E-commerce szykuje się na nowy algorytm Google (raport)
Większość sklepów internetowych w Polsce nie jest przygotowanych na wprowadzenie nowych wskaźników Core Web Vitals do rankingów wyszukiwania Google. Chociaż 94 proc. przebadanych witryn spełnia warunek czasu potrzebnego na rozpoczęcie interakcji, to jedynie 29 proc. e-sklepów jest stabilna wizualnie - wynika z raportu opracowanego przez agencję marketingową K2 Precise (Grupa K2).
W sierpniu do algorytmów wyszukiwania Google zostaną wprowadzone zmiany, których celem będzie poprawienie doświadczeń użytkowników i ulepszanie jakości prezentowanych wyników
- Na pozycję danej witryny w rankingu wyszukiwania wpływ będą miały Core Web Vitals, czyli wskaźniki jakości strony - mówi portalowi Wirtualnemeda.pl Mateusz Rzetecki, SEO&CM director w K2 Precise.
Wskaźniki Core Web Vitals mają kierować internautów do stron stabilnych i prawidłowo działających.
- Dzięki temu użytkownicy Google rzadziej będą klikać linki stron, które mają niestabilną strukturę (Cumulative Layout Shift - CLS), długo się ładują (Largest Contentful Paint – LCP) lub wolno odpowiadają na interakcje (First Input Delay - FID), ponieważ takie witryny będą prezentowane niżej w stronie z wynikami wyszukiwania (Search Engine Results Page - SERP) - wyjaśnia nam Mateusz Rzetecki.
Dzięki zmianie algorytmu Google chce ograniczać przekierowywanie internautów na strony, które nie spełniają podstawowych standardów jakościowych.
E-commerce szykuje się do zmian algorytmu Google
Wprowadzenie wskaźników Core Web Vitals do rankingów wyszukiwania jest kolejnym krokiem Google w kierunku poprawienia doświadczeń użytkowników oraz podniesienia jakości prezentowanych wyników wyszukiwania.
Choć zmiany algorytmu Google dotyczą wszystkich stron internetowych, to kluczowe znaczenie będą miały przede wszystkim dla branży e-commerce. Dostosowanie sklepu do nowych wymogów Google nie tylko poprawi wyniki wyszukiwania, ale przede wszystkim wpłynie na wygodę użytkownika, co jest jednym z kluczowych aspektów wpływających na wybór danego sklepu przez konsumenta.
Z raportu „Core Web Vitals w e-commerce", opracowanego przez K2 Precise (Grupa K2) na podstawie monitoringu TOP 5000 sklepów internetowych w kwietniu br. wynika, że sklepy online są słabo przygotowane na nadchodzące zmiany algorytmu.
Wskaźniki algorytmu Google w polskim e-commerce
Ponad połowa z 5 tysięcy przebadanych sklepów spełnia wytyczne Google w zakresie wskaźnika LCP (Largest Contentful Paint), który mierzy czas ładowania największego pliku graficznego lub bloku tekstowego na stronie. Google sugeruje, że nie powinien przekraczać 2,5 sekundy. Zalecenia te w kwietniu br. zrealizowało 53 proc. e-sklepów biorących udział w badaniu.
W przypadku czynnika FID (First Imput Delay) sprawdzającego czas potrzebny, aby witryna rozpoczęła interakcję np. kliknięcie linku wyniki dla branży e-commerce są bardzo dobre. Zalecany przez Google czas wynoszący 100 milisekund spełnia aż 94 proc. przebadanych serwisów e-commerce.
Ostatni wskaźnik wchodzący w skład Core Web Vitals to CLS (Cumulative Layout Shift). Mierzy on stabilność wizualną strony internetowej, tj. wszelkiego rodzaju niezamierzone przesunięcia treści pojawiające się np. w trakcie jej wczytywania. Wzorcowy CLS nie powinien przekraczać poziomu 0,1. W kwietniu 2021 r. te zalecenia zrealizowało zaledwie 29 proc. e-sklepów.
Stworzony przez K2 Precise monitoring bada stopień zaawansowania poszczególnych serwisów e-commerce w realizacji wytycznych Google określonych wskaźnikami Core Web Vitals. Agencja wykorzystuje do tego dane pochodzące z Chrome UX Report oraz opublikowanego przez Senuto badania "E-commerce w Polsce 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO”. Raport opiera się na próbie zawierającej TOP 5000 sklepów internetowych z największymi poziomami widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania. Spośród nich wyłonieni są liderzy zestawienia oraz witryny z najsłabszymi wskaźnikami.
Dołącz do dyskusji: E-commerce szykuje się na nowy algorytm Google (raport)