Dwie trzecie Polaków ufa RMF FM i TVN, prawie połowa nie wierzy TVP
Najbardziej wiarygodnym z mediów w Polsce jest RMF FM, wyprzedza TVN, Polsat News, Radio ZET i Onet, natomiast najmniejsze zaufanie wzbudzają Telewizja Polska, „Gazeta Polska” i „Super Express”. Coraz mniej ważnym źródłem informacji są telewizja i prasa drukowana, natomiast zyskują media społecznościowe.
W tegorocznej edycji badania realizowanego dla Reuters Institute RMF FM jako wiarygodne oceniło 68 proc. Polaków (4 pkt proc. mniej niż przed rokiem), a jako niegodne zaufania - 11 proc. (1 pkt proc. więcej niż rok temu). Stacja pozostała liderem w rankingu wiarygodności.
W dół Radio ZET, gazety regionalne i „Gazeta Wyborcza”
Kilka kolejnych mediów osiągnęło ponad 60 proc. pozytywnych ocen: część informacyjna TVN i Polsat News (po 64 proc.), Radio ZET (62 proc.) i Onet (61 proc.).
Radio ZET zanotowało spadek o 7 pkt proc. i wzrost negatywnych wskazań o 3 pkt proc. W przypadku TVN udział krytycznych ocen wiarygodności zwiększył się z 18 do 20 proc.
Mocno pogorszyły się także wyniki gazet lokalnych i regionalnych: udział pozytywnych ocen zmalał z 66 do 58 proc., a tych negatywnych wzrósł z 10 do 14 proc.
Spadki zanotowało też kilka innych mediów. W przypadku „Gazety Wyborczej” udział dodatnich ocen zmniejszył się z 58 do 53 proc., a ujemnych zwiększył z 23 do 25 proc.
TVP najmniej wiarygodna
Ranking od kilku lat zamyka Telewizja Polska (Polskie Radio nie zostało uwzględnione), która w tegorocznej edycji jako jedyna marka ma więcej ocen negatywnych niż pozytywnych. Udział respondentów wierzących TVP zmalał z 43 do 36 proc., a tych nieufających nadawcy zwiększył się z 39 do 46 proc.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Po ponad 30 proc. ankietowanych jako mało wiarygodne uważa „Gazetę Polską” (34 proc.), „Super Express” (31 proc.) i „Fakt” (34 proc.), przy czym przeciwnego zdania jest odpowiednio 38, 39 i 41 proc. pytanych Polaków.
TVN i Onet najpopularniejsze
Na pytanie o media pozainternetowe, z których korzystają przynajmniej raz tygodniowo, 49 proc. respondentów wymieniło treści informacyjne TVN. Po 38 proc. wskazań uzyskały Polsat News i RMF FM, 26 proc. - treści informacyjne TVP, a 25 proc. - Radio ZET.
Najpopularniejszą marką prasową jest „Gazeta Wyborcza” z 17 proc. wskazań.
Wśród serwisów internetowych na czele jest Onet.pl, z którego chociaż co tydzień korzysta połowa ankietowanych.
Dalej w zestawieniu są WP.pl (39 proc.), TVN24.pl (36 proc.) i Interia.pl (30 proc.)
Więcej Polaków ma newsy z internetu niż z telewizji
84 proc. Polaków jako źródło informacji wskazuje internet, podobny udział utrzymuje się od sześciu lat. Przy czym odsetek respondentów szukających newsów w mediach społecznościowych zwiększył się z 52 proc. w 2015 roku do 59 proc. w br.
Natomiast telewizja zanotowała spadek z 81 do 70 proc., a prasa drukowana - z 28 do 17 proc.
W internecie odsetek Polaków przeglądających informacje na komputerach spadł z 81 do 65 proc., tych korzystających w tym celu z tabletów - z 18 do 14 proc., natomiast w przypadku smartfonów nastąpił wzrost z 52 do 81 proc.
Facebook daleko przed YouTube’em i Messengerem
39 proc. Polaków dzieli się informacjami w internecie. 55 proc. (10 pkt proc. mniej niż przed rokiem) korzysta do tego z Facebooka, 35 proc. - z YouTube’a, a 25 proc. z Messengera.
Tegoroczne badanie Digital News Report zostało przeprowadzone na zlecenie Reuters Institute for the Study of Journalism przez firmę YouGov. Objęło ogółem 92 tys. osób z 46 krajów na całym świecie.
Dołącz do dyskusji: Dwie trzecie Polaków ufa RMF FM i TVN, prawie połowa nie wierzy TVP