SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Dominik Libicki

Z prezesem Cyfrowego Polsatu, Dominikiem Libickim, rozmawia Marcin Szumichora.

Marcin Szumichora: Już prawie sześć lat na polskim rynku istnieje platforma Cyfrowy Polsat, która właśnie przekroczyła magiczną barierę pół miliona abonentów. Jak ocenia Pan ten okres?

Dominik Libicki: Cyfrowy Polsat rozpoczął działalność w grudniu 1999 r., jako trzecia platforma satelitarna. W 2001 r., kiedy połączona platforma Cyfra+ i Wizja TV miała ok. 700 000 abonentów, Cyfrowy Polsat obsługiwał 100 000 klientów. Dziś - według doniesień prasowych - Cyfra + nadal ma 700 tys. abonentów, a my już 500 tys. Rosnąca z roku na rok liczba abonentów jest dowodem dynamicznego wzrostu naszej firmy, którego głównym źródłem jest nasza doskonale dopasowana do potrzeb klienta i jednocześnie atrakcyjna cenowo oferta produktowa.

Ilu abonentów płaci regularny miesięczny abonament? Jak to wygląda w podziale na pakiety?

Łączna liczba naszych abonentów sięgnęła 500 000. Ponieważ od dwóch lat sprzedajemy nasze dekodery w systemie pre-paid, tak popularnym wśród abonentów telefonii komórkowej, eliminującym konieczność podpisywania umów i płacenia comiesięcznego abonamentu, nie można precyzyjnie odpowiedzieć na Pana pytanie. Mogę jedynie zdradzić, że 10% naszych klientów jest każdego miesiąca nieaktywnych, czyli nie wnosi opłat abonamentowych.

Czy planowane jest wprowadzenie w najbliższym czasie nowych pakietów?

Nad nową ofertą dla abonentów pracujemy już od jakiegoś czasu. Nasze plany obejmują uruchomienie 4 nowych pakietów tematycznych, jednak jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o szczegółach.

A kiedy pojawią się kolejne nowe kanały?

Wspomniane pakiety będą oczywiście również zawierały nową, poszerzoną ofertę programową. Na tym etapie nie mogę sprecyzować, o jakie konkretnie kanały chodzi, ale z pewnością w nowej ofercie znajdzie się miejsce na sport, programy dla dzieci i kanały muzyczne. Start nowych pakietów planujemy na jesień tego roku.

Cyfrowy Polsat w dalszym ciągu nie ma kanału filmowego z 'najwyższej półki'. Czy w najbliższym czasie jest szansa, że pojawi się któryś z kanałów z 'rodziny' HBO?

W naszej ofercie już od dłuższego czasu znajduje się filmowy kanał premium. Jest to kanał Cinemax produkowany przez HBO. Mamy nadzieję, że HBO zdecyduje się na wprowadzenie w najbliższym czasie kanału Cinemax 2, który również znajdzie się w naszej ofercie. Jeżeli chodzi o kanały filmowe o nazwie handlowej HBO, to objęte są umową na wyłączność zawartą pomiędzy HBO a Cyfrą+.

Jak wygląda sprawa kanałów TVP w CP?

5 lipca br. KRRiT przedstawiła swoje stanowisko w sprawie współpracy TVP z operatorami sieci kablowych i platform cyfrowych, w którym jednoznacznie wypowiedziała się na temat obecności kanałów TVP na platformach satelitarnych. Konkluzją wystosowanego pisma jest wniosek, że kanały TVP wymienione w ustawie o radiofonii i telewizji, objęte zasadą "must carry" muszą być dostępne nie tylko w sieciach kablowych, ale także na platformach cyfrowych, gdyż leży to w dobrze pojętym interesie odbiorców programów telewizji publicznej, którzy płacą za nie stosowny abonament.

Obecnie trwa zmiana systemu kodowania Cyfrowego Polsatu. Kiedy ten proces się zakończy i jaki jest koszt tego przedsięwzięcia?

We wrześniu zakończyliśmy proces wysyłania nowych kart kodujących do naszych abonentów. W październiku, po uprzednim upewnieniu się, że wszyscy abonenci wymienili karty w swoich dekoderach, wyłączymy stary sygnał. A zatem, niebawem jedynym wykorzystywanym przez nas systemem kodowania będzie NagraVision Aladin. System ten jest w pełni bezpieczny. Używany jest przez jedną z największych platform cyfrowych na świecie - Echostar w USA oraz platformy Premiere w Niemczech i Digital+ w Hiszpanii. Wersja wdrożona w Cyfrowym Polsacie została zaprojektowana specjalnie z przeznaczeniem na rynek polski.

Jaki jest poziom 'piractwa' CP? Czy nowy system kodowania wyeliminuje całkowicie ten problem?

Chciałbym jeszcze raz podkreślić, że nasz sygnał będzie bezpieczny. Nieprędko uda się złamać nasz nowy systemem kodowania, a i na taką okoliczność jesteśmy przygotowani. Nowy system został wyposażony w moduły, które dostosowują go do nowych potrzeb, zapewniają mu ochronę przed potencjalnymi zagrożeniami i pozwalają na jego ciągły rozwój.

Zmieniając temat. Konkurencyjna Cyfra+ ma ponad 700 tys. abonentów. Czy jesteście wstanie ich dogonić?

Ciągły rozwój platformy i dynamika wzrostu naszej sprzedaży pozwalają nam śmiało i optymistycznie patrzeć w przyszłość. Jeżeli utrzymamy obecne tempo wzrostu, to realne jest, abyśmy za 3-4 lata posiadali 1 milion abonentów.

Na początku września Cyfra+ wprowadziła nową ofertę programową. Jak ją Pan ocenia?

Nie wypada mi oceniać działań konkurencji.

Czy Cyfrowy Polsat zamierza wprowadzić nowe usługi dla swoich abonentów?

Biznes telewizji satelitarnej jest bardzo młody, a rozwój technologiczny tej branży jest dynamiczny. Można oczekiwać, że już w najbliższym czasie pojawią się nowe usługi, które mamy nadzieję spotkają się z zainteresowaniem naszych abonentów.

Co z Internetem?

Z naszych wyliczeń wynika, że w przeciwieństwie do sieci kablowych, które stawiają na zwiększenie przychodów od jednego abonenta, a nie na ciągłe zwiększanie ich ilości, wprowadzenie szerokopasmowego dostępu do Internetu do naszej oferty jest jeszcze nieopłacalne. Dlatego na tym etapie rozwoju technologicznego stawiamy na usługi związane z telewizją.

Jak wygląda sytuacja finansowa Cyfrowego Polsatu? Czy firma już zarabia na siebie?

W tym roku Cyfrowy Polsat po raz pierwszy osiągnie zysk netto - prognozujemy, że wyniesie on ok. 10 mln zł.

Czy Cyfrowy Polsat jest na sprzedaż  np. właścicielowi Cyfry+ lub innej firmie, jak podał "Puls Biznesu"?

Nic mi nie wiadomo, żeby toczyły się jakiekolwiek rozmowy na temat sprzedaży Cyfrowego Polsatu.

Dołącz do dyskusji: Dominik Libicki

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl