Cyfrowy Polsat z 2,33 mld przychodów i 170 mln zł zysku
Grupa Cyfrowy Polsat w I kwartale br. zwiększyła przychody do 2,33 mld zł, a jej zysk netto wzrósł do 171 mln zł i był wyższy od oczekiwań rynku. Spółki z Grupy świadczyły na koniec ub.r. łącznie 16,4 mln usług telewizji, telefonii i internetu.
Z raportu finansowego wynika, że w I kwartale br. przychody Grupy Cyfrowy Polsat uplasowały się na poziomie 2,329 mld zł, czyli były o 222 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ub.r. Trzeba dodać, że zeszłoroczne dane obejmują również wyniki spółki Metelem Holding Company, właściciela sieci komórkowej Plus, które są konsolidowane od dnia 7 maja ub.r., czyli daty finalizacji jej zakupu przez Cyfrowy Polsat. Wyłączając ten efekt przychody spółki wyniosłyby 770 mln zł po wzroście o 6,5 proc.
Zysk operacyjny Grupy w okresie od stycznia do marca br. wyniósł 428,7 mln zł w porównaniu do 219,4 mln zł w analogicznym okresie ub.r. Z kolei wskaźnik EBITDA uplasował się na poziomie 896,6 mln zł po wzroście o 218 proc.
Cyfrowy Polsat odnotował w I kwartale br. 170,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej względem 98,2 mln zł zysku rok wcześniej. Był to wynik o 10 proc. wyższy od średniej oczekiwań analityków.
Na koniec I kwartału br. Grupa Cyfrowy Polsat miała 16,43 mln RGU, czyli aktywnych usług generujących przychody, co oznacza wzrost o 0,6 proc. względem I kwartału ub.r.
Liczba usług płatnej telewizji na dzień 31 marca br. wyniosła 4,41 mln i była o 4 proc. wyższa rok do roku. W tym zawiera się 870 tys. usług multiroom (wzrost o 16,5 proc.). Oznacza to, że z płatnej telewizji Cyfrowego Polsatu korzysta cały czas ok. 3,5 mln abonentów.
Grupa na koniec I kwartału 2015 roku miała też 6,55 mln RGU telefonii komórkowej (spadek o 2,4 proc.) i 1,44 mln RGU internetu (wzrost o 39,2 proc.). Z kolei liczba klientów usług kontraktowych ogółem wyniosła 6,07 mln, o 3,1 proc. mniej niż rok wcześniej.
Średnie ARPU (przychód) na klienta w segmencie usług kontraktowych w I kwartale br. wyniosło 85,8 zł (wzrost o 1 zł), wskaźnik churn uplasował się na poziomie 9,5 proc. (wzrost o 0,4 pkt. proc.), zaś wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta wzrósł z 1,91 do 2,04.
Natomiast liczba RGU usług przedpłaconych Cyfrowego Polsatu na koniec I kwartału 2015 uplasowała się na poziomie 4,04 mln, po spadku względem I kwartału 2014 roku o 7,3 proc.
Od momentu uruchomienia w połowie lutego 2014 roku do końca I kwartału br. z oferty smartDOM skorzystało 707 tys. klientów, którzy korzystali łącznie z 2,17 mln aktywnych usług . W okresie od stycznia do marca br. przyrost liczby usług w ramach programu smartDOM wyniósł 319 tys.
Na koniec marca br. zadłużenie netto Cyfrowego Polsatu wyniosło 12,32 mld zł, a udział długu do wskaźnika EBITDA za 12 miesięcy wyniósł 3,4x.
RGU (Revenue Generating Unit) - Pojedyncza, aktywna usługa płatnej telewizji, dostępu do Internetu lub telefonii komórkowej, świadczona w modelu kontraktowym lub przedpłaconym.
Klient - Osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadającą osobowości prawnej, posiadająca co najmniej jedną, aktywną usługę świadczoną w modelu kontraktowym.
ARPU kontrakt - Średni miesięczny przychód od Klienta wygenerowany w danym okresie rozliczeniowym (uwzględnia przychody z interconnect).
ARPU pre-paid - Średni miesięczny przychód od RGU pre-paid wygenerowany w danym okresie rozliczeniowym (uwzględnia przychody z interconnect).
Churn - Rozwiązanie umowy z Klientem w drodze wypowiedzenia, windykacji lub innych działań, skutkujące tym, że po skutecznym rozwiązaniu umowy, Klient nie posiada żadnej aktywnej usługi świadczonej w modelu kontraktowym.
Wskaźnik churn prezentuje stosunek liczby klientów, którym dezaktywowano ostatnią usługę (w drodze wypowiedzenia, jak i dezaktywacji w wyniku działań windykacyjnych lub z innych przyczyn) w okresie ostatnich 12 miesięcy do średniorocznej liczby klientów w tym 12 miesięcznym okresie.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat z 2,33 mld przychodów i 170 mln zł zysku