Cyfrowy Polsat ze spadkiem zysku. 4 proc. więcej z reklam tv, ponad 100 mln zł mniej wskutek darmowego roamingu
Grupa Cyfrowy Polsat w trzecim kwartale br. zanotowała 2,39 mld zł przychodów i spadek zysku netto o 13 proc. do 234,9 mln zł. Na koniec września firma miała sprzedanych 16,41 mln jednostkowych usług, liczba abonentów zmalała o 1,2 proc. do 5,79 mln.
Przychody Grupy Cyfrowy Polsat ze sprzedaży były w trzecim kwartale br. minimalnie wyższe niż rok wcześniej. Przy czym wpływy detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych zmalały w skali roku o 6 proc. do 1,49 mld zł. Firma uzasadnia to niższymi wpływami z telefonicznych usług głowowych, wynikającymi m.in. ze zniesienia w czerwcu br. opłat za roaming. Operator szacuje, że obniży to jego roczne przychody o ponad 100 mln zł. Ponadto od początku br. obowiązuje konieczność rejestrowania kart prepaidowych.
Jednocześnie wpływy hurtowe Grupy Cyfrowy Polsat zwiększyły się rok do roku o 5 proc. do 588 mln zł (głównie dzięki wyższym wpływom z rozliczeń IC).
Przychody firmy z reklam telewizyjnych i sponsoringu zwiększyły się w skali roku o 4 proc. do 231 mln zł (podczas gdy cały rynek reklamy tv według firmy skurczył się o 0,7 proc.). Nadawca szacuje, że miał w tym rynki 28,6 proc. udziału.
Zniesienie opłat dla użytkowników za roaming spowodowało też częściowo, że wydatki Grupy Cyfrowy Polsat na koszty techniczne i rozliczenia międzyoperatorskie zwiększyły się rok do roku o 15 proc. do 529 mln zł. Znacząco wzrosły też koszty dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta (o 11 proc. do 224 mln zł) i kontentu (o 7 proc. do 270 mln zł), natomiast zmalały wydatki na amortyzację, utratę wartości i likwidację (o 15 proc. do 429 mln zł). Firma wyjaśnia, że koszty kontentu zwiększyły się głównie z powodu zakupu praw do transmisji mistrzostw Europy siatkarzy i siatkarek oraz turnieju tenisowego US Open.
Zysk EBITDA Grupy Cyfrowy Polsat zmalał w skali roku o 11,1 proc. do 851 mln zł, marża EBITDA wyniosła 35,6 proc. (wobec 40,1 proc. rok wcześniej), a zysk netto spadł o 13 proc. do 234,9 mln zł. Według firmy wynika to m.in. z wyższych wyników w trzecim kwartale ub.r. związanych z transmisjami piłkarskiego Euro 2016.
W trzech kwartałach br. operator osiągnął 2,74 mld zł zysku EBITDA (minimalnie więcej niż rok wcześniej), 37,9 proc. marży EBITDA (po spadku o 0,2 pkt proc. w skali roku) i 788 mln zł zysku netto (rok wcześniej było to 679,2 mln zł).
- Trzeci kwartał oceniamy jako bardzo dobry dla całej naszej Grupy, głównie dzięki konsekwentnej realizacji strategii multiplay w segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym oraz wysokiej oglądalności kanałów Grupy Polsat. Pozytywne efekty naszych działań widać w rosnących wynikach operacyjnych obu segmentów oraz stabilnych wynikach finansowych całej Grupy - komentuje Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu.
Na koniec września br. Grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 16,41 mln jednostkowych usług (RGU), o 0,8 proc. mniej niż rok wcześniej. 82,4 proc. tych usług było świadczone w modelu abonamentowym (wobec 78,7 proc. przed rokiem).
Liczba usług sprzedanych w modelu abonamentowym wzrosła w skali roku o 3,9 proc. do 13,53 mln, natomiast liczba ich klientów zmalała o 1,2 proc. do 5,79 mln. Firma wyjaśnia, że odeszła część abonentów korzystających tylko z telefonii mobilnej, ponadto coraz więcej klientów korzysta z kilku usług abonamentowych (wskaźnik liczby usług na abonenta wzrósł o 5,4 proc. do 2,34). - Zgodnie z założeniami strategicznymi Grupa unika agresywnej polityki sprzedażowej na pojedynczych produktach, skupiając się na zwiększeniu poziomu lojalności klientów, szczególnie poprzez oferowanie szerokiego portfolio usług łączonych i budowie ARPU klienta kontraktowego - podkreśla operator. Liczba sprzedawanych usług telewizyjnych multiroom zwiększyła się o 9,2 proc. do 1,07 mln.
Średni przychód miesięczny od abonenta (ARPU) zmalał o 0,2 proc. do 88,4 zł, natomiast wskaźnik rezygnacji abonentów (churn) - zwiększył się o 0,3 pkt proc. do 8,8 proc.
- Po raz kolejny istotnie, bo o ponad pół miliona, wzrosła liczba świadczonych przez nas usług kontraktowych, które są fundamentem naszej działalności i strategii multiplay. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami miało to pozytywny wpływ na średni przychód od klienta kontraktowego - choć w tym kwartale przejściowo pozostawał on także pod niekorzystnym wpływem regulacji „Roam Like at Home” - i utrzymanie niskiego wskaźnika rezygnacji z naszych usług. Niesłabnącym zainteresowaniem cieszy się nasza oferta usług łączonych - w samym trzecim kwartale przybyło niemal 70 tys. klientów naszych usług zintegrowanych, przez co aktualnie już co czwarty klient kontraktowy korzysta z pakietów multiplay - zwraca uwagę Tobias Solorz.
Jeśli chodzi o usługi prepaidowe, to liczba tych telefonicznych spadła o 18,6 proc. do 2,62 mln (co wynika m.in. z obowiązkowej rejestracji numerów prepaidowych), a liczba usług internetowych zmalała o 25,9 proc. do 192,6 tys. Przeciętny przychód z usługi sprzedanej w tym modelu zwiększył się o 8 proc. do 20,2 zł.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat ze spadkiem zysku. 4 proc. więcej z reklam tv, ponad 100 mln zł mniej wskutek darmowego roamingu