Cyfrowy Polsat w III kw. miał 3 mld zł przychodów, koszty wzrosły do 2,49 mld zł
W trzecim kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat zanotowała wzrost przychodów o 3,8 proc. r/r do 3 mld zł i kosztów operacyjnych o 2,4 proc. do 2,49 mld zł, dzięki czemu jej zysk netto poszedł w górę z 236,5 do 345 mln zł. Liczba sprzedanych przez holding usług telefonii mobilnej w modelu abonamentowym zwiększyła się o 7,9 proc.
W minionym kwartale najmocniej zwiększyły się przychody hurtowe grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat - z 790,5 do 856,6 mln zł.
Wpływy detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych wzrosły z 1,618 do 1,624 mld zł, ze sprzedaży sprzętu - z 412,9 do 433,7 mln zł, a pozostałe wpływy sprzedażowe - z 70,7 do 89,4 mln zł. - W trzecim kwartale 2020 roku sprzedaż sprzętu utrzymała się na wysokim poziomie, m.in. dzięki podjętym przez nas podczas lockdownu wywołanego stanem epidemii COVID-19 wysiłkom, aby zastąpić bezpośrednią formę sprzedaży przez kanały zdalne oraz znaczącej intensyfikacji sprzedaży stacjonarnej po ponownym otwarciu od maja 2020 roku tej części naszej sieci, która była przejściowo niedostępna podczas lockdownu - opisano w sprawozdaniu firmy.
W trzech kwartałach br. dynamika była niższa - przychody zwiększyły się o 1,2 proc. do 8,71 mld zł, a same wpływy detaliczne zmalały z 4,84 do 4,82 mld zł.
Do grupy Cyfrowy Polsat należą m.in. Telewizja Polsat, Polkomtel (operator sieci Plus), Eleven Sports, 66 proc. akcji Netii i przejęte pod koniec ub.r. 23 proc. akcji Asseco Poland. Natomiast w lipcu br. firma sfinalizowała kupno za 422 mln zł Grupy Interia.
- Charakter i różnorodność naszej działalności sprawiły, że nas biznes okazał się odporny na sytuację, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy. Jednocześnie trzeci kwartał pozwolił nam odbudować wyniki segmentu mediowego, który najdotkliwiej odczuł skutki wiosennego lockdownu - komentuje Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu. - Mając stabilną sytuację finansową, z myślą o dalszym rozwoju Grupy, prowadziliśmy duże projekty inwestycyjne. Kupiliśmy Grupę Interia, kanały Fokus TV i Nowa TV rozszerzyły portfolio Telewizji Polsat, uruchomiliśmy sprzedaż fotowoltaiki pod marką ESOLEO, a dzięki intensywnej rozbudowie naszej sieci 5G w jej zasięgu już w przyszłym roku znajdzie się ponad 11 milionów mieszkańców Polski - wylicza.
Mniej na treści, marketing i dystrybucję
Koszty operacyjne grupy Cyfrowy Polsat w minionym kwartale wyniosły 2,49 mld zł, co wobec 2,44 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 2,4 proc. W górę poszły przede wszystkim nakłady techniczne i na rozliczenia międzyoperatorskie (z 575,8 do 609 mln zł), na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze (ze 199,3 do 208 mln zł) oraz koszty własne sprzedanego sprzętu (z 340,7 do 361,6 mln zł).
Za to wydatki na treści zmalały z 421 do 396,7 mln zł, a na dystrybucję, marketing, obsługę i utrzymanie klientów - z 256,6 do 247,4 mln zł. Cyfrowy Polsat wyjaśnił w sprawozdaniu, że koszty treści zmalały głównie wskutek „ujęcia niższych kosztów produkcji własnej i amortyzacji praw sportowych, co było bezpośrednim następstwem ostrożnego zarządzania stroną kosztową w dobie niepewności wywołanej epidemią koronawirusa”, ponadto w trzecim kwartale ub.r. zaksięgowała koszty transmisji dużych turniejów siatkarskich.
W trzech kwartałach br. koszty operacyjne poszły w górę o 2,5 proc., z 7,161 do 7,342 mld zł. Przy czym tak samo jak w zeszłym kwartale zmniejszyły się nakłady na treści (z 1,204 do 2,154 mld zł) oraz dystrybucję, marketing, obsługę i utrzymanie klientów (z 743,2 do 703,8 mln zł).
Rentowność w górę, 1,08 mld zł kwartalnej EBITDA, 45 mln zł na epidemię
Wyniki zyskowności grupy Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale znacząco się poprawiły. Zysk EBITDA skorygowany o 3,3 mln zł kosztów związanych z epidemią poszedł w górę z 1,02 do 1,08 mld zł, skorygowana marża EBITDA - z 35,3 do 36 proc., a marża operacyjna - z 15,9 do 16,8 proc.
Holding osiągnął w trzecim kwartale 345 mln zł zysku netto, wobec 236,5 mln zł rok wcześniej.
Wiosenny lockdown spowodował natomiast, że w skali trzech kwartałów wyniki rentowności grupy Cyfrowy Polsat zmalały: skorygowany zysk EBITDA z 3,13 do 3,11 mld zł, skorygowana marża EBITDA - z 36,4 do 35,7 proc., przy czym dzięki niższemu niż przed rokiem zapłaconemu podatkowi dochodowemu zysk netto wzrósł z 802,7 do 819,5 mln zł.
Grupa w trzech kwartałach br. poniosła 44,8 mln zł kosztów związanych z epidemią.
– Mimo trwającej epidemii, pod względem wyników finansowych był to dla nas bardzo dobry kwartał, a nasze rezultaty wyraźnie przekroczyły oczekiwania analityków rynkowych. Na wyniki segmentu usług B2C i B2B pozytywny wpływ miały m.in. stabilizacja przychodów detalicznych i dobra sprzedaż sprzętu. Do wzrostu przychodów segmentu mediowego przyczyniło się wyraźne odbicie rynku reklamy TV oraz konsolidacja wyników Interii - analizuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.
- Bardzo silne wyniki finansowe tego segmentu w całości skompensowały ubytek wyniku EBITDA odnotowany wiosną. Mniejsza liczba bieżących wydarzeń sportowych w stosunku do jesieni 2019 r. oraz rozważne podejście do inwestycji w jesienną ramówkę miały odzwierciedlenie w 40% wzroście wyniku EBITDA - dodaje.
5,6 mln abonentów, każdy korzysta z 2,7 usług
Grupa Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale miała sprzedanych 17,84 mln usług jednostkowych (RGU), o 3,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Składało się na to przede wszystkim 15,17 mln usług w modelu abonamentowych, po wzroście rok do roku o 4 proc.
Liczba sprzedanych usług abonamentowej telefonii mobilnej poszła w górę o 7,9 proc. do 8,37 mln. W przypadku płatnej telewizji nastąpił spadek o 0,5 proc. do 5,01 mln RGU, ale liczba usług opcji multiroom zwiększyła się o 1,7 proc. do 1,2 mln. W przypadku internetu mobilnego liczba RGU zmalała o 0,6 proc. do 1,79 mln.
Na koniec września grupa Cyfrowy Polsat miała 5,57 mln abonentów, o 1,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Wskaźnik liczby usług na abonenta zwiększył się o 5,4 proc. do 2,72.
Przełożyło się to na wzrost średniego przychodu miesięcznego (ARPU) od użytkownika abonamentowego - z 84,8 do 86,9 zł. Jednocześnie wskaźnik odpływu abonentów (churn) zmalał z 6,8 do 6,1 proc.
W górę miesięczne wpływy od klientów
W segmencie prepaidowym liczba sprzedanych usług zmalała o 0,3 do 2,67 mln, mimo że w przypadku telefonii mobilnej nastąpił wzrost o 0,2 proc. do 2,45 mln.
Każdy klient prepaidowy płacił firmie średnio 21,5 zł miesięcznie, o 3,4 proc. więcej niż przed rokiem. - Na wzrost ARPU prepaid wpłynęło przejściowe uzyskanie wyższych przychodów z tytułu połączeń wykonywanych z sieci innych operatorów (interconnect) w związku ze wzmożeniem ruchu głosowego podczas epidemii koronawirusa - uzasadniono w sprawozdaniu firmy.
Na koniec września zadłużenie brutto grupy Cyfrowy Polsat wynosiło 13,07 mld zł, składało się na nie 9,29 mld zł kredytu, który firma ma spłacić do 2025 roku, prawie 2 mld dwóch serii obligacji zapadających w latach 2026-2027, 1,44 mld zł z leasingu i 335 mln zł kredytu obrotowego.
Równocześnie firma miała 1,16 mld zł środków pieniężnych i ekwiwalentów, w efekcie wskaźnik jej długu netto do zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy wynosił 2,85. Średni ważony koszt płaconych przez grupę odsetek od kredytu i obligacji miał wartość 1,8 proc.
Większościowym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu jest Zygmunt Solorz, należą do niego walory stanowiące 56,95 proc. kapitału i 63,98 proc. głosów na walnym zgromadzeniu firmy. W poniedziałek na koniec sesji giełdowej kurs spółki wynosił 27,34 zł, co przekładało się na kapitalizację w wysokości 17,48 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat w III kw. miał 3 mld zł przychodów, koszty wzrosły do 2,49 mld zł