Co trzecia produkcja reklamowa z reżyserami na wyłączność. Obroty studiów produkcyjnych rosną
Coraz więcej produkcji reklamowych realizowanych jest w modelu przyjętym na rynkach zachodnich, gdzie reżyser w danym projekcie jest związany tylko z jednym producentem a ich oferta jest nierozłączna - to wniosek z nowego raportu Klubu Producentów Reklamowych, działającego przy SAR. Wyniki badania wskazują, że takich produkcji w przebadanym okresie była już jedna trzecia, a wśród producentów KPR nawet prawie połowa. Rosną obroty studiów produkcyjnych - w 2019r. wyniosły 358 mln zł.
Tegoroczne badanie Klubu Producentów Reklamowych objęło trzy obszary: skali działalności produkcyjnej, efektywności sposobów kupowania produkcji i procesów produkcyjnych oraz modeli współpracy producentów z reżyserami, jako wnoszącymi wkład kreatywny decydujący o ostatecznym kształcie filmu.
- Aktualne wyniki są bardzo ciekawe i stanowią dodatkową wartość jako tło dla oceny trendów bieżącego, trudnego i nietypowego, roku. Osobiście podejrzewam, że niektóre z nich, takie jak współpraca producentów i reżyserów w modelu wyłączności, oraz bezpośrednia praca producentów dla reklamodawców mogą się nasilić, bo sprzyjają efektywności. Nasze badanie to potężne przedsięwzięcie, ale kolejną edycję zamierzamy przeprowadzić szybko, przed końcem pierwszego kwartału 2021, żeby to sprawdzić. Dzięki temu zobaczymy, jak pandemia wpłynęła na rynek produkcji - komentuje Julian Dworak, dyrektor Klubu Producentów Reklamowych.
Studia produkcyjne sukcesywnie zwiększają obroty
W 2019 roku studia stowarzyszone w KPR trzeci rok z rzędu osiągnęły wzrost obrotów. W 2019 wyniosły 306 mln zł, w porównaniu z 288 mln zł rok wcześniej. Wszystkie przebadane studia osiągnęły z kolei taką sumę obrotów w wysokości 358 mln zł - tyle samo co w roku minionym.
W 2019 roku przebadane studia zrealizowały więcej produkcji w porównaniu z rokiem 2018 (1001 wobec 920). Za ten wzrost odpowiedzialne są głównie studia KPR, które w 2019r. zrealizowały 561 produkcji.
Studia KPR zrealizowały także mniejszą liczbę dni zdjęciowych (922) - i to trzeci rok z rzędu, mimo że w ogólnej puli przebadanych studiów zrealizowano ich prawie 1550 - najwięcej od początku badania.
- Badanie, które uwzględnia dane do końca minionego roku, pokazuje ciągły wzrost obrotów studiów stowarzyszonych w KPR przy jednoczesnym spadku ilości dni zdjęciowych. Ten trend oznacza skłonność klientów do powierzania dużych, wysokobudżetowych produkcji większym studiom, które są w stanie zapewnić pełne bezpieczeństwo finansowe oraz obsługę dużych produkcji. Dodatkowo, obserwujemy rozszerzanie zadań domu produkcyjnego; oprócz produkcji filmu, studio odpowiada za produkcję sesji zdjęciowych i coraz bardziej rozbudowanych digitali, przez co koszt jednostkowego dnia zdjęciowego wzrasta. Producenci operują na silnym, wewnętrznym rynku, co z resztą uchroniło ich przed skutkami zamknięcia granic i odcięcia rynku od międzynarodowych produkcji. Analizując zeszłoroczny raport powinniśmy jednak zwrócić uwagę na stosunkowo skromny, 13% udział produkcji zagranicznych w ogólnej ilości zrealizowanych reklam, i wyciągnąć z niego wnioski - komentuje Maciej Maciantowicz, CEO/executive producer Dynamo Film i członek zarządu KPR.
Polski rynek produkcji reklamowej nastawiony na produkcje lokalne
Badanie KPR pokazuje, że lokalny rynek produkcji reklamowej realizuje głównie polskie zlecenia, które stanowią 85 proc. wszystkich produkcji. Wzrost liczy ofert międzynarodowych wyniósł w 2019r. ledwie 1 proc.
Na rynku polskim liczba zleceń realizowanych bezpośrednio na zamówienie klientów wyniosła 39 proc. w stosunku do 61 proc. realizowanych na rzecz agencji. Jest to ta sama wartość co w roku 2018 i bardzo zbliżona do proporcji przygotowywanych ofert.
Model “jeden na jeden” zaczyna być standardem
Wyniki badania KPR pokazują, że Polska coraz śmielej zmierza ku modelowi “jeden na jeden”, w którym producent współpracuje z reżyserem na wyłączność. W roku 2019 takie produkcje stanowiły jedną trzecią wszystkich realizacji.
- Model “jeden reżyser - jedno studio” to wielka korzyść dla klientów, to możliwość dociśnięcia jednej oferty po stronie domu produkcyjnego, to możliwość szukania kreatywnych rozwiązań produkcyjnych już na etapie przetargu, co wiąże się nieodparcie z optymalizacją cenową i uporządkowaniem relacji reżyser - studio produkcyjne. Bardzo mnie ciekawi, jaki pojawi się trend, czy ilość takich produkcji będzie rosła. My w F25 jesteśmy fanami takiego podejścia - ocenia Marcin Dworucha, managing director domu produkcyjnego F25.
Tegoroczne Badanie Producentów przeprowadzone zostało w pierwszej połowie roku i obejmowało działalność producentów od stycznia do grudnia minionego roku. Badanie, jak co roku, objęło wszystkie studia stowarzyszone w klubie oraz szereg studiów spoza KPR. W tym roku odpowiedzi udzieliło łącznie 19 domów produkcyjnych, przekazując anonimowe liczbowe dane dotyczące 2943 ofert przetargowych i 1001 zrealizowanych produkcji. Taka pula danych pozwala w sposób wiarygodny analizować trendy dotyczące całego sektora produkcji reklamowej.
W badaniu udział wzięły: zrzeszone w KPR Dynamo Film, Film Produkcja, Opus Film, OTO Film, Papaya Films, TANK, Watchout Studio; niezrzeszone Black Rabbit, Film Fiction, Film Polska, Film Reaktor, Garaż Miejsce Filmowe, Graffiti Films, Houdini Film, Mova Film, ONE Production, Szut Szut Studio, Truskavka, Warsaw Production.
Dołącz do dyskusji: Co trzecia produkcja reklamowa z reżyserami na wyłączność. Obroty studiów produkcyjnych rosną