SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Branża spożywcza a kryzys inflacyjny

Po pandemii Covid19 wielu Polaków nie wróciło do zakupów offline w takiej częstotliwości, jak przed lock down’em - ma to swój wpływ również na branżę spożywczą, której udział w e-commerce zauważalnie wzrósł. Co to oznacza dla przedsiębiorców z kategorii food? Tylko jedno – to czas na świadomą digitalizację biznesu, tym bardziej, że w najbliższych latach sprzedaż online będzie rosła kosztem offline’u.

Rośnie udział  branży spożywczej w e-sprzedaży

Kierunek rozwoju branży spożywczej w Polsce wyznaczają kraje Europy Zachodniej, w których udział sprzedaży produktów z tej kategorii w kanale online do 2030 r. ma wzrosnąć do 26% w Wielkiej Brytanii, 25% w Holandii, 23% we Francji czy 11% w Niemczech, a do 2050 ma sięgnąć liczb między 35% a 50% w każdym z tych krajów. Polacy, dbając o swoje portfele, w czasie kryzysu inflacyjnego zwrócili się ku zakupom spożywczym online, chcąc mieć możliwość porównania cen, korzystania z rabatów czy darmowych dostaw. To ważne dla retailerów z tej kategorii, tym bardziej, że wzrost udziału kanału cyfrowego w spożywce, dziś ocenia się jako trend długoterminowy. Dlatego teraz, w czasie zwrotu Polaków ku e-commerce, należy świadomie digitalizować swój biznes, by odpowiadać na ich potrzeby zakupowe.

Digitalizuj swój biznes, patrząc w przyszłość

Jak więc docierać do tych klientów, którzy mimo kryzysu inflacyjnego utrzymują swoje wydatki na dotychczasowym poziomie lub całkowicie przenoszą je do sieci? Należy zadbać o wiele istotnych aspektów: dobrą platformę sprzedażową, omnichannel, sprawną logistykę, szybkie i dodatkowe opcji płatności (jak np. te odroczone), umiejętne wykorzystywanie danych o konsumentach i udział AI w ich przetwarzaniu, ale też dobrze przygotować infrastrukturę sklepu, która utrzyma wzmożony ruch - a ten przewidują przecież prognozy. To nieco skomplikowana, ale konieczna strategia, którą warto powierzyć w ręce ekspertów, np. doświadczonego software house’u, który specjalizuje się we wdrożeniach czy usprawnianiu procesu sprzedaży. Jak to wygląda w praktyce?
Wyobraźmy sobie na przykład, że przedsiębiorca jest już w świecie online, ale boryka się z problemami niewydajności swojego sklepu, spadku sprzedaży w wyniku kryzysu inflacyjnego czy też poszukuje możliwości nowych usprawnień i dodatkowych funkcjonalności. Albo inny przypadek - przedsiębiorca dotąd opierał swoją sprzedaż wyłącznie na tradycyjnych sposobach albo koncentrował swoje punkty sprzedaży tylko na stacjonarnych sklepach czy hurtowniach, ale teraz widzi szansę w e-commerce i chce zwiększyć swoją sprzedaż poprzez przeniesienie biznesu do online. Jak to zrobić? Rozpocząć podróż ku digitalizacji i profesjonalizacji, której pierwszym krokiem jest transfer do e-świata albo, jeśli już się w tym świecie przebywa – poszukiwanie nowoczesnych strategii wspierających sprzedaż i lepszego silnika sprzedaży, który odpowie na specyficzne potrzeby. Jeśli plany rozwoju takich przedsiębiorców są duże, a portfolio produktów pokaźne, w obu przypadkach będzie potrzebna wydajna, skalowalna i elastyczna platforma sprzedażowa. Odpowiedzią może być Magento (oraz jego rozszerzona wersja - Adobe Commerce), jedno z najpopularniejszych rozwiązań dla średnich i dużych biznesów online. - Adobe Commerce oraz Magento pozwalają obsługiwać nawet kilkaset tysięcy zamówień miesięcznie, co jest dużą zaletą dla większych e-commerce’ów - radzi Jakub Nadolny, CEO w Fast White Cat, e-commerce housie, który współpracuje z Adobe przy wdrożeniach Adobe Commerce oraz Magento. - Zapewniają także mnóstwo dodatkowych funkcjonalności i modułów, między innymi bardzo rozbudowany moduł B2B, w którym można odwzorować wszystkie procesy offline, takie jak np. negocjacje cen, a przez to przyspieszyć proces zakupowy dla klienta końcowego B2B. W Magento i Adobe Commerce mamy możliwość zarządzania kilkoma sklepami internetowymi z jednego panelu administracyjnego, możemy posługiwać się wieloma językami i walutami, a także podłączać różne systemy płatnicze. Odpowiednio wdrożone Magento lub Adobe Commerce to także nieograniczone możliwości dla rozwoju biznesu. To ważne, bowiem, kiedy kryzys minie, ruch w e-sklepach znów zacznie zauważalnie rosnąć - nieodpowiednio przygotowany sklep po prostu go nie przyjmie i zacznie przynosić straty, zamiast zysków.

Sztuczna Inteligencja zwiększy sprzedaż

Odpowiednio przeprowadzone wdrożenie czy usprawnienie już działającej platformy sprzedażowej to początek drogi – teraz profesjonalizujący się biznes powinien doprowadzić do swojego sklepu ruch, czyli klientów, a więc zadbać o odpowiednią strategię, efektywną kampanię marketingową, narzędzie ratujące porzucone koszyki, a także podjąć działania odróżniające go od konkurencji. - Nie można tu nie wspomnieć o wzroście udziału sztucznej inteligencji w budowaniu efektywnego e-commerce - kontynuuje Nadolny. - Jako Fast White Cat prowadzimy projekt AIM2, którego wdrożenie w e-sklepie jednego z naszych Partnerów pozwoliło na znaczny wzrost konwersji i wzrost oczekiwanych zachowań konsumentów. Stało się tak dzięki uczeniu maszynowemu, które może być dziś odpowiedzią na kryzys sprzedaży, bo daje realne, potwierdzone liczbami efekty.

Funkcjonuj w biznesie, nie dla biznesu

Kiedy zradzają się potrzeby, należy szukać ich spełnienia. Działaj tam, gdzie czujesz, że jakość Twojego biznesu mogłaby być wyższa i jeszcze lepiej usprawniać sprzedaż. Rozwijaj dedykowane Twojemu biznesowi usprawnienia “spoza pudełka”, których nie ma konkurencja. Na przykład? - Przypadek, w którym możemy udzielić wsparcia w biznesowej potrzebie, może zdarzyć się, gdy firma klienta jest duża, ma specyficzne procesy i wymaga dostosowania rozwiązań software`owych do realiów organizacji - kontynuuje Jakub Nadolny. - Działamy wtedy z ramienia naszej drugiej spółki, Red Fox Rocks, pomagając, aby klient nie musiał dostosować się do specyfiki oprogramowania, ale żeby to odpowiednio zmodyfikowane oprogramowanie stanowiło wsparcie dla klienta. Wówczas jako firma dostarczająca usługi programistyczne, nie tylko oparte na Magento czy Adobe Commerce, ale także PHP i framework Symfony, jesteśmy w stanie – de facto – stworzyć dowolne dedykowane rozwiązanie wypełniające lukę, która tego wymaga.

Rosyjska inwazja na Ukrainę i jej pokłosie w postaci wysokiej inflacji stworzyły problemy z utrzymaniem zyskowności działalności gospodarczych na takim poziomie, jaki przyniósł rok 2021 - szczególnie tych, które działają jedynie w sferze offline. Digitalizując sprzedaż, dostajesz szansę na stosunkowo szybkie wejście na zagraniczne rynki, a przez to dostęp do klientów i dostawców z całego globu. Dzięki dźwigni ilościowej możesz obniżyć ceny swoich produktów i sprzedawać jeszcze więcej. To ważna zaleta e-commerce, szczególnie teraz, gdy wiemy, że na zachodzie kryzys nie daje się aż tak bardzo we znaki, jak ma to miejsce w Polsce, a co za tym idzie, u naszych sąsiadów mamy szansę sprzedawać więcej. E-commerce i cyfryzacja przynoszą efekty choćby dlatego, że są łatwo mierzalne i pozwalają na potrzebne analizy czy wnioski.

Chcesz sprzedawać więcej, mimo kryzysu?
Napisz: info@fastwhitecat.com lub info@redfoxrocks.pl

Dołącz do dyskusji: Branża spożywcza a kryzys inflacyjny

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl