Branża farmaceutyczna w 2018 roku najaktywniejsza reklamowo. Spada udział telekomów
Koncerny farmaceutyczne w ubiegłym roku wygenerowały ponad połowę udziałów w zestawieniu największych reklamodawców w telewizji. Liderami są Alfofarm, Polpharma i US Pharmacia. Z pierwszej trójki wypadł Unilever (miejsce ósme) - wynika z analizy domu mediowego Codemedia.
W 2018 roku najaktywniejszymi reklamowo branżami były farmaceutyczna (ponad 50 proc.) FMCG (33 proc.), a trzecią handel (9 proc.). Spada natomiast udział branży telekomunikacyjnej (8 proc.) - w tegorocznym zestawieniu reprezentowanej przez Polkomtel, na miejscu 10.
Lider rankingu, Aflofarm, zaliczył spadek o 17 proc., generując GRP na poziomie 180 050. Polpharma rok 2018 zamknęła ze spadkiem o 2 proc., z wynikiem 109 834 GRP. Jedynym producentem z podium, który osiągnął więcej GRP w porównaniu z rokiem 2017, jest US Pharmacia (+13 proc.).
Z kolei koncern Natur Produkt Pharma mógł pochwalić się największym wzrostem procentowym w dziesiątce względem poprzedniego roku (o 37 proc.). W 2017 roku producent ten nie znajdował się w zestawieniu, pomimo że zanotował największy, ponad 90-procentowy wzrost.
GlaxoSmithKline poza zestawieniem
Z pierwszej dziesiątki największych reklamodawców w telewizji zniknął GlaxoSmithKline, numer 10. w ubiegłorocznym rankingu. Producent zanotował 20 proc. spadek i osiągnął 46 962 GRP – wynika z analizy Codemedia.
Według raportu PMR w 2018 roku, podobnie jak w latach poprzednich, rynek leków OTC i suplementów diety napędzany był przez wysoką zachorowalność na grypę (w pierwszym kwartale 2018 r. liczba zachorowań stanowiła już ponad połowę przypadków z 2017 roku). Drugi czynnik wzrostu to wprowadzenie nowości produktowych czy nowych wersji opakowań lub form podania. Dużą rolę odegrała popularność suplementów diety – w szczególności witamin i minerałów, w tym produktów na bazie witaminy D.
Udział marek z branży FMCG, w analizie Codemedia zmniejszył się w 2018 roku o 8 proc. Największy spadek wśród reklamodawców odnotowały Unilever oraz Nestle (obie o 19 proc.). Unilever z miejsca trzeciego przesunął się na pozycję ósmą, a Nestle z miejsca piątego na dziewiąte.
Lidl Polska, jedyny przedstawiciel sektora handlu, zajmuje miejsce czwarte, awansując z dziewiątego. Marketer wygenerował samodzielnie 9 proc. udziałów w rynku.
Porównując całoroczne zestawienie, w 2018 roku producenci wygenerowali o 3 proc. mniej GRP niż w 2017.
– Biorąc pod uwagę zestawienia od 2016 roku, nie grozi nam zmiana liderów pod względem udziałów. Natomiast ogólne przesunięcia w tabeli będą uzależnione od sytuacji na rynku. Przewidywane spowolnienie wzrostu gospodarczego w 2019-2020 roku, o którym informuje OECD, może mieć wpływ na lekkie zahamowanie wydatków na reklamę. Ostrożne i zapobiegawcze podejście do wydatków marketingowych może być efektem spowolnienia konsumpcji prywatnej, a to jednocześnie wpływa na aktywność w mediach, m.in. TV – komentuje Marcin Hajdenrajch, media manager w Codemedia.
Dołącz do dyskusji: Branża farmaceutyczna w 2018 roku najaktywniejsza reklamowo. Spada udział telekomów