SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Raport Banku Pekao o aktywności fizycznej dzieci. Zdaniem rodziców za dużo czasu spędzają przed ekranami

Jak wynika z najnowszego raportu Banku Pekao, dotyczącego aktywności fizycznej dzieci z klas 4-8 szkół podstawowych aż 85 proc. dzieci deklaruje, że lubi ćwiczenia i sport. Jednocześnie dla aż 32 proc. uczniów najczęstszym sposobem spędzania wolnego czasu jest granie w gry komputerowe na konsoli. Zdaniem 74 proc. rodziców to od dorosłych zależy, czy dziecko jest aktywne fizycznie. Zarówno rodzicie, jak i dzieci są zgodni, że spoiwem łączącym oba pokolenia, jeśli chodzi o formę spędzania czasu wolnego, jest rower. 

Co w czasie wolnym wybierze dziecko XXI wieku: piłkę nożną czy TikTok; rower czy YouTube; spotkanie z rówieśnikami na placu zabaw lub w parku czy kolejny poziom gry na konsoli? Na te i wiele innych pytań odpowiada raport Banku Pekao dotyczący aktywności dzieci z klas 4-8 szkół podstawowych.

Aż 90 proc. rodziców zgadza się ze stwierdzeniem, że dzieci za dużo czasu spędzają w Internecie i mediach społecznościowych. Jak można to zmienić?

Jak pokazuje raport Pekao wspólnie spędzany czas rodziców z dziećmi skutecznie konkuruje z „ekranami”. Jednak tylko w co piątym domu (22 proc.) najczęściej spędza się go razem. W rodzinach, w których wiele rzeczy robi się wspólnie, czas spędzony przed ekranem skraca się, co jednocześnie stanowi doskonałą furtkę dla aktywności fizycznej. Co trzeci uczeń klas 4-8 deklaruje, że codziennie lub często wspólnie z rodziną uprawiają sport lub inne ćwiczenia. 

Ponad połowa rodziców najczęściej spędzających czas wolny razem z dziećmi jest aktywna (53 proc.). Wskazywane aktywności sportowe praktykowane przez rodziców to spacery (42 proc.), jazda na rowerze (43 proc.), bieganie (13 proc.).

– Od dłuższego czasu Bank Pekao S.A. jest sponsorem polskiej koszykówki. Nasze zaangażowanie obejmuje nie tylko finansowe wsparcie dla drużyn rywalizujących na najwyższym poziomie, takich jak reprezentacja Polski w koszykówce mężczyzn i kobiet czy uczestnictwo w Basket Lidze, ale także inicjatywy skierowane do młodszych adeptów tej dyscypliny. W naszym raporcie skupiamy się na temacie aktywności fizycznej dzieci, podkreślając istotną rolę rodziców w kształtowaniu właściwych postaw wśród najmłodszych. Warto zachęcać dzieci do odkrywania uroków aktywności fizycznej, co nie tylko przyniesie im radość, ale również przyczyni się do budowania zdrowych nawyków na przyszłość – powiedział Piotr Zborowski, wiceprezes Banku Pekao S.A.

Rower ulubioną formą wspólnego spędzania wolnego czasu

Rodzice podkreślają, że spośród wszystkich aktywności fizycznych dzieci rower zajmuje pierwszą pozycję, na kolejnym miejscu są deski i hulajnogi, a za nimi pływanie – odpowiednio 36 proc., 27 proc., 19 proc.. Jazda na rowerze jest dla 43 proc. dorosłych najczęściej wskazywaną formą spędzania wolnego czasu (obok spacerów i gier). Dla jednej czwartej dzieci rower jest w czołówce ulubionych form spędzania wolnego czasu, i jednocześnie jest na pierwszym miejscu wśród aktywności fizycznych.

Jak zaznaczają autorzy raportu z zebranych danych wynika, że spoiwem łączącym oba pokolenia, jeśli chodzi o formę spędzania czasu wolnego, jest rower. Rodzic, który regularnie wychodzi na spacer lub rower, stanowi właściwy wzór i zachęca dziecko do podjęcia innych aktywności fizycznych.

Raport ujawnił również, że elementy zachęcające dzieci do zwiększenia aktywności fizycznej są odmienne od motywacji rodziców. Dorosłych najczęściej mobilizują: korzyści zdrowotne (63 proc.), możliwość odreagowania stresu (50 proc.), wygląd (44 proc.). A dzieci zwracają uwagę na możliwość spędzenia czasu z rówieśnikami (38 proc.) oraz zabawę (35 proc.). 

Dołącz do dyskusji: Raport Banku Pekao o aktywności fizycznej dzieci. Zdaniem rodziców za dużo czasu spędzają przed ekranami

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl