Audi w 2018 r. sprzedało ponad 1,8 mln samochodów. Spadek na świecie, wzrost w Polsce
Koncern Audi w 2018 roku dostarczył klientom na całym świecie ok. 1 812 500 samochodów. To o 3,5 proc. mniej niż rok wcześniej. W Europie, na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy sprzedaż spadła o 13,6 proc. W samym grudniu samochody marki Audi nabyło 154 550 klientów na całym świecie, czyli o 14,3 proc. mniej w stosunku do grudnia roku 2017.
- Tak jak się spodziewaliśmy, rok 2018 okazał się być pełen wyzwań. Mamy za sobą największą w historii Audi kampanię modelową i technologiczną, a to wszystko w połączeniu z przechodzeniem na cykl testowy WLTP - powiedział Bram Schot, prezes zarządu Audi, pełniący jednocześnie obowiązki szefa marketingu i sprzedaży.
W Chinach na drogi wyjechało w 2018 roku 663 049 nowych aut marki Audi. To wzrost o 10,9 proc. wobec roku 2017. Na przestrzeni ostatnich 10 lat sprzedaż w tym kraju zwiększyła się pięciokrotnie. W roku ubiegłym największym zainteresowaniem chińskich klientów cieszyło się przede wszystkim produkowane lokalnie Audi A4 L (+42,6 proc., 163 279 sztuk) oraz Audi A3 (+12,7 proc., 91 173 auta). Marka sprzedała tu również ponad 10 tys. sztuk flagowego modelu Audi A8 L. W październiku do oferty włączono przygotowany specjalnie na chiński rynek model Q2 o zwiększonym rozstawie osi. Wersja ta adresowana jest przede wszystkim do młodych klientów. W roku 2019 na klientów w Chinach czekają kolejne nowości, m.in. nowe Audi A6 L.
Wymiana modelowa, wiele zawirowań politycznych i gospodarczych, czy w końcu przejście na nowy cykl testowy WLTP, zdominowały w roku 2018 prowadzenie biznesu Audi w Europie. Biorąc pod uwagę wszystkie rodziny modelowe czterech pierścieni, sprzedaż na Starym Kontynencie w ciągu całego roku spadła o 13,6 proc., do ok. 743 600 egzemplarzy. Dobrze radził sobie tylko model A7, którego sprzedaż wzrosła o 47,4 proc., do ok. 10 100 sztuk. Na Audi e-tron przyjęto w Europie ponad 16 tys. rezerwacji. Tylko w grudniu kluczyki do swojego nowego Audi odebrało ok. 51 500 europejskich klientów - o 20,9 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2017.
Odmiennie przedstawiają się natomiast wyniki rejestracji w Polsce. Choć sam grudzień, podobnie jak w innych krajach europejskich był gorszy od grudnia rok wcześniej (o 2,84 proc.; grudzień 2018: 1370 aut; grudzień 2017: 1410 aut), to biorąc pod uwagę liczbę rejestracji z całego roku 2018, była ona o 10,93 proc. wyższa niż z roku 2017 (2018: 14 686 aut; 2017: 13 239 aut).
Z kolei w USA, rok 2018 Audi zakończyło z pulą 223 323 sprzedanych aut. To nieznacznie mniej niż w roku 2017 (-1,4 proc.). Największym zainteresowaniem klientów za oceanem cieszą się modele z rodziny Q. Popyt na sportowe terenówki rósł ponad przeciętną – o 8,3 proc., do poziomu 126 252 sprzedanych egzemplarzy. Po raz pierwszy w historii Audi of America, sprzedaż SUV-ów stanowiła 57 proc. całości dostaw. Najbardziej popularnym tu modelem było Audi Q5, na które popyt wzrósł o 21 proc., do poziomu 69 978 aut. Również w Kanadzie odnotowano rekordowy wynik sprzedaży: 36 908 samochodów (wzrost o 2,5 proc.). W wyniku tego, Kanada po raz trzeci z rzędu ugruntowała swoją mocną pozycję w gronie 10 największych rynków sprzedaży Audi na świecie. W całej Ameryce Północnej, po zamknięciu wyników rocznych, dostawy utrzymały się mniej więcej na poziomie roku 2017 (-0,9 proc., 275 tys. samochodów).
Dołącz do dyskusji: Audi w 2018 r. sprzedało ponad 1,8 mln samochodów. Spadek na świecie, wzrost w Polsce