Audi: RS 5 Coupé i RS 5 Sportback w nowej odsłonie (wideo)
Koncern Audi (Volkswagen Group) rozpoczyna w swoich salonach sprzedaż odświeżonych wersji samochodu RS 5 w wariantach Sportback i Coupé.
Dwudrzwiowe Audi RS 5 Coupé i pięciodrzwiowe Audi RS 5 Sportback charakteryzuje nowy język stylistyczny RS zaczerpnięty z większych, siostrzanych modeli RS 6 Avant i RS 7 Sportback.
W nowych modelach Audi RS 5 nowa osłona chłodnicy Singleframe jest bardziej płaska i szersza w porównaniu z Audi A5. Grill osłony, w charakterystycznej dla modeli RS trójwymiarowej strukturze plastra miodu, jest utrzymany w błyszczącej, czarnej kolorystyce, a widoczne nad grillem atrapy wlotów powietrza mają przywoływać na myśl klasyczny model Audi Sport quattro z 1984 r. Alternatywą dla standardowych reflektorów diodowych Matrix są charakterystyczne dla modeli RS przyciemnione reflektory diodowe Matrix ze światłem laserowym Audi. Duże, boczne wloty powietrza mają nowy, pięciokątny i geometryczny kształt.
Patrząc na auto z boku, w oczy rzucają się nowe listwy progowe oraz nadkola poszerzone po każdej stronie o 15 mm. Podobnie jak w RS 6 i w RS 7, nowy zderzak i wkładka dyfuzora akcentują tył pojazdu. Dyfuzor podkreśla obecność układu wydechowego RS zakończonego owalnymi, chromowanymi rurami wydechowymi umieszczonymi na obu końcach zderzaka. W przypadku układu wydechowego RS sport, końcówki rur wydechowych są czarne i większe. Tył pojazdu wykańcza montowany na pokrywie bagażnika spojler (czarny lub opcjonalnie w kolorze karbonu).
Pakiety stylistyczne "Lśniąca czerń", "Matowe aluminium" i "Carbon" nadają wielu elementom zindywidualizowanego wyglądu. Dostępne są też nowe lakiery niebieski Turbo, czerwony Tango oraz opcje metaliczne.
We wnętrzu nowego RS 5 dominują poziome linie i nowy – dostępny opcjonalnie - pakiet stylistyczny RS w kolorze czarnym z kontrastującymi szarymi przeszyciami. Sportowe fotele RS z mocno zarysowanymi konturami można regulować elektrycznie w wielu kierunkach. Na ich oparciach wytłoczono logo RS. Standardowo tapicerkę wykonano z połączenia skóry i pikowanej tkaniny Alcantara. Na życzenie, tapicerka może być wykonana ze skóry Feinnappa. Nowością w modelach RS 5 są panele ozdobne z karbonu w matowym kolorze.
Nowa koncepcja obsługi została skupiona w 10,1-calowym wyświetlaczu dotykowym MMI. Bazą dla tej koncepcji jest modułowa platforma infotainment trzeciej generacji - MIB 3. Duży wyświetlacz wyposażony w akustyczne potwierdzenie wykonywanych operacji wygląda jakby był zawieszony w przestrzeni i jest delikatnie skierowany w stronę kierowcy. Funkcja sterowania głosowego z przetwarzaniem języka naturalnego sprawia, że system rozumie zwroty z języka potocznego.
Jeżeli auto jest wyposażone w najbardziej zaawansowaną wersję systemu infotainment (MMI Navigation plus), widok "Monitor RS" dostępny na centralnym wyświetlaczu MMI pozwala wyświetlić informacje o temperaturze silnika i skrzyni biegów, o maksymalnych wartościach przyspieszenie wzdłużnego i bocznego oraz o ciśnieniu i temperaturze opon. Widok specjalny RS na 12,3-calowym ekranie Audi virtual cockpit pokazuje ciśnienie w oponach, moment obrotowy, moc, temperaturę oleju silnikowego, ciśnienie doładowania i przeciążenie. Ponadto za pomocą przycisku na kierownicy można na nim wyświetlić czasy okrążeń i przyspieszenia od 0 do 100 km/h.
Moc wyjściowa silnika 2.9 TFSI pozostaje niezmieniona i wynosi 331 kW (450 KM) (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 9,7-9,3 (Coupé), 9,9-9,4 (Sportback); emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 220-210 (Coupé), 223-214 (Sportback). Jednostka napędowa V6 biturbo zapewnia prędkość obrotową od 1900 do 5000 obr./min. Podczas procesu wchodzenia na obroty, każda z turbosprężarek dostarcza sprężone powietrze do bloku cylindrów, a na wał korbowy przekazywany jest moment obrotowy rzędu 600 Nm.
Do setki w niecałe 4 sekundy
Oba modele RS 5 od 0 do 100 km/h rozpędzają się w 3,9 sekundy. Na życzenie, Audi Sport może podnieść prędkość maksymalną z 250 km/h do 280 km/h.
Moc silnika przenoszona jest przez dostosowaną do sportowej jazdy ośmiostopniową, automatyczną skrzynię biegów tiptronic. Kierowca może zmieniać biegi przy pomocy powiększonych, aluminiowych manetek przy kierownicy. Podczas normalnej jazdy, rozkład mocy między osie przednią i tylną wynosi 40:60. W razie potrzeby, międzyosiowy mechanizm różnicowy może przekierować nawet 60% mocy silnika na oś przednią lub 80% na oś tylną. Dynamikę jazdy zwiększa opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy, który aktywnie rozdziela moment obrotowy między kołami tylnej osi.
Obie wersje RS 5 standardowo wyposażone są w sztywno zestrojone zawieszenie RS sport. Na życzenie dostępne jest zawieszenie RS sport plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy DRC.
Poza znanymi już trybami jazdy comfort, auto i dynamic, dostępne są dwa nowe: RS1 i RS2. Można je indywidualnie skonfigurować, zapisać, a następnie wybierać za pomocą przycisku RS Mode na kierownicy. System Audi drive select ma wpływ na działanie ważnych elementów technicznych, w tym silnika, skrzyni biegów tiptronic, układu kierowniczego, a także podzespołów opcjonalnych, takich jak amortyzatory, dynamiczny układ kierowniczy, sportowy mechanizm różnicowy i klapy w układzie wydechowym.
RS 5 Coupé i RS 5 Sportback są standardowo wyposażone w 19-calowe felgi. Na życzenie dostępne są felgi 20-calowe w trzech nowych wariantach stylistycznych (w jednym z nich koła są frezowane i pomalowane na matowy brąz).
Nowe wersje Audi RS 5 są dostępne na zamówienie od grudnia 2019 r. Do salonów dilerskich Audi w Niemczech i innych europejskich krajach trafią wiosną 2020 r. Zarówno w przypadku wariantu Sportback, jak i Coupé, ceny na rynku niemieckim zaczynają się od 83,5 tys. euro.
Dołącz do dyskusji: Audi: RS 5 Coupé i RS 5 Sportback w nowej odsłonie (wideo)