Andrzej Siezieniewski: Radio jest dziś analogową wyspą. Przejście na emisję cyfrową zlikwiduje wszelkie bariery
Chcielibyśmy sformatować nasza ofertę programową w taki sposób, żeby zaspokoić oczekiwania różnych grup społecznych. Jest to możliwe, ponieważ dysponujemy ogromnym potencjałem archiwalnym, jak i wytwórczym - mówi Wirtualnemedia.pl Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia, pytany o plany rozwoju spółki na najbliższe lata.
Jesteśmy skoncentrowani dzisiaj na myśleniu o przyszłości, ponieważ świat, w którym działamy zmienia się bardzo intensywnie. Technologie narzucają sposób działania takiemu medium jakim jest Polskie Radio. Nie możemy tego nie uwzględniać. Swoje działania planujemy oczywiście etapami, dalsza historia jest oczywiście bardziej mgławicowa i trudno jest przewidywać, jak będzie wyglądało radio za pięć czy dziesięć lat. Natomiast wiemy, jak chcielibyśmy, żeby Polskie Radio wyglądało za rok, dwa i trzy.
Kurs, jaki Polskie Radio obrało 1 października 2013 roku, czyli rozpoczęcie nadawania cyfrowego, daje gigantyczną szansę usunięcia wad, które uniemożliwiają realizowanie dzisiaj naszych zadań wobec wszystkich słuchaczy. Program II i IV to są sieci młode, częściowo tylko pokrywające teren naszego kraju. Nie jesteśmy w stanie tej wady w systemie analogowym usunąć, ponieważ nie ma już częstotliwości, którymi moglibyśmy się posługiwać, zatem nie ma możliwości zbudowania tych sieci. Zmianę tej sytuacji może przynieść tylko przejście na emisję cyfrową, co zresztą jest naturalną konsekwencją cywilizacyjnego rozwoju.
W momencie, w którym zbudujemy cyfrową sieć emisji i odbioru sygnału radiowego będziemy mogli mieć nie tylko cztery programy ogólnopolskie, ale również pięć dodatkowych programów precyzyjnie zaadresowanych do konkretnych makrogrup społecznych - do ludzi starszych, młodych obywateli naszego kraju oraz dzieci i ich rodziców. Ludzie chcą dostać ofertę, która najbardziej odpowiada ich potrzebom, które są różne - stąd mamy informacyjne Polskie Radio 24 czy rozrywkowe Radio Rytm. Ale także planujemy uruchomienie radia edukacyjnego czy kanału dla seniorów, którzy pragną pozostać w klimatach bliższych ich sercu i nie muszą się naginać do muzyki i klimatów, które są im obce. Musimy pamiętać o każdej grupie społecznej. Chcielibyśmy sformatować nasza ofertę programową w taki sposób, żeby zaspokoić oczekiwania różnych grup społecznych. Jest to możliwe, ponieważ dysponujemy ogromnym potencjałem, zarówno archiwalnym, jak i wytwórczym.
Europejska Unia Nadawców opublikowała dokument Vision2020, nad stworzeniem którego pracowało 350 najwybitniejszych ekspertów z całej Europy, usiłując wytyczyć ścieżki rozwoju mediów. Nie uzyskano jednolitego obrazu poza świadomością, że media - czyli ten aparat wytwórczy - muszą być otwarte i elastyczne na wyzwania jakie stawiają przed nimi technologia i indywidualni odbiorcy. ponieważ odbiorca bardzo szybko przyzwyczaja się do tego, co jest mu potrzebne. Chce to mieć, a my musimy mu to dać.
Dzisiaj właściwie wszystko, co wokół nas dzieje się w środkach przekazu jest cyfrowe - telewizja, fotografia i muzyka. Funkcjonujemy w świecie cyfrowym. Jedynie radio pozostało jeszcze analogową wyspą. Jeżeli radio chce nadal pełnić swą publiczna misję - a przecież musi - powinno iść z duchem czasu i przejść na emisję cyfrową. Zlikwiduje to wszelkie bariery analogowe.
Andrzej Siezieniewski - prezes Polskiego Radia od 2011 roku, wcześniej pełnił tę funkcję w latach 2002-2006, ale z PR związany od 1972 roku. Pracował m.in. jako redaktor w naczelnej redakcji informacji, zastępca kierownika działu czy korespondent w ZSRR. W 1996 został dyrektorem Informacyjnej Agencji Radiowej, a dwa lata później wszedł w skład zarządu Polskiego Radia. Pracował też w Telewizji Polskiej.
Dołącz do dyskusji: Andrzej Siezieniewski: Radio jest dziś analogową wyspą. Przejście na emisję cyfrową zlikwiduje wszelkie bariery
Zmiana technologii na DAB+ powiązana z wyłączeniem analogu - to śmierć radia w Polsce.