SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

MSL i H+K Strategies najlepiej zarabiającymi agencjami PR, Komunikacja Plus liderem wśród grup (TOP16)

Nowym liderem rankingu fee income Związku Firm Public Relations została agencja MSL, która w ub.r. zanotowała 18,26 mln zł wpływów. Wśród grup kapitałowych liderem została Grupa Komunikacja Plus z 19,04 mln zł.

Raport Związku Firm Public Relations jest oparty na wskaźniku fee income, który można określić jako honoraria. Są one definiowane jako różnica między przychodem netto firmy ze sprzedaży usług, a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów, takimi jak zakup i produkcja materiałów promocyjnych (np. plakaty, gadżety, filmy); zakup powierzchni reklamowej; transport, catering, wynajem sal, hoteli; oraz koszty pozostałe (takie jak np. wynajem sprzętu, obsługa akcji promocyjnych, wynajem osób prowadzących, monitoring mediów). Zgłoszenia były przyjmowane do 29 czerwca, zarówno od firm zrzeszonych jak i niezrzeszonych w ZFPR.

W tegorocznej edycji rankingu w części dla podmiotów indywidualnych wzięło udział 16 agencji, natomiast w rankingu dla holdingów - sześć podmiotów. Za audyt potwierdzający przekazane dane finansowe odpowiadała firma Strategia Audit.

- Obecny ranking jest wyjątkowy, gdyż prezentuje obraz sytuacji w przededniu zmiany, jaka wpłynęła na życie i biznes nas wszystkich. Jest pewnego rodzaju „stop-klatką” i pozostanie punktem odniesienia na dłużej, do analiz i prognoz wzrostu oraz odbudowy rynku. Widać wyraźnie, że rok 2019 był dla branży dobry, a analizując poszczególne wskaźniki, przez agencje PR, także efektywnie wykorzystany. Bardzo budujące jest także to, co wynika z badań: sektor ma na siebie pomysł, wie, jakie wyzwania stoją przed firmami i organizacjami klientów oraz rozumie, jak wspierać ich cele w zmienionej rzeczywistości - komentuje Adam Jarosz, prezes ZFPR.

Łączna wartość usług PR w 2019 roku dla firm ujętych w zestawieniu wyniosła 132, 64 mln zł wobec 144,94 mln zł rok wcześniej.

MSL liderem wśród firm, Komunikacja Plus wśród grup kapitałowych

W  tegorocznej edycji rankingu fee income ZFPR wśród agencji liderem jest MSL z 18,26 mln zł honorariów (+0,1 proc. rdr.). To nowy lider zestawiania - w tym roku danych do rankingu nie przekazała agencja Partner of Promotion, która przed rokiem była na pierwszej pozycji.

Drugie miejsce (awans z trzeciego) zajęła agencja Hill+Knowlton Strategies Poland z honorariami na poziomie 11,35 mln zł (wzrost o 16,7 proc.). Podium zamyka 38 Content Comunication z wynikiem 9 mln  zł (wzrost pozycji o jedną, honoraria +5 proc. rdr.).

Największą dynamikę wzrostu fee income w roku 2019 odnotowała na miejscu 13. agencja Cohn&Wolfe (+58,5 proc., 2,14 mln zł)  oraz Clue PR, zajmująca pozycję szóstą (awans z 12., +26,7 proc., 3,75 mln zł.).

Największy spadek fee income dotknął agencję Publicis Consultants (-18,1 proc. rdr., 1,54 mln zł), która zajmuje 15. miejsce.

Najwięcej zatrudnionych pracowników ma MSL (70 osób), ponad połowę mniej mają H+K Strategies i 24/7 Communications, (po 29).


Na sześć sklasyfikowanych w rankingu grup kapitałowych nowym liderem została Komunikacja Plus (w ubiegłorocznej edycji zgłoszona jako pojedyncza agencja). Honoraria Grupy Komunikacja Plus wyniosły 19,04 mln zł. Miejsce drugie zajął ubiegłoroczny lider - Walk, z fee income na poziomie 15,2 mln zł (+16,3 proc.).

On Board Think Kong, jako jedyna grupa w rankingu, odnotowała spadek fee income o 11,6 proc.

Największe zatrudnienie wykazała grupa Walk (41 osób), a najmniejsze Grupa Lighthouse (10 osób).

- Ranking agencji PR wg fee income zaprezentowany 30 lipca br. w ramach Raportu ZFPR jest od lat jedynym audytowanym na polskim rynku zestawieniem finansowym pokazującym faktyczną skalę działania firm doradczych PR, stanowiąc w ten sposób wiarygodne źródło informacji na temat branży, choć oczywiście nie obejmuje całego rynku. Ranking, poprzez pokazanie danych finansowych służy, szczególnie obecnie, integralności sektora profesjonalnych usług PR promując przejrzystość jako nadrzędną wartość. ZFPR organicznie promuje projekt rankingu jako świetne miejsce do przedstawienia skali i profilu działalności firmy PR. Decyzję o udziale w klasyfikacji są podejmowane autonomicznie przez indywidualne podmioty - komentuje dla Wirtualnemedia.pl zarząd ZFPR.

Jak wskazuje zarząd Związku Firm PR, raport fee income pokazuje "perspektywę dynamiki rynku".

- Nie możemy porównać bezpośrednio sumy rankingowej fee income 2019 vs 2018, gdyż w zestawieniach biorą udział różne firmy. Jeśli jednak porównamy „część wspólną”, czyli łącznie 16 firm biorących udział w zestawieniu zarówno za rok 2018, jak i 2019, to dynamika wzrostu wynosi 6%. Można taki wynik uznać racjonalnym wskaźnikiem wzrostu branży biorąc pod uwagę uwarunkowania rynkowe - wyjaśnia zarząd w komentarzu dla Wirtualnemedia.pl.

Partner od Promotion: zrezygnowaliśmy z rankingu ZFPR, pozostajemy numerem jeden

W czwartek po południu komentarz na temat absencji w rankingu ZFPR nadesłała portalowi Wirtualnemedia.pl agencja Partner of Promotion, w ubiegłych latach lider zestawienia.

- W tym roku poza raz pierwszy od wielu lat nie zdecydowaliśmy się na obecność w rankingu Związku Firm Public Relations. To efekt naszej decyzji o opuszczeniu ZFPR w maju tego roku. Oficjalnie możemy podać, że przychód Partner of Promotion za 2019 wyniósł 44,7 mln PLN, a fee income - 26,8 mln PLN. Porównując zatem do opublikowanych dzisiaj przez Związek Firm Public Relations danych możemy powiedzieć, że Partner of Promotion pozostaje niezmiennie numerem 1 wśród agencji public relations w Polsce. 13 roku z rzędu. Zarząd ZFPR zdecydował się w tym roku na bardzo istotną zmianę zasad udziału w rankingu. Koszt udziału w rankingu dla firm niezrzeszonych w ZFPR został podniesiony z 2400 zł do 4000 zł. Jednocześnie zrezygnowano z opłaty za udział w rankingu dla członków ZFPR. Taki ruch – w naszej ocenie – pokazuje jasne intencje ZFPR, aby ranking nie pokazywał obrazu całej branży, a ograniczał się jedynie do podmiotów zrzeszonych w Związku - czytamy w oświadczeniu Partner of Promotion.

- W tym roku w rankingu ZFPR wzięło udział tylko 16 agencji, co stanowi zaledwie połowę agencji zrzeszonych w Związku. Efekt jest jasny – zestawienie ZFPR stał się rankingiem niektórych agencji PR ze Związku. I tak również warto go interpretować – komentuje Paweł Trochimiuk, prezes zarządu Partner of Promotion.

Rok temu na czele Partner of Promotion i MSL

W ubiegłorocznej edycji rankingu (za rok 2018) honoraria agencji i grup kapitałowych, które przekazały dane Związkowi Firm Public Relations, wyniosły 144,94 mln zł, o 12,09 proc. więcej niż rok wcześniej.

Liderem zestawienia wśród agencji była Partner of Promotion. Agencja zanotowała 23,75 mln zł fee income (13 proc. więcej niż rok wcześniej) przy łącznych wpływach sprzedażowych w wysokości 42,4 mln zł. Kolejne agencje w rankingu osiągnęły wzrosty honorariów: MSL Group o 14 proc. do 18,25 mln zł, a Hill+Knowlton Strategies o 12 proc. do 9,73 mln zł. Wszystkie zajęły te same miejsca co rok temu. Koleje miejsca zajęły 38 Content Communication, Komunikacja Plus i 24/7 Communication.

Wśród grup kapitałowych liderem finansowym jest Grupa Walk - w ub.r. zanotowała 13,07 mln zł fee income (13 proc. więcej niż w 2017 roku) i 28,86 mln zł łącznych wpływów. Honoraria 38 Group wzrosły o 56 proc. do 10,54 mln zł, a Grupy Garden of Words - o 6 proc. do 6,27 mln zł.

Dołącz do dyskusji: MSL i H+K Strategies najlepiej zarabiającymi agencjami PR, Komunikacja Plus liderem wśród grup (TOP16)

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ciekawski
Śmiech na sali to co wyprawiają Partnersi. Cała branża się z nich śmieje.
odpowiedź
User
PR
Śmiech na sali to co wyprawiają Partnersi. Cała branża się z nich śmieje.


Z nich zawsze się śmiała branżą, ale wygrywają nadal co 2 przetarg, a co ceną, a to czymś innym.

odpowiedź
User
Z branzy
A ja uważam że Partnersi po prostu są lepsi a konkurencja z braku mocy ucieka się do kombinacji
odpowiedź