84 proc. Polaków ma dostęp do internetu. Najpopularniejsze wyszukiwanie informacji i poczta elektroniczna
W 2018 roku 84 procent gospodarstw domowych i 96 procent firmy miało dostęp do internetu - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Pod tym względem nasz kraj jest poniżej unijnej średniej, rośnie za to liczba polskich internautów zamawiających w sieci towary i usługi. Polacy najczęściej wykorzystują internet do poszukiwania informacji, obsługi poczty elektronicznej oraz platform społecznościowych.
Opublikowane przez GUS dane dotyczące korzystania przez Polaków z internetu zostały zebrane podczas badania wykonanego w ramach Eurostatu wśród mieszkańców naszego kraju w wieku 16- 74 lata. Wielkości próby nie podano.
W ub.r. dostęp do internetu deklarowało 84 proc. gospodarstw domowych, z czego 79 proc. korzystało z szerokopasmowej sieci. Wśród firm ten odsetek był wyższy i wynosił 96 proc. (87 proc. z dostępem szerokopasmowym). Takie statystyki lokują Polskę nieco poniżej średniej dla Unii Europejskiej, która w 2018 r. wynosiła 89 proc. w wypadku domowych użytkowników oraz 97 proc. w segmencie firm.
Dane GUS wskazują, że w Polsce wciąż 16 proc. gospodarstw domowych nie korzysta z internetu. Dlaczego? Największy odsetek badanych wymienia brak potrzeby dostępu do sieci (66 proc.), na kolejnych miejscach znalazły się brak odpowiednich umiejętności (51 proc.) oraz zbyt kosztowny sprzęt konieczny do połączenia z internetem (23 proc.).
Użytkownicy internetu w Polsce wykorzystują go głównie do wyszukiwania informacji o towarach i usługach (64 proc.), 60,7 proc. wskazało na obsługę poczty elektronicznej, zaś 49,9 proc. respondentów korzystało z sieci do obecności w serwisach społecznościowych. Wśród badanych w porównaniu z 2017 r. zmalało zainteresowanie turystyką, korzystanie z gier online, a także samodzielne sprzedawanie towarów (np. za pośrednictwem aukcji internetowych).
W 2018 r. w porównaniu z rokiem poprzednim wyraźnie wzrosło zainteresowanie użytkowników w Polsce kupowaniem towarów i usług w internecie, choć jest ono różne w poszczególnych grupach wiekowych. Do zakupów w sieci przyznaje się 60,2 proc. respondentów w wieku 25 – 34 lata, 50,8 proc. internautów od 35 do 44 lat oraz 47,9 proc. Polaków pomiędzy 16 a 24 lata. Najmniejszą grupę użytkowników e-commerce stanowią osoby powyżej 65 lat (7 proc.), choć i wśród nich popularności zakupów w sieci rośnie.
Z badań GUS wynika że w Polsce firmy wciąż w niewielkim stopniu wykorzystują internet do sprzedaży swoich produktów. W naszym kraju przyznało się do tego jedynie 14 proc. przedsiębiorstw, podczas gdy unijna średnia wynosi 20 proc., a znajdująca się na szczycie listy Irlandia notuje wskaźnik na poziomie 35 proc.
Dołącz do dyskusji: 84 proc. Polaków ma dostęp do internetu. Najpopularniejsze wyszukiwanie informacji i poczta elektroniczna