SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

3,7 proc. mniej na reklamę outdoorową. Przez Euro 6 mln zł straty

Od kwietnia do czerwca br. na reklamę outdoorową w Polsce przeznaczono 165,96 mln zł, czyli 3,7 proc. mniej niż rok wcześniej. W związku z Euro 2012 branża zanotowała straty szacowane na prawie 6 mln zł.

Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że o ile w samym II kwartale br. wartość wszystkich reklam out of home spadła w skali roku o 3,7 proc., o tyle całym I półroczu wyniosła 287,73 mln zł, czyli tylko minimalnie mniej niż rok wcześniej. Jako powód spadku przychodów branży outdoorowej od kwietnia do czerwca IGRZ wskazuje Euro 2012, którego negatywny wpływ w wymiarze finansowym szacuje na 6 mln zł.

- Część nośników  znajdujących się w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i we Wrocławiu, gdzie rozgrywano mecze turnieju, została administracyjnie wyłączona ze sprzedaży komercyjnej wskutek szczególnych przepisów UEFA zakazujących reklamy produktów i towarów, które nie były związane umowami sponsorskimi - zauważa Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Te nośniki niejako wypadły z ogólnopolskiej sieci sprzedaży, zwłaszcza w czerwcu, co spowodowało m.in. ograniczenie niektórych kampanii lub przeniesienie ich na II półrocze. Nie spełniły się oczekiwania branży, że miasta-gospodarze Euro wypełnią tę lukę, jak to miało miejsce chociażby cztery lata temu w Austrii - dodaje Kaczoń. - Euro 2012 stało się przyczynkiem do większego wykorzystania niestandardowych, wielkoformatowych powierzchni ekspozycyjnych, jednak wyłącznie w najlepszych lokalizacjach lub pozyskiwanych tylko na czas turnieju - zaznacza.

>>> W Polsce jest 92,5 tys. nośników reklamy zewnętrznej. Połowę ma AMS, jedną piątą - Stroeer

W II kwartale br. najwięcej na reklamę zewnętrzną przeznaczyły firmy z sektorów sprzedaży (18,64 proc. wszystkich wydatków), żywności (18,63 proc.), telekomunikacji (12,03 proc.), rozrywki i kultury (9,94 proc.) oraz motoryzacji (9,04 proc.). Te branże od lat inwestują najwięcej w marketing out of home, łącznie wykorzystując w ciągu roku 70 proc. wszystkich powierzchni ekspozycyjnych.

Wśród konkretnych segmentów produktowych mocno wzrosły udziały w wydatkach na reklamę outdoorową napojów, co jest związane z intensywną kampanią Frugo. Natomiast spadek wydatków operatorów telefonii komórkowej wynika z przecunięcia części budżetów do działań ambientowych i niestandardowych, których raport nie obejmuje.

UDZIAŁ SEKTORÓW W RYNKU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ
sektor II kw. 2012 II kw. 2011
Sieci handlowe / hipermarkety 16,28% 15,64%
Systemy telefonii komórkowej 10,66% 12,33%
Napoje 6,57% 2,53%
Piwo 6,44% 5,24%
Samochody 5,17% 4,05%
 
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W I PÓŁROCZU 2012 r.
kategoria sprzedaż w zł
I kw. 2012 II kw. 2012
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 26 027 377 27 017 809
Pozostałe z sektora Sprzedaż 2 927 860 3 912 688
Piwo 1 500 103 10 681 324
Napoje 2 654 806 10 897 419
Pozostałe z sektora Żywność 5 459 896 9 343 453
Filmy kinowe 5 952 560 3 348 413
Stacje TV 3 575 181 2 028 252
Stacje radiowe 349 815 566 684
Magazyny 3 251 44 513
Gazety codzienne 345 491 63 378
Edukacja 4 056 151 1 500 894
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 1 887 301 8 948 536
Internet 899 347 909 335
Systemy telefonii komórkowej 14 730 047 17 696 177
Telefonia stacjonarna 217 714 619 070
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 1 331 026 747 531
Środki osobistej pielęgnacji ciała 1 757 153 4 619 501
Produkty zdrowotne/leki 1 766 084 1 552 763
Samochody 7 466 577 8 585 169
Oleje/Paliwa 0 198 080
Stacje benzynowe 1 064 884 1 021 792
Transport 2 150 835 3 583 923
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 1 368 996 1 613 605
Banki 4 212 020 7 577 988
Ubezpieczenia 951 291 379 940
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 1 740 975 1 969 439
Proszki do prania 1 153 102 113 530
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 623 645 33 978
Akcje społeczne non-profit 560 922 2 624 231
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 78 423 52 406
AGD/RTV 898 544 2 440 354
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 1 100 378 1 363 227
Biura podróży 582 258 2 145 018
Usługi medyczne 333 516 839 167
Pozostałe z sektora Usługi 5 434 840 2 910 698
Budownictwo 3 814 550 4 260 949
Produkty dla dzieci 135 638 0
Odzież/obuwie 3 242 424 6 510 280
Produkty dla zwierząt 79 870 0
Przemysł 59 167 1 081 364
Rolnictwo/ogrodnictwo 5 722 725 384
Kampanie polityczne 17 870 241 043
Nieokreślony sektor 9 251 434 11 192 843
ŁĄCZNIE 121 769 044 165 962 146


Reklama tranzytowa w II kwartale stanowiła 4,3 proc. sprzedaży całego rynku out of home. Wydano na nią 23,2 proc. więcej niż rok wcześniej, w skali całej I półrocza - 17,7 proc. więcej. IGRZ ocenia, że może to świadczyć o powrocie zainteresowania tą formą reklamy, mimo znaczących ograniczeń administracyjnych zapoczątkowanych przez samorządy ponad trzy lata temu. - Sądzimy, że firmy obsługujące reklamę tranzytową wypracowały nowe standardy ekspozycji, dzięki którym wraca ustabilizowana jakość przekazu. Ponadto ograniczenia możliwości reklamy tranzytowej były i są nadal związane z „ochroną gwarancyjną” nowego taboru komunikacji miejskiej, dlatego sukcesywnie będą się zmniejszać, bo coraz więcej składów tramwajowych i autobusów będzie uwalniane dla reklamy - mówi Lech Kaczoń.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W I PÓŁROCZU 2012 r.
kategoria sprzedaż w zł
I kw. 2012 II kw. 2012
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 449 957 643 104
Pozostałe z sektora Sprzedaż 37 765 96 550
Piwo 54 160 96 667
Napoje 0 191 267
Pozostałe z sektora Żywność 157 365 93 553
Filmy kinowe 142 596 50 450
Stacje TV 1 500 245 310
Stacje radiowe 0 0
Magazyny 0 0
Gazety codzienne 11 455 2 880
Edukacja 142 209 52 102
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 74 294 490 201
Internet 8 400 0
Systemy telefonii komórkowej 0 582 929
Telefonia stacjonarna 0 4 550
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 0 0
Środki osobistej pielęgnacji ciała 0 260 620
Produkty zdrowotne/leki 503 562 70 712
Samochody 46 814 46 514
Oleje/Paliwa 0 0
Stacje benzynowe 0 332 190
Transport 91 118 432 788
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 13 803 6 677
Banki 251 529 1 584 061
Ubezpieczenia 85 853 11 000
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 32 275 404 374
Proszki do prania 0 0
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 0 0
Akcje społeczne non-profit 31 153 89 351
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 0 0
AGD/RTV 0 0
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 118 865 493 478
Biura podróży 77 498 56 883
Usługi medyczne 0 100 139
Pozostałe z sektora Usługi 32 050 18 613
Budownictwo 226 670 128 765
Produkty dla dzieci 0 0
Odzież/obuwie 71 770 47 229
Produkty dla zwierząt 0 0
Przemysł 8 830 529 697
Rolnictwo/ogrodnictwo 1 500 1 500
Kampanie polityczne 6 504 0
Nieokreślony sektor 4 989 700
ŁĄCZNIE 2 684 484 7 164 854


IGRZ prognozuje, że w całym br. wydatki na reklamę zewnętrzną będą takie same jak w ub.r. - Straty poniesione w czasie Euro mogą być do końca roku zniwelowane, jeżeli zrealizują się między innymi zapowiedzi części marketerów, że w II półroczu wykorzystają wszystkie swoje fundusze na reklamę out of home - zaznacza Lech Kaczoń.

Raport uwzględnia dane z nastąpujących firm (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., BP Media, Business Consulting, CAM Media,  Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. W zestawieniu znalazły się dane stanowiące wszystkie przychody ze sprzedaży na rynku out of home.

Dołącz do dyskusji: 3,7 proc. mniej na reklamę outdoorową. Przez Euro 6 mln zł straty

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
anioł
I bardzo dobrze. Mniej szmat reklamowych na mieście. Niech branżę szlag trafi za olewanie przepisów i szpecenie naszych miast! Życzę branży dalszych strat liczonych w w dziesiątkach milionów.
0 0
odpowiedź