SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

10 najważniejszych trendów konsumenckich w Polsce

Firmy The Futures Company i Millward Brown SMG/KRC wspólnie opisały 10 najciekawszych trendów konsumenckich, które można zaobserwować obecnie w Polsce.

Zestawienie zawiera zjawiska, które według The Futures Company i Millward Brown SMG/KRC są obecnie dominujące i dobrze charakteryzują zarówno globalnego, jak i polskiego konsumenta.

1. Życie start-stop
Współczesne życie jest intensywne, ruchliwe i elastyczne. Poszukujemy sposobów, aby zarządzać jego tempem, złożonością i płynnością. Konsumenci poszukują rozwiązań, które pomagają tak zarządzać swoimi zasobami czasu, energii i informacji, aby dać z siebie jak najwięcej. To z kolei wywołuje dążenie do zatrzymania się w biegu lub nawet czasowe wyłączenie się – fizyczne i mentalne.

2. Poszukiwanie autentyzmu
W świecie masowej produkcji i standaryzacji produktów konsumenci przypisują coraz większą wartość autentyzmowi marek i ich historii. Sprzyja temu homogeniczność globalnej kultury, słabnąca wiara w autorytety, degradacja środowiska oraz podejrzliwość wobec wielkich marek. W rezultacie przykładana jest większa waga do pochodzenia, doświadczenia w produkcji, oraz do opowieści o ludziach, którzy produkt stworzyli. W niepewnych czasach konsumenci pragną upewnienia, poszukują marek, którym mogą zaufać.

3. Rozważni konsumenci
Jak nigdy przenikliwi i inteligentni konsumenci podejmują decyzje zakupowe z coraz większą rozwagą. Wartość nie sprowadza się do ceny. W coraz większym stopniu uwzględnia ocenę trwałości, jakości i niezawodności. Ograniczenia finansowe prowadzą do takich nowych wzorów konsumpcji i handlu, jak np. współfinansowanie lub współużytkowanie zakupów.

4. Życie w atmosferze zagrożenia
Konsumenci są coraz bardziej świadomi rozmaitych zagrożeń ze strony współczesnego świata. Chcą podejmować działania, które ograniczą niepewność i chronić osoby i rzeczy, które są dla nich cenne. Dzięki globalnej sieci lokalne zagrożenia zyskują globalną widoczność. Czujemy, że tradycyjne instytucje nie zapewniają już bezpieczeństwa i pewności. Zastanawiamy się komu możemy zaufać.

5. Tożsamość w trójwymiarze
Wzrastające napięcia związane z tożsamością płciową, pokoleniową i kulturową. Wzmocnienie kobiecości w wymiarze wpływu na społeczeństwo i rynek bywa źródłem konfliktu z żywiołem męskości. Starsze pokolenia, dzięki coraz lepszej opiece medycznej oraz posiadanym środkom finansowym, zmieniają sens starości. I przejmują część tożsamości, która wcześniej była przypisana młodszym generacjom. Jednocześnie wzrasta poczucie pewności, z jaką wyrażamy swoją tożsamość na rozmaite sposoby.

6. Mała-wielka różnica
Pragnienie i poczucie odpowiedzialności, aby uczynić świat lepszym, oszczędzając energię i środowisko. Deficyt surowców i marnotrawstwo związane z nadmierną konsumpcją stwarzają  wyzwania dla zdrowia naszego i naszej planety. Teraz te wysiłki zyskały dodatkowy praktyczny wymiar - oszczędność. Konsumenci chcą mieć na to wpływ – na miarę swoich możliwości. Im bardziej sami od siebie wymagają, tym więcej oczekują od korporacji.

7. Sterowanie dobrostanem
Wzrasta presja otoczenia, aby wziąć większą odpowiedzialność za kierowanie swoim dobrostanem i zdrowiem. System opieki zdrowotnej nie jest w stanie obsłużyć wszystkich potrzeb rosnącej i starzejącej się populacji, a państwo przerzuca ciężar odpowiedzialności na jednostki. Dbałość o zdrowie wykracza poza regularne wizyty u lekarza, przybierając holistyczny charakter, który obejmuje zarówno ciało, jak i ducha. Nauka i technologia podsuwają nowe możliwości na wyciągnięcie ręki. Ale w przypadku zdrowia posiadanie więcej wiedzy i więcej możliwości może też paraliżować.

8. Wspólnoty sieciowe
Podczas gdy wiele tradycyjnych struktur i hierarchii społecznych ulega erozji, idea networkingu nadaje nowy sens życiu społeczności i jednostek. Poczucie łączności i uczestnictwa cechuje się tu wzajemnością. Zwłaszcza na rozwijających się rynkach panuje entuzjazm wynikający z możliwości jakie daje sieć i wspólnota sieciowa. Chociaż Wspólnoty  Sieciowe są zasilane technologiami – zwłaszcza penetracją smartfonów i innych narzędzi sieciowych - to decyzja o tym, jak integrować życie w realu i życie w sieci należy do ludzi.

9. Poszukiwanie doznań
Wzbogacanie codziennego życia przyjemnościami, które stanowią antidotum na presję współczesnego życia. Poszukiwanie doświadczeń, które pociągają za sobą ryzyko lub koszty, zyskuje w kryzysie mniej zwolenników. Wzbogacenie istniejących produktów i usług o nowe doznania zmysłowe stwarza okazję do wzbogacenia konsumenckiego doświadczenia.

10. Waluty osobiste
Obietnica wciąż rosnącego dobrobytu odeszła w przeszłość. Zmienia się sens pojęcia sukcesu i tego co w życiu istotne. Także rządy państw poszukują innych miar postępu niż jedynie wskaźniki ekonomiczne. Dobra materialne wciąż mają ogromną siłę przyciągania w rozwijającym się świecie. Status i sukces pozostają ważne, ale tylko wówczas gdy nie towarzyszy im utrata twarzy lub alienacja. Wyłania się nowy zestaw miar, wedle których ludzie oceniają siebie – i chcą być oceniani przez innych.

Dołącz do dyskusji: 10 najważniejszych trendów konsumenckich w Polsce

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
cdr
"Starsze pokolenia, dzięki coraz lepszej opiece medycznej" - buhahahha, ale czytamy dalej:
..." oraz posiadanym środkom finansowym, zmieniają sens starości. I przejmują część tożsamości, która wcześniej była przypisana młodszym generacjom. Jednocześnie wzrasta poczucie pewności, z jaką wyrażamy swoją tożsamość na rozmaite sposoby."

kolejny marketingowy bełkot, pomyśleć, że ktoś komuś za te dyrdymały zapłacił
odpowiedź
User
olo
przeciez to sa straszne brednie
oczywiscie na te wydumane zagrozenia
firmy maja juz opracowana recepte ?
kupic autopilota co bedzie sterowal domem
i da nam swobode i kota elektrycznego
firmy x co bedzie mruczal na ządanie ..
buahaha

odpowiedź
User
mm
Te badania byly przeprowadzane w Szwecji, Norwegii i innej Francji, bo w Polsce to na 100% NIE.
odpowiedź