1/3 cyfrowych Polaków skorzystała z promocji pod koniec 2016 r.
Blisko 1/3 polskich konsumentów cyfrowych skorzystała z promocyjnych ofert dostępnych w różnych kanałach sprzedaży pod koniec 2016 r. - wynika z raportu KPMG.
Mniej niż 7% kupujących w trakcie promocji zdecydowało się na zrobienie zakupów w "czarny piątek", a jeszcze mniejsze zainteresowanie wzbudził "cyfrowy poniedziałek", w ramach którego zakupy zrobiło niecałe 2% badanych. Największą popularnością cieszą się nadal wyprzedaże posezonowe, z których skorzystało ponad 40% kupujących w czasie promocji.
Choć na co dzień konsumenci cyfrowi mają nieprzerwany dostęp do internetu i urządzeń mobilnych, 70% z nich na promocyjne zakupy udało się do sklepów osobiście.
Największą popularnością w trakcie przecen wśród badanego asortymentu cieszyło się obuwie – 56% konsumentów cyfrowych kupujących buty skorzystało z promocyjnej oferty. W ramach promocji Polacy chętnie kupowali też odzież i bieliznę (45% kupujących takie produkty), elektronikę i sprzęt AGD (29%). Z promocji skorzystało mniej niż 10% kupujących sprzęt sportowy.
Jedynie ok. 14% respondentów dokonało zakupu ze względu na impuls i atmosferę towarzyszącą wyprzedażom. Zdecydowana większość konsumentów cyfrowych kupujących w czasie promocji (63% wskazań) deklaruje, że planowało realizację tych zakupów w sposób przemyślany już wcześniej. Blisko 24% uczestników promocji podjęło decyzję zakupową ze względu na korzystną cenę. Nawet w okresie atrakcyjnych promocji tylko co trzeci cyfrowy konsument decyduje się na kupno nieplanowanych produktów, a niecałe 10% respondentów kupiło więcej niż 2 takie produkty. Jedynie 6% badanych nabywało produkty planując zwrot egzemplarzy, które nie będą spełniały ich oczekiwań.
Cena decydowała o wyborze sprzedawcy według ok. 60% badanych niezależnie od tego, czy kupowali w czasie promocji, czy poza nią. Dla ok. 40% nadal duże znaczenie ma oferowany asortyment i dobre doświadczenia podczas poprzednich zakupów (ok. 35% wskazań), które są w stanie zaważyć na ostatecznej decyzji konsumentów. Nabywcy zwracają także uwagę na markę sprzedawcy, będącą swego rodzaju obietnicą produktu zgodnego z oczekiwaniami i satysfakcjonującego poziomu obsługi klienta.
52% cyfrowych konsumentów w Polsce deklaruje, że poleci sprzedawcę kupionego ostatnio produktu znajomym lub przyjaciołom. Jak pokazują analizy KPMG, skłonność do udzielania pozytywnych rekomendacji nie zależy od atrakcyjności otrzymanego rabatu. Zanim dojdzie do realizacji zakupu, konsumenci podejmują szereg czynności, obejmujących m.in. poszukiwanie obiektywnych opinii i rekomendacji. Do najczęściej wymienianych działań należy rozmowa o zakupach z rodziną i znajomymi (blisko 40%), ale chętnie zaglądamy w tym celu także do internetu, zapoznając się z opinią użytkowników na stronie internetowej sklepu (14%), czy poszukując informacji o produktach w mediach społecznościowych (13,9%).
Raport KPMG w Polsce pt. "Promocje oczami klienta – czy faktycznie działają?" powstał na podstawie badania zrealizowanego w grudniu 2016 r., metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie 303 osób. Respondentami badania byli konsumenci cyfrowi, czyli osoby posiadające praktycznie nieprzerwany dostęp do internetu za pośrednictwem stacjonarnych i mobilnych urządzeń. Zagadnienia badawcze obejmowały m.in. zachowania konsumentów związane z zakupami zrealizowanymi w trakcie trwania promocji, czynniki decydujące o wyborze sprzedawcy i zakupie, sposób realizacji zakupu wraz z czynnościami poprzedzającymi zakup, preferencje w zakresie dostawy i zwrotu zakupionych produktów.
Dołącz do dyskusji: 1/3 cyfrowych Polaków skorzystała z promocji pod koniec 2016 r.