ZUS stawia na internet. Chce być bardziej nowoczesny i przyjazny użytkownikom
Zakład Ubezpieczeń Społecznych stara się zmienić swój wizerunek na bardziej nowoczesny i bardziej przyjazny użytkownikom. Na nowym portalu informacyjnym ZUS-u zarejestrowało się już ponad 100 tysięcy osób. Umożliwia on m.in. opłacenie składek, sprawdzenie danych czy złożenie deklaracji. Ma to na celu uczynienie kontaktu z ZUS szybszym i wygodniejszym.
Nowy portal informacyjny jest częścią platformy usług elektronicznych. Pozwala on ubezpieczonym, płatnikom i świadczeniobiorcom na sprawdzenie danych, skontrolowanie pracodawcy pod względem opłacenia składek, a także złożenie wniosków o potrzebne dokumenty i zaświadczenia.
– Szczególnie polecam to każdemu płatnikowi, który jest samozatrudniony – może on składać deklaracje nie przychodząc do ZUS-u – podkreśla Zbigniew Derdziuk, prezes ZUS. – Dzisiaj mogą deklarację złożyć bez błędu, bo system im podpowiada, a ponadto mogą też od razu naliczyć sobie składkę obowiązującą i przelać ją od razu na konto ZUS-u.
Nowy portal stanowi znaczne ułatwienie dla tych, którzy pracują na umowę o dzieło, od których nie są odprowadzane składki na ZUS, i ubezpieczają się samodzielnie.
– Każda transakcja może być zrealizowana w formie elektronicznej przez ten nowy portal informacyjny po zalogowaniu się. Trzeba tylko raz przyjść do ZUS-u, po to, żeby uzyskać login i hasło, bo to są dane chronione dotyczące jego historii zatrudnienia – mówi Derdziuk.
Z portalu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych korzysta coraz więcej osób – obecnie zarejestrowanych jest już ponad 100 tysięcy.
– Chcemy pokazać, że ZUS nadąża za technologią – mówi prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. – Niewiele krajów ma tak zaawansowany dostęp do usług społecznych przez Internet, czyli śledzenie tego, zarządzanie swoim kontem, jak też możliwość planowania swojej kariery przez to, że użytkownicy policzą sobie przyszłą emeryturę.
ZUS w ramach powszechnego systemu emerytalnego obsługuje ponad 15 milionów ubezpieczonych, za których składki opłaca 2 mln 190 tys. podmiotów. Dużych firm, które zatrudniają więcej niż 100 osób jest zaledwie 1 procent – 20 tysięcy. Zdecydowaną większość stanowią małe firmy, w których pracuje poniżej 10 osób. Prawie dwa miliony osób jest samozatrudnionych. Ponadto ZUS obsługuje 7,5 miliona emerytów i rencistów.
– Oni wszyscy, czyli ponad 22 miliony ludzi, mogą wejść na to konto, sprawdzić swoje dane i kontaktować się z ZUSem w formie elektronicznej – mówi Derdziuk.
Portal ZUS odnotowuje setki tysięcy, a nawet miliony wejść w ciągu roku. Zdaniem prezesa, portale zagranicznych zakładów ubezpieczeń społecznych, nawet jeśli są zaawansowane technologicznie, to nie cieszą się aż tak dużą popularnością.
– Strona ZUS jako strona informacyjna jest najpopularniejszą stroną w sferze publicznej – podkreśla prezes ZUS.
Dołącz do dyskusji: ZUS stawia na internet. Chce być bardziej nowoczesny i przyjazny użytkownikom