Wydatki na reklamę radiową wzrosły prawie o 100 mln
630,5 mln zł - tyle w okresie od stycznia do maja 2007 wydali reklamodawcy na promocję w radiu.
To prawie o 100 mln więcej niż w analogicznym okresie w zeszłym roku. Dokładnie wydano wtedy 548,1 mln zł.
W tym roku, jak i w ubiegłym, na czele jest RMF FM. Reklamodawcy zostawili tam 151 811 035 zł, czyli o 7 mln mniej niż w 2006. Pierwsza trójka bez zmian. Na drugim miejscu Radio Zet - 139 968 645 zł (136 364 889 zł przed rokiem), a później Trójka Polskiego Radia - 19 579 135 zł (22 689 675 zł). Warto zwrócić uwagę, jak duże różnice są między topowymi stacjami komercyjnymi, a najpopularniejszymi stacjami publicznymi. Na dalszych miejscach są stacje sieci Eska i Program Pierwszy Polskiego Radia.
bez autopromocji | |
Rok / Miesiąc | I-V.2007 |
TOP Medium | Wpływy [zł] |
Razem: Radio | 631 532 789 zł |
RMF FM | 151 811 035 zł |
ZET | 139 968 645 zł |
PR 3 | 19 579 135 zł |
ESKA Wrocław | 17 102 710 zł |
ESKA Warszawa | 16 803 980 zł |
PR 1 | 16 145 713 zł |
ESKA Poznań | 13 074 924 zł |
HIT FM (ESKA Trójmiasto) | 12 578 402 zł |
ESKA Łódź | 11 334 058 zł |
ESKA Katowice (Śląsk) | 10 634 540 zł |
bez autopromocji | |
Rok / Miesiąc | I-V.2006 |
TOP Medium | Wpływy [zł] |
Razem: Radio | 548 141 271 zł |
RMF FM | 158 548 490 zł |
ZET | 136 364 889 zł |
PR 3 | 22 689 675 zł |
PR 1 | 18 424 540 zł |
ESKA Warszawa | 13 479 014 zł |
ESKA Wrocław | 10 956 762 zł |
ESKA Poznań | 9 799 707 zł |
ESKA Łódź | 9 324 458 zł |
HIT FM (ESKA Trójmiasto) | 8 754 296 zł |
WAWA | 8 262 231 zł |
Pierwszą dziesiątkę reklamodawców w okresie I-V 2007 otwiera
Aflofarm (18 674 082 zł). Za nim jest Media Saturn (17 891 070 zł),
a później Euro RTV AGD (16 817 142 zł), które straciło pozycję
lidera z zeszłego roku (19 842 348 zł).
bez autopromocji | |
Rok / Miesiąc | I-V.2007 |
TOP reklamodawca | Koszt [zł] |
Razem: radio | 631 532 789 zł |
AFLOFARM | 18 674 082 zł |
MEDIA SATURN HOLDING POLSKA | 17 891 070 zł |
EURO RTV AGD | 16 817 142 zł |
POLKOMTEL S.A. | 16 775 332 zł |
AXEL SPRINGER POLSKA | 12 264 403 zł |
TOTALIZATOR SPORTOWY - LOTTO | 11 151 081 zł |
LEKAM | 9 123 448 zł |
AGORA S.A. | 8 875 162 zł |
RENAULT S.A.R.L. POLSKA | 8 486 136 zł |
PTK CENTERTEL | 8 373 363 zł |
bez autopromocji | |
Rok / Miesiąc | I-V.2006 |
TOP reklamodawca | Koszt [zł] |
Razem: radio | 548 141 271 zł |
EURO RTV AGD | 19 842 348 zł |
AFLOFARM | 18 819 934 zł |
AGORA S.A. | 16 139 951 zł |
GENERAL MOTORS POLSKA | 10 604 426 zł |
POLSKA TELEFONIA CYFROWA | 10 492 635 zł |
POLKOMTEL S.A. | 9 942 626 zł |
PTK CENTERTEL | 8 733 026 zł |
AXEL SPRINGER POLSKA | 8 089 622 zł |
MEDIA SATURN HOLDING POLSKA | 7 784 388 zł |
FIAT AUTO POLAND | 7 212 235 zł |
Dane opracowano na podstawie cen netto bez uwzględniania
indywidualnie negocjowanych rabatów. Dane udostępnił Expert Monitor
(www.expert-monitor.pl).
Maciej Teliszewski, dyrektor zarządzający CR Media,
specjalista ds. radia
Stumilionowy wzrost wydatków jest osiągnięty głównie przez wzrost
cennikowy większości stacji. Wzrost realny na ten rok waha się w
granicach 3,8 proc. Beneficjentami osiągniętej w pierwszych pięciu
miesiącach sumy są głównie stacje sieciowe, czyli Grupa Radiowa
Time, Grupa Radiowa Agory, także Ad.Point. Zaskoczenie to spadek
przychodu Trójki. Wydaje mi się, że jeden z brokerów Polskiego
Radia, generując duże przychody w zeszłym roku, stracił możliwości
brokerskie w 2007 i to przełożyło się na wyniki jego klientów. W
prasie nic się nie ruszyło, radiowy wzrost nie zwala z nóg,
popularność telewizji jest niezmienna, internet rośnie w
zaskakującym tempie i stad, pomimo że okrągła suma dobrze wygląda,
w rzeczywistości nadawcy nie zarabiają wiele. Reklamodawcy zawsze
najchętniej sięgną po telewizję. Nadwyżkę zaś przeznaczą na strony
www.
Dołącz do dyskusji: Wydatki na reklamę radiową wzrosły prawie o 100 mln