Volvo Cars z Uber: SUV XC90 gotowy do jazdy autonomicznej (wideo)
Firmy Volvo Cars i Uber zaprezentowały wspólnie opracowany samochód zdolny do jazdy autonomicznej.
Uber i Volvo Cars podpisały umowę dotyczącą współpracy technologicznej w 2016 r. Od tego czasu opracowały kilka prototypów, których celem jest opracowanie aut zdolnych do jazdy autonomicznej. Zaprezentowany teraz SUV Volvo XC90 jest pierwszym samochodem produkcyjnym, który w połączeniu z systemem jazdy autonomicznej opracowanym przez specjalistów z Ubera jest w stanie jeździć całkowicie samodzielnie. Stanowi on część umowy sprzed trzech lat na dostarczenie przez Volvo Cars firmie Uber kilkudziesięciu tysięcy aut przygotowanych do jazdy autonomicznej w najbliższych latach.
W przyszłości takie samochody będzie można zamawiać za pomocą aplikacji Uber. Docelowo mają wozić pasażerów całkowicie samodzielnie, bez kierowcy.
Nowe Volvo ma kilka cech i funkcji, które są niezbędne do jazdy autonomicznej w przyszłości. Kluczowe znaczenie ma zduplikowanie systemów i stworzenie ich "kopii zapasowych". Dotyczy to układu kierowniczego, hamulcowego, czy systemu awaryjnego zasilania. Jeżeli jakikolwiek z podstawowych systemów zawiedzie, system zapasowy przejmie jego funkcje i zatrzyma pojazd.
Poza seryjnymi systemami auta, autonomiczne XC90 wyposażono dodatkowo w szereg czujników umieszczonych na dachu samochodu, które mają ułatwić bezpieczne poruszanie się i manewrowanie w zatłoczonych miastach.
Docelowo Volvo XC90 z system jazdy autonomicznej Uber ma samodzielnie wozić pasażerów bez obecności w pojeździe tzw. "Mission Specialists", którzy pojawią się w pojazdach w pierwszej fazie projektu. Będą to specjalnie przeszkoleni pracownicy Uber obsługujący i nadzorujący samochód poruszający się w wyznaczonych obszarach do jazdy całkowicie autonomicznej.
Volvo Cars planuje na początku przyszłej dekady wprowadzić opracowane samodzielnie samochody z funkcją jazdy autonomicznej. Taka funkcja ma być dostępna w kolejnej generacji nowych modeli Volvo bazujących na platformie podłogowej SPA2. Auta w nią wyposażone będą mogły jeździć bez nadzoru kierowcy w ściśle określonych miejscach takich jak autostrady, czy obwodnice miast.
Dołącz do dyskusji: Volvo Cars z Uber: SUV XC90 gotowy do jazdy autonomicznej (wideo)