Arkadiusz Nowiński - Prezes ds. rynków międzynarodowych w Volvo Cars
Arkadiusz Nowiński po dwóch dekadach pracy w strukturze koncernu samochodowego Volvo awansował na jedno z najważniejszych stanowisk w tej firmie. Dziś odpowiada za rozwój szwedzkiej marki na świecie. Dotychczas żaden Polak nie pełnił tak wysokiej funkcji w globalnej motoryzacji.

Arkadiusz Nowiński ukończył studia z zakresu finansów i bankowości w Szkole Głównej Handlowej. Jest także absolwentem Uniwersytetu w Derby. Karierę zawodową zaczął w 1999 roku. Dołączył wówczas do firmy doradczej KPMG. Pracował tam pięć lat, w pionie instytucji finansowych, w dziale Banking&Financial Services.
W 2004 roku rozpoczął pracę w Volvo Cars Poland, obejmując stanowisko Dyrektora Finansowego w polskim oddziale importera samochodów tej marki. Już po czterech latach zasiadł na fotelu Prezesa firmy, który zajmował nieprzerwanie do 2021 roku. Wówczas został Wiceprezesem Volvo do spraw produktu i oferty dla 14 klienta w regionie EMEA. Odpowiadał wtedy za obecność marki w 66 krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Region EMEA stanowi 50 proc. sprzedaży Volvo na całym świecie.
Szef na 66 rynków
W roli tej Arkadiusz Nowiński nadzorował szereg procesów biznesowych, w tym strategię cenową, ofertę produktową, akcesoriów, produktów finansowych i szeregu usług pokrewnych, mających bezpośredni wpływ na wyniki finansowe firmy.
Do jego zadań należała także elektryfikacja oferty oraz spełnienie rygorystycznych limitów emisji CO2 na unijnym podwórku. W tym okresie udział aut z napędem elektrycznym w Europie wzrósł w Volvo do 39 proc., a koncern „wyprzedził” unijne limity emisji i uzyskał nadwyżkę, którą mógł odsprzedać w ramach mechanizmu wspólnego rozliczenia.
– To historyczny awans i najwyższe stanowisko Polaka zajmowane w międzynarodowych strukturach producentów aut, biorąc pod uwagę także inne marki – zaznaczała już wtedy firma.
Imponujące wyniki
W latach 2021-2022 Arkadiusz Nowiński był Starszym Wiceprezesem i Liderem regionu EMEA. Od czerwca 2022 roku zajmował stanowisko Starszego Wiceprezesa i Prezesa Volvo Cars. Prezesem spółki Volvo Car Poland został ponownie w maju 2023 roku.
Dzięki staraniom Nowińskiego polski oddział Volvo przeszedł przez pandemię suchą stopą. Wyniki były imponujące, bo sprzedaż była na niemal takim samym poziomie, jak w rekordowym 2019 roku (spadek o zaledwie 0,45 proc.).
W ciągu dziesięciu lat kierowania polskim oddziałem firmy Arkadiusz Nowiński potroił jej sprzedaż i czterokrotnie zwiększył jej przychody. Dzięki jego decyzjom firma Volvo Car Poland przez wiele lat z rzędu biła rekordy sprzedaży, awansując z odległej pozycji do pierwszej dziesiątki największych rynków EMEA.
– Praca na stanowisku prezesa Volvo Car Poland była najważniejszym etapem mojej kariery. W ciągu niemal 13 lat dokonaliśmy niemal potrojenia naszej sprzedaży i ogromnego umocnienia Volvo jako nowoczesnej i pożądanej marki premium. Każdy obszar naszego biznesu urósł kilkukrotnie: sprzedaż aut nowych, używanych, części, usług serwisowych i finansowych – mówił w jednym z wywiadów.
Gdy był Prezesem polskiego oddziału koncernu, dał się poznać jako lider o szerokich horyzontach, zdobywając doświadczenie na różnych polach. Jego zaangażowanie, umiejętność łączenia strategicznego myślenia oraz dostosowywania strategii do lokalnych potrzeb zaowocowały znaczącym wzrostem obecności oraz popularności marki Volvo na wielu rynkach.
Spektakularny awans
W listopadzie 2024 roku Arkadiusz Nowiński awansował w globalnych strukturach marki samochodów Volvo. Został Prezesem ds. Rynków Międzynarodowych. To najważniejsze - po Dyrektorze Generalnym - stanowisko w szwedzkim koncernie. Odpowiada na nim za światową sprzedaż marki w 190 krajach. Raportuje do CEO szwedzkiego koncernu Jima Rowana.
To historyczne wydarzenie dla branży motoryzacyjnej. Arkadiusz Nowiński jest pierwszym w historii Polakiem, który zajął tak wysoką funkcję w międzynarodowych - wykraczających poza Europę - strukturach producenta samochodów.
– Tak wysokiego stanowiska w globalnej motoryzacji nie zajmował jeszcze żaden polski menedżer. I żaden nie miał dotąd takiego wpływu na światowy rynek samochodowy – napisał o jego awansie “Forbes”.
W nowej roli jest odpowiedzialny za kierowanie działalnością marki Volvo na rynku europejskim, w USA i Kanadzie, w regionie Azji i Pacyfiku (APEC), Ameryce Łacińskiej. Nadzoruje również współpracę z globalnymi importerami. Do jego zadań należy również planowanie wolumenu oraz kształtowanie globalnej oferty firmy.
– Jestem zaszczycony możliwością objęcia tej roli i kontynuowania naszej misji dostarczania klientom wyjątkowych samochodów i doświadczeń z marką Volvo. Wspólnie z zespołem planuję rozwijać nasze rynki oraz dostosowywać ofertę do potrzeb klientów na całym świecie – mówił Arkadiusz Nowiński, obejmując tę funkcję jesienią 2024 roku.
Rozszerzenie perspektywy
– Przejście na globalną scenę to rozszerzenie perspektywy i zdecydowanie większa złożoność operacyjna. Wyzwania są inne w Europie, a inne w Amerykach czy w Azji. Wymagają indywidualnego podejścia, zrozumienia specyfiki każdego rynku. Stany Zjednoczone, na przykład, są bardzo niehomogeniczne. Wschodnie i zachodnie wybrzeża są zelektryfikowane, i tu widzimy potencjał sprzedaży naszych najnowszych modeli aut elektrycznych, nabywcy ze stanów środkowych preferują zaś napędy tradycyjne. Kierujemy się więc zasadą, wypracowaną w regionie EMEA: skupienia się na klientach i na zrównoważonym wzroście – mówił Nowiński w wywiadzie dla magazynu “Forbes” pod koniec 2024 roku.
Zdradził, że celem firmy jest posiadanie 90 proc. zelektryfikowanej oferty w 2030 roku.
– Jego osiągnięcie będzie wymagało wielopłaszczyznowego podejścia, w tym inwestycji w infrastrukturę ładowania czy nowe centra technologiczne, jak Volvo Tech Hub w Krakowie. Plan realizujemy poprzez gamę modeli w pełni elektrycznych, takich jak EX90 i EX30, ale równie popularne są nasze hybrydy plug-in. Proporcje między nimi będą zależeć od gotowości poszczególnych rynków, aktualnego popytu oraz postępu technologicznego – powiedział magazynowi “Forbes”.
Dołącz do dyskusji: Arkadiusz Nowiński - Prezes ds. rynków międzynarodowych w Volvo Cars