UOKiK kontra piramidy biznesowe. Zarzuty dla promujących IM.Academy
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty trójce mężczyzn promujących projektu IM.Academy, który według regulatora jest piramidą biznesową udającą sprzedaż pakietów edukacyjnych dotyczących finansów i e-commerce. Ponadto UOKiK po sygnałach od konsumentów, prowadzi postępowania wyjaśniające w sprawie platform internetowych iGenius, Dream Trips (dawniej WorldVentures) i Jifu, ocenia, że mogą one być systemami promocyjnymi typu piramida.
Zarzuty prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zostały postawione Grzegorzowi Baryle, Franciszkowi Rumakowi i Łukaszowi Spórnie.
Regulator zarzuca im propagowanie projektu IM.Academy "udającego sprzedaż pakietów edukacyjnych z dziedziny finansów i e-commerce".
UOKiK wydał ostrzeżenie konsumenckie przed IM.Academy
W lipcu ub.r. prezes UOKiK ostrzeżenie konsumenckie przed IM.Academy, które po odwołaniu zostało podtrzymane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W komunikacie o ostrzeżeniu podano, że właściciel IM.Academy - amerykańska spółka International Markets Live oferuje produkty edukacyjne tzw. „akademie”, których cena w pierwszym miesiącu korzystania wynosi 234,95 dolarów, zaś w następnych miesiącach 174,95.
- Użytkownik platformy może wykupić miesięczny dostęp do więcej niż jednej „akademii”. W zamian otrzymuje miesięczny dostęp do materiałów edukacyjnych związanych z rynkiem finansowym lub e-commerce. Osoba, która zawarła Umowę Niezależnego Przedsiębiorcy (tzw. IBO), może czerpać korzyści materialne, których wysokość wyliczana jest na podstawie wygenerowanej sprzedaży produktów edukacyjnych oraz w zależności od rangi IBO, którą osiągnie, a od rangi typu „chairman” również od sprzedaży produktów wygenerowanych przez Niezależnego Przedsiębiorcę w jego strukturze funkcjonującej w projekcie - opisano.
Podkreślono, że według UOKiK spółka oraz osoby ją promujące nastawione są przede wszystkim na działalność marketingową i pozyskiwanie nowych członków, zaś działalność edukacyjna jest wyłącznie działalnością „uboczną”, która ma na celu stworzenie pozoru legalności projektu i swoistego zamaskowania faktycznego celu prowadzonej działalności.
- Działanie to może zagrażać interesom majątkowym szerokiego grona konsumentów, którzy zachęceni obietnicą korzyści nie tylko przystąpią do systemu i przeznaczą swoje środki finansowe na zakup comiesięcznego dostępu do tzw. „akademii” oferowanych przez Przedsiębiorcę, ale także zaoferują innym konsumentom nabycie tzw. „akademii” i przystąpienie do systemu w celu osiągniecia korzyści materialnych związanych z budowaniem struktury dystrybucyjnej” - zaznaczono.
Postępowania dot. iGenius, Dream Trips i Jifu
Prezes UOKiK prowadzi obecnie, m.in. na podstawie sygnałów od konsumentów, postępowania wyjaśniające w sprawie trzech platform internetowych. W komunikacie Urząd uzasadnia, że mogą one potencjalnie stanowić systemy promocyjne typu piramida, w których zarabianie jest uzależnione od pozyskiwania nowych członków do struktury dystrybucyjnej.
Te platformy to iGenius, Dream Trips (dawniej: WorldVentures) oraz Jifu. Pierwsza oferuje usługi edukacyjne z zarządzania finansami, a druga zachęca do dołączenia do klubu podróżniczego. Natomiasy Jifu w zamian za comiesięczną subskrypcję udostępnia m.in wyszukiwarkę usług turystycznych oraz oferuje prowizję za wprowadzenie do projektu kolejnych osób.
❗️Ryzykowne projekty inwestycyjne obejmują szeroką tematykę - inwestowanie, zdrowie, fitness, edukację czy podróże. 📚✈️🏝️
— UOKiK (@UOKiKgovPL) August 30, 2023
🧵2/3 pic.twitter.com/yRmGxy9gFl
- Systemy promocyjne typu piramida stwarzają pozory wysokich zysków dostępnych tylko dla wtajemniczonych. Takie systemy po pewnym czasie muszą upaść, bowiem wpłacane pieniądze trafiają tylko do ich organizatorów i osób zajmujących wyższą pozycję w strukturze piramidy. W takim systemie nie ma żadnego produktu lub usługi, której sprzedaż przyniosłaby wartość dodaną i wypracowała realne zyski. Apelujemy do konsumentów o sceptyczne podchodzenie do tego typu ofert inwestycyjnych - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Urząd podkreśla, że stale monitoruje rynek inwestycji finansowych, szczególnie zwracając uwagę na pojawiające się propozycje wysokich zarobków bez ponoszenia ryzyka. Systemy promocyjne typu piramida należy odróżnić od tzw. piramid finansowych, które są oszustwem i w przypadku podejrzenia, że mogliśmy się z nimi zetknąć należy skontaktować się z policją lub prokuraturą. Za założenie, prowadzenie lub propagowanie systemów promocyjnych typu piramida, przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu, a osobom zarządzającym do 2 mln zł.
Dołącz do dyskusji: UOKiK kontra piramidy biznesowe. Zarzuty dla promujących IM.Academy