Tylko 36 proc. widzów słyszała o kanałach z MUX-8. „Problem niskich zasięgów technicznych”
O czterech nowych stacjach nadawanych w ramach ósmego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej słyszało tylko 36 proc. polskich telewidzów. - Nowe stacje naziemne wciąż borykają się z problemem niskich zasięgów technicznych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w MEC.
Tylko 36 proc. polskich telewidzów z dostępem do internetu słyszała o nowych kanałach z oferty naziemnej telewizji cyfrowej (Nowa TV, Metro, WP i Zoom TV), które oglądać można na ósmym multipleksie - wynika z badania agencji MEC zrealizowane w połowie września br.
Prawie połowa Polaków (45 proc.) nie wie, że na MUX-8 zadebiutowały cztery stacje, a 19 proc. osób nie pamięta tego faktu.
Wśród odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej grupa osób świadomych dostępu do nowych kanałów telewizyjnych w ich ofercie stanowi 49 proc. Z kolei 39 proc. badanych nie wie lub nie sprawdzała czy cztery nowe stacje są w ich pakietach telewizyjnych lub czy są dostępne przez ich dekoder, a 11 proc. osób tego nie pamięta.
Oznacza to, że nie wzrosła istotnie świadomość tych stacji wśród potencjalnych odbiorców względem końca stycznia br., kiedy to MEC w ramach Projektu Cyfrowizja III analizował znajomość kanałów z MUX-8. Wówczas wśród wszystkich badanych o nowych kanałach z MUX-8 słyszało 33 proc. osób. Z kolei wśród tych, którzy mają dostęp tylko do naziemnej telewizji cyfrowej, o istnieniu nowych stacji miało świadomość więcej respondentów, bo 51 proc.
- Nowe stacje naziemne wciąż borykają się z problemem niskich zasięgów technicznych - największy, ok. 70 proc. mają Nowa TV i Zoom TV (dane za sierpień). Przy tak ograniczonej dystrybucji oraz niewielkich do tej pory nakładach promocyjnych, w tym - niewidocznej wspólnej kampanii projektu MUX-8, trudno się dziwić słabym statystykom oglądalności nowych kanałów naziemnych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl. Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.
Największą rozpoznawalność wśród debiutujących w ofercie NTC kanałów zbudowała Nowa TV, której markę kojarzy 51 proc. telewidzów odbierających naziemną telewizję (wśród wszystkich badanych wynik ten wynosi 41 proc.).
Co ciekawe, najniższą świadomość (odpowiednio 40 proc. i 33 proc.) ma działająca pod tą samą marką co portal internetowy, telewizja WP.
Powyższy ranking kanałów nie jest w pełni spójny z wynikami oglądalności kanałów z MUX-8. Dane Nielsen Audience Measurement obejmujące okres od dnia startu każdej z tych stacji do 8 sierpnia br. pokazują, że to Metro zbudowało najwyższy wynik (0,21 proc. udziału w grupie 4+), a za nim uplasowały się Nowa TV (0,18), Zoom TV (0,17) i WP (0,11).
- Ciekawe, że to nie Metro - najlepiej oglądane, a Nowa jest lepiej znana telewidzom. Niewykluczone, że to kwestia oferty newsowej oraz dobrze rozpoznawanych twarzy tej stacji - komentuje ekspertka.
W raporcie czytamy, że blisko 2/3 widzów, którzy kojarzą przynajmniej jedną z nowych stacji naziemnych, ma dostęp do oferty nowego multipleksu. Co piąty badany przez MEC telewidz z tej grupy twierdzi, że nie może ich odbierać, a 17 proc. - nie sprawdzało tego.
- Szanse ożywienie projektu MUX-8 mogą zwiastować zmiana właściciela przez Metro oraz wprowadzenie na ósmy multipleks kanałów TVP. Wspólna promocja Discovery i TVP oraz zaistnienie w NTC oferty sportowej (takie plany formułuje publiczny nadawca) mogłyby zdynamizować wypadki, skłonić ludzi do przestrajania odbiorników i przyczynić się do lepszej znajomości oraz oglądalności wszystkich nowych kanałów - mówi Nowakowska.
Start powyższych kanałów na razie zakończył uruchamianie oferty MUX-8, którego obecny zasięg techniczny teoretycznie przekroczył 97 procent populacji Polski. W 2018 roku na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej pojawią się jeszcze stacje Telewizji Polskiej.
Dołącz do dyskusji: Tylko 36 proc. widzów słyszała o kanałach z MUX-8. „Problem niskich zasięgów technicznych”