Trzy trendy, które ukształtują popyt w końcówce roku
Prognozy analityków GfK zakładają zwiększenie popytu spowodowane utrzymywaniem się organizacji życia podporządkowanej pandemii. Większość czasu nadal spędzamy w domach, co powoduje stałe duże zapotrzebowanie na sprzęt komputerowy, biurowy, domowej rozrywki, do przygotowywania posiłków czy sprzątania.
Na wielu rynkach, zwłaszcza obu Ameryk i Europy, Black Friday to największe doroczne wydarzenie handlowe. W ubiegłym roku przychody osiągnięte w tzw. Czarnym Tygodniu wzrosły o 12 proc. Analitycy GfK nie przewidują porównywalnego skoku w 2020 r.
Biorąc pod uwagę, że w wielu krajach ponownie wprowadzono szereg obostrzeń w związku z pandemią, obroty w tzw. Czarnym Tygodniu, w jeszcze większym stopniu niż zazwyczaj, zadecydują o tym, czy tego roku biznes nie będzie musiał spisać na straty.
Trzy trendy wpływające na popyt w końcówce roku
Spośród wszystkich trendów największe znaczenie dla sprzedaży urządzeń ma zdalna praca z domu. Według badania GfK „Consumer Life Global 2020” latem 2020 r. siedem na dziesięć osób pracowało lub studiowało zdalnie przynajmniej jeden dzień w tygodniu. Ponieważ nadal jest to częsta sytuacja, wciąż utrzymuje się wzmożony popyt na sprzęt IT i urządzenia biurowe, w tym komputery. Analizy danych sprzedażowych monitorowanych przez GfK wskazują, że w 2020 r. globalne obroty w tej kategorii mogą wzrosnąć o 15 proc.
Trend numer dwa zamyka się w trzech pojęciach: zdrowie, dobrostan, higiena. Ten trend nasila się już od kilku lat, lecz pandemia znacznie go wzmocniła. Analitycy GfK oczekują, że sprzedaż smartwatchy, trackerów fitness oraz urządzeń służących do przygotowywania zdrowych i wartościowych posiłków (np. piekarników z funkcją gotowania na parze lub blenderów) istotnie wzrośnie w trakcie Black Friday oraz w tygodniach poprzedzających Boże Narodzenie.
Tę prognozę potwierdzają wyniki badania GfK „Consumer Life Global 2020” – 49 proc. respondentów na całym świecie stwierdziło, że aktywnie poszukuje produktów oraz usług, które pomogą im w prowadzeniu zdrowego trybu życia. W odpowiedzi na to producenci odpowiednio zmodyfikowali i dostosowali swoje przekazy reklamowe, uwypuklając specyficzne funkcje produkowanych przez siebie urządzeń.
Np. zastosowanie pary w pralkach było dotychczas reklamowane głównie w kontekście oszczędności czasu, który konsumenci muszą przeznaczać na prasowanie. Nadal jest to istotne, lecz pandemia sprawiła, że producenci podkreślają teraz również aspekt higieniczny. Pralki z funkcją pary, która zabija bakterie i wirusy bytujące w odzieży, coraz bardziej zyskują na popularności. Odnosi się to również do oczyszczaczy powietrza, które poprawiają jego jakość podczas całodniowego przebywania w domu. Z danych sprzedażowych GfK wynika, że od maja do sierpnia 2020 r. wolumen sprzedaży pralek z funkcją pary wzrósł o 46 proc., urządzeń do oczyszczania powietrza o 23 proc., a filtrów do wody o 14 proc.
Trend numer trzy to posiłki w domu. Wiele osób przebywa obecnie w domu także w godzinach pracy. Poświęcają znacznie więcej czasu na przygotowywanie posiłków i utrzymanie czystości. W okresie od maja do lipca 2020 r. sprzedaż sprzętów kuchennych wzrosła we wszystkich krajach (z wyjątkiem Chin) ponad dwukrotnie.
W badaniu GfK „Consumer Life Global 2020” 69 proc. konsumentów przyznało, że przynajmniej raz w tygodniu gotują w domu dla przyjemności ‒ to o 10 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Według danych sprzedażowych GfK w okresie od maja do sierpnia 2020 r. popyt na sprzęty kuchenne skoczył o 99 proc. Np. sprzedaż kategorii robotów kuchennych z funkcją gotowania wzrosła o 53 proc., a ekspresów do kawy o 39 proc.
Dane ze sprzedaży dotyczą rynków: Niemiec, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Rosji, Polski, Brazylii, Turcji.
Prezentowane w powyższym komunikacie analizy oparte są na danych pochodzących z Panelu Punktów Sprzedaży Detalicznej GfK (PoS Tracking) regularnie gromadzącego informacje na temat sprzedaży produktów z sektorów elektroniki użytkowej, fotografii, telekomunikacji, IT, wyposażenia biurowego oraz dużego i małego sprzętu gospodarstwa domowego. GfK gromadzi dane z ponad 70 krajowych rynków.
Dołącz do dyskusji: Trzy trendy, które ukształtują popyt w końcówce roku