TP rusza z płatną platformą satelitarną
Pojawił się kolejny gracz na rynku płatnych platform satelitarnych.Telekomunikacja Polska, zgodnie z zapowiedziami, poszerzy w piątek9 października br. ofertę uruchomionej rok temu usługi satelitarnejo płatne pakiety programowe, znane z usługi IPTV.
- To kolejny krok w multimedialnym rozwoju TP - mówiDominique Lesage, dyrektor ds. kontentu w TP. W2006 roku spółka uruchomiła telewizję przez łącze telefoniczne(IPTV), potem wprowadziła do niej usługę wideo na żądanie, a w 2008roku - pakiety płatne z kanałami. W ubiegłym roku uruchomiła teżpierwszy własny kanał (Orange Sport) i rozpoczęła świadczenie usługtelewizyjnych przez satelitę.
- Telewizja satelitarna jest komplementarna do oferty IPTV -podkreśla Lesage. Powodem jej uruchomienia jest fakt, że obecnietylko 35 proc. gospodarstw domowych w Polsce może oglądać telewizjęprzez IPTV, pozostałe z nich albo przez łącze telefonicznie mająwyłącznie dostęp do internetu i telefonii (46 proc.) albo tylko dotelefonii (19 proc.). Celem wprowadzenia telewizji satelitarnejprzez TP jest zatem utrzymanie bazy dotychczasowych klientówoperatora, pozyskanie jak największej bazy abonentów usługłączonych, a także posiadanie ich zasięgu na poziomieogólnokrajowym.
W ramach ujednolicenia ofert IPTV i satelitarnej, do nadawanegosatelitarnie od prawie roku pakietu podstawowego obejmującegokanały FTA i kilka stacji darmowych, ale kodowanych (TVP 1, TVP 2,TVN, TVN 7, Religia.tv) i sprzedawanego wraz z Neostradą, dołącząod 9 października znane z usługi IPTV pakiety programowe M, L iHBO.
Pakiet M obejmuje stacje: TVN 24, TVN Turbo, TVN Style, TVNMeteo, TVN CNBC Biznes, Cartoon Network, Jetix Play, TCM, CNN, ZoneRomantica, Zone Reality, Zone Club, MTV Polska, VH 1 Polska,Eurosport, ESPN Classic, AXN, Movies 24, Discovery Channel i AnimalPlanet.
W ofercie pakietu L znalazły się kanały: Disney XD,Boomerang, Kids Co, Zone Europa, Nat Geo Wild, Eurosport 2, ExtremeSports Channel, ESPN America, Zone Europa, Kino Polska, ComedyCentral, Universal Channel, Sci-Fi Channel Mezzo, AXN Sci-Fi, AXNCrime, Nickelodeon, MTV 2, MTV Dance, Travel Channel, DiscoveryWorld, Discovery Science i Discovery Travel & Living. Opcja HBOskłada się z HBO, HBO 2 i HBO Comedy. W ofercie pozostajenadal też kanał Orange Sport Info sprzedawany a la carte.
Cena za pakiet M to 39,90 zł miesięcznie, a pakiet L kosztuje 59,90zł. Jednak w ramach przygotowanych przez operatora promocji możnamieć oba pakiety do 10 miesięcy za darmo (w przypadku umowy na dwalata).
W ofertach satelitarnych obu pakietów brakuje kilkunastu kanałów,oferowanych w ich odpowiednikach dostępnych w sieci telefonicznejm.in. stacji z paczki BBC, Sportklubu, Disney Channel'a czy FoxLife'a. Wynika to głównie z tego, że kanały te dostępne są nawyłączność w innych platformach satelitarnych. - Naszym celem jest,by po okresie wyłączności, te stacje pojawiły się w naszej ofercie- zapewnia jednak Paweł Galej, dyrektor departamentu usługtelewizyjnych i VOD TP.
Na razie w ofercie platformy TP brak jest też kanałów HD,ale mają się one pojawić w przyszłym roku. - Wszystkienasze dekodery są przystosowane od obioru programów w wysokiejrozdzielczości - zapewnia Lesage. Podobnie jest z możliwościąodbioru naziemnej telewizji cyfrowej - opcja ta ma być aktywowanajeszcze w tym roku. Od sierpnia br. posiadacze usługi satelitarnejmają dostęp do usługi VOD, która świadczona jest przez siećtelefoniczną, a w jej ofercie znajduje się obecnie 350 filmów. Wprzyszłym roku operator zamierza wprowadzić usługę PVR, przyglądasię też doświadczeniom innych operatorów z multiroomem.
Na koniec czerwca br. 2008 roku TP miała 95 tys. abonentówtelewizji IPTV i 144 tys. klientów telewizji satelitarnej. Spółkanie podaje, ilu abonentów płatnej usługi satelitarnej chce pozyskaćdo końca roku. - Docelowo chcielibyśmy, aby 2 mln naszychklientów internetu miało naszą płatną telewizję - mówi tylko Galej.TP nie ujawnia też kosztów związanych z usługą.
Wprowadzeniu płatnych pakietów TP na satelicie towarzyszyć będziekampania reklamowa, która startuje jutro. Obejmie ona telewizję,prasę, radio, internet, outdoor (tablice, reklama na autobusach), atakże emisję spotów na telewizorach w sieciach Saturn czyCarrefour. Kreację przygotowała agencja Testardo Gram, a mediazaplanował Mediaedge:cia.
Dołącz do dyskusji: TP rusza z płatną platformą satelitarną