Sztuczna inteligencja to wielkie szanse, ale wiąże się z dylematami
Rozwiązania związane ze sztuczną inteligencją dają wiele szans na rozwój w wielu dziedzinach życia. Z drugiej jednak strony, niosą za sobą trudno rozwiązywalne dylematy lub nawet zagrożenia - twierdzą eksperci, którzy na ten temat rozmawiali w trakcie Forum Marketingu Zintegrowanego.
Dr Dominik Batorski, reprezentujący firmę Sotrender oraz Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego uważa, że sztuczna inteligencja niesie za sobą zarówno szanse, jak i zagrożenia.
- Bardzo ciekawym trendem, nie tylko związanym ze ściśle rozumianą sztuczną inteligencją, ale generalnie z wykorzystaniem danych i algorytów, jest podejście predictive maintenance. To znaczy, że nie naprawiamy urządzeń dopiero, gdy się popsują, ale zbieramy dane (często w czasie rzeczywistym) na temat tego, jak funkcjonują. Za pomocą tych danych wykrywamy anomalie i nieprawidłowości w funkcjonowaniu tych urządzeń. Następnie kolejne algorytmy decydują, kiedy takie urządzenie może się popsuć, jak długo może działać i obędzie się bez napraw - mówił dr Batorski. - To bardzo użyteczne podeście - jako cywilizacja stajemy w obliczu problemu zbyt szybkiego zużywania różnego rodzaju zasobów naturalnych, "rabunkową" eksploatacją naszej planety. Podejście prodekcyjne może na znacznie efektywniejsze wykorzystanie zasobu - ocenił specjalista.
Dr Batorski stwierdził również, że w najbliższym czasie najszybciej rozwijającym się obszarem AI będzie zdolność maszyn do rozumienia otaczającej rzeczywistości, np. samochody autonomiczne, algorytmy rozumiejące ludzką mowę.
W ocenie Huberta Tworkowskiego z Synerise, dywagacje na temat szans i zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją nie mają sensu. - Nie mamy wyjścia. Wiele ludzi, także w branży marketingowo-mediowej, straci pracę, jeśli nie dopasuje się do postępu technologicznego - tłumaczył.
- Z perspektywy marketingowo-biznesowej, sztuczna inteligencja wpływa na poszerzenie świadomości oraz lepszym zrozumieniu konsumenta. Każdy, kto chce osiągnąć cele biznesowe w digitalu, dzięki AI może to zrobić dużo lepiej - przekonywał specjalista.
Sztuczna inteligencja - podróż w (nie)znane
- Prawdopodobnie większość z nas korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji, ale nawet o tym nie wie - stwierdził z kolei prof. dr hab. Paweł Łuków, etyk i filozof z Uniwersytetu Warszawskiego. - Jeśli mamy szukać zagrożeń sztucznej inteligencji, to właśnie tą drogą - ocenił naukowiec.
- Jeśli mamy się bać rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję, to w porównaniu z czym? - kontynuował prof. Łuków. - Sam fakt, że coś jest sztuczną inteligencją, niekoniecznie musi świadczyć o tym, że zagrożenia są większe niż te, z którymi mamy do czynienia do tej pory. Szpadlem też można się zabić - konkludował ekspert.
Łuków argumentował, że urządzenia oparte o mechanizmy sztucznej inteligencji same się uczą oraz dokonują wyborów. - Z punktu widzenia filozofii i etyki, w obu przypadkach chodzi o to, czy wiemy, według jakich kryteriów i jakich wartości są podejmowane decyzje. To będzie największy kłopot, z jakim przyjdzie nam sobie poradzić - mówił naukowiec.
- Punktem odniesienia w przypadku sztucznej inteligencji zawsze będziemy my, ludzie - przekonywał z kolei prof. Arkadiusz Stempin, politolog i historyk z Uniwersytetu we Freiburgu. - Wkładając dane w sztuczną inteligencję, uzyskujemy jej decyzję, która dla nas będzie absolutnie niezrozumiała. Nie wszystkie składniki, w oparciu o które my podejmujemy decyzje, automatycznie zostaną zaaplikowane sztucznej inteligencji - uzasadniał ekspert.
Sztuczna inteligencja nie wygląda jak na filmie
- Obrazek sztucznej inteligencji jest dziś bardzo słodko-gorzki - stwierdziła dr Aleksandra Przegalińska, filozofka z MIT i Akademii Leona Koźmińskiego - Kluczem do zrozumienia strachu, jaki wywołuje sztuczna inteligencja, jest źródło wyobrażeń na jej temat. Imaginarium o sztucznej inteligencji wywodzi się u nas z popkultury. Hollywood produkuje nam wizje współpracy człowieka z technologią - dodała specjalistka.
Dr Przegalińska dodała, że niepotrzebnie za szybko rozwijane są niektóre projekty z zakresu sztucznej inteligencji, jak na przykład autonomiczny samochód Ubera, który śmiertelnie potrącił w USA kobietę. Takie doniesienia medialne nie sprzyjają budowaniu wokół AI pozytywnego odbioru społecznego.
Eksperta oceniła, że specjaliści pracujący nad technologiami opartymi o AI systematycznie "odrabiają lekcję", jeśli chodzi o etyczny aspekt ich funkcjonowania. Pojawia się także dylemat, wedle jakich wartości modelować sztuczną inteligencję. - Pytanie, czy etyka sztucznej inteligencji na chwilę obecną jest dziedziną, która da się zbudować - komentowała dr Przegalińska.
Dołącz do dyskusji: Sztuczna inteligencja to wielkie szanse, ale wiąże się z dylematami