SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Subskrypcja zamiast tradycyjnej sprzedaży?

W świecie e-commerce podążanie za trendami to konieczne minimum. Niedawno wchodzący na nasz rynek Amazon rozbudził dyskusję o sensie i potrzebie inwestowania w marketplace’y, pojawienie się czatu GPT zainspirowało do korzystania z najnowocześniejszych narzędzi Artificial Intelligence, a dziś, za przykładem Netflixa, Spotify czy Microsoft 365 coraz więcej mówi się modelu subskrypcyjnym biznesu. Czy taka forma e-commerce jest dostępna i łatwa do wdrożenia na popularnej platformie Magento?

Dziś zakupy w subskrypcji są już popularnym modelem - jeszcze w czasie, gdy e-commerce dopiero rósł w siłę, taka forma sprzedaży kojarzyła się jedynie z klubami wysyłkowymi. Współczesny konsument, świadomy, ale zabiegany i szukający oszczędności czasu, gdzie tylko się da, chętnie subskrybuje wiele więcej produktów, niż czasopisma czy książki. Ten model sprawdza się, gdy chcemy mieć stały dostęp do biblioteki filmów, muzyki czy oprogramowania, ale też kosmetyków, wina, artykułów higieny czy środków czystości. A nawet… telefonów komórkowych czy sprzętu elektronicznego generalnie.

- Z takim nietypowym zadaniem zgłosił się do nas nasz Partner, Digital Care Group - mówi Ewelina Ścisłowska, Project Manager w Fast White Cat, firmie, zajmującej się zaawansowanymi wdrożeniami Magento -  wykorzystania platformy Magento do modelu biznesu opartego na subskrypcji, tj. czasowym wynajmie sprzętu elektronicznego, nie tradycyjnej e-sprzedaży. Ten bardzo nietypowy i rzadko stosowany sposób na wykorzystanie Magento okazał się dla nas pierwszym w portfolio wdrożeniem tego typu, jako że ta platforma dostosowana jest stricte pod model typowej e-sprzedaży. Kiedy drogi Digital Care i Fast White Cat zeszły się, powstało innowacyjne rozwiązanie dla biznesu, w modelu, który już teraz stanowi jeden z najbardziej dochodowych na świecie - modelu subskrypcyjnym. Jak do tego doszło?

Najważniejszym celem w tym projekcie było dostosowanie Magento do modelu subskrypcyjnego, a nie typowo sprzedażowego - w tego typu biznesie wiele elementów wymaga bowiem personalizacji czy dodatkowych modułów, należało więc od podstaw zbudować platformę, która będzie odpowiadała na te potrzeby - było to Magento 2.4.3 (niedawno zaktualizowano stronę do Magento 2.4.5).  Ale, co ważne, właśnie z uwagi na konieczną personalizację, takie zadanie wymagało elastycznego podejścia i spojrzenia na Magento szerzej, tak, by dostosować tę platformę i cały proces zakupowy do modelu subskrypcyjnego. Należało więc znaleźć sposób, by platforma zawierała takie elementy, jak: okres najmu wypożyczonego produktu, możliwość płatności subskrypcyjnej, a więc automatycznego pobierania pieniędzy z konta klienta, który zdecydował się na wynajem, moduł zbierania danych niezbędnych do podpisania umowy wynajmu i moduł  pozwalający zbierać informacje o statusie finansowym subskrybenta, a także widget potrzebny do tego, by klient przeniósł się do banku i mógł zostać zweryfikowany przez KRD. Bez tego wszystkiego model subskrypcyjny po prostu nie mógłby funkcjonować.

Jak udało się więc platformę Magento, nastawioną na klasyczny e-commerce, zmodyfikować tak, by służyła modelowi wynajmu? By użytkownikowi wyświetlał się okres najmu wypożyczonego sprzętu, wykorzystano  SKU danego produktu i stworzono dla niego podprodukt - w efekcie klient widzi, na jaki czas może wynająć telefon. By zaoferować możliwość płatności subskrypcyjnej, a więc automatycznego pobierania pieniędzy z konta klienta co miesiąc, dostosowano bramkę płatności, tak by spełniała te wymogi. Dostosowano także  cały checkout, dodając dodatkowe pola na dane osobowe, pesel, numer dowodu, a następnie dbając o to, by te dane nie były przechowywane w Magento, z uwagi na RODO, a także dodano dedykowany widget potrzebny do tego, by klient przeniósł się do banku i mógł zostać zweryfikowany przez KRD.  Spersonalizowano także koszyk i dołożono pola potrzebne do zebrania danych o statusie finansowym wynajmującego, które w tradycyjnym modelu e-sprzedaży po prostu nie byłyby potrzebne.

- Deadline na to wdrożenie był stosunkowo krótki - kontynuuje Ewelina Ścisłowska z Fast White Cat. - Zadanie otrzymaliśmy w maju, a musieliśmy być gotowi na wrzesień. Prace trwały więc równolegle  i wymagały od nas dużej elastyczności, ponieważ jednocześnie zespół ekspertów z Digital Care Group przy współpracy z FWC zbudował dedykowane API pod model subskrypcyjny, które umożliwiło komunikację między systemem Digital Care Group a Magento, a co za tym idzie - wymianę informacji dotyczącą potencjalnych subskrybentów, możliwość sprawdzania ich w KRD czy potwierdzania ich wiarygodności w systemie bankowym.

Tak, w 4 miesiące, powstała sprawnie funkcjonująca, spersonalizowana platforma na Magento z całym procesem zamówienia dostosowanym do  modelu subskrypcyjnego - coraz popularniejszej formy e-biznesu.  Ekspercka wiedza, doświadczenie  i znajomość Magento sprawiły, że platforma dedykowana e-sprzedaży stała się polem dla modelu wynajmu, który jest stabilny, pozwala na planowanie i większą przewidywalność sprzedaży, zwiększa lojalność klientów czy zmniejszenia kosztów pozyskiwania nowych klientów.

Zastanawiasz się nad usprawnieniem swojego biznesu?
info@fastwhitecat.com