W lipcu wzrosła sprzedaż w małych sklepach
W lipcu br. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była 0,3 proc. wyższa niż w czerwcu br. i o 7 proc. wyższa niż w lipcu 2017 r. - wynika z danych Polskiej Izby Handlu i agencji CMR.
Wzrost w ujęciu wartościowym to efekt wysokich temperatur w dwóch ostatnich tygodniach lipca. Upały skłoniły klientów sklepów małoformatowych do częstszych niż przed rokiem zakupów produktów, które gaszą pragnienie i przynoszą ochłodę. Pod koniec lipca, kiedy temperatury często przekraczały 30 stopni Celsjusza, po piwo sięgało 3 na 10 klientów odwiedzających sklepy małoformatowe, butelkę wody czystej można było znaleźć na co dziesiątym paragonie, z podobną częstotliwością przez kasy przechodziły napoje gazowane. W gronie najczęściej kupowanych w tym czasie produktów znalazły się również lody impulsowe, które pojawiały się na 8 proc. paragonów - informuje w raporcie PIH i CRM.
Na upały lody, piwo i napoje
W lipcu tego roku klienci małych sklepów wydali na zakupy lodów 25 proc. więcej niż rok wcześniej, a wartość sprzedaży piwa zwiększyła się o 10 proc. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również napoje gazowane, energetyzujące i izotoniczne. Wysokie temperatury nie sprzyjają sprzedaży słodyczy, szczególnie tych z czekoladą, jak i napojów gorących. W lipcu liczba paragonów, na których znajdowała się kawa rozpuszczalna, spadła w porównaniu z lipcem 2017 r. o 12 proc., a liczba transakcji zakupu herbat zmniejszyła się o 6 proc.
Jak pokazują dane PIH (za CMR), w lipcu 2018 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 13,93 zł, czyli o 1,6 proc. więcej niż miesiąc wcześniej. W porównaniu z lipcem 2017 r. średnia wartość koszyka wzrosła o 6,7 proc. Jak twierdzą autorzy raportu, ten wynik to efekt zarówno wyższych cen (przełożyły się one na wzrost wartości o 2,1 proc.), jak i wzrostu średniej liczby produktów w koszyku.
- Większa niż przed rokiem liczba produktów na paragonie nie oznacza jednak, że sklepy małoformatowe stały się miejscem, gdzie klienci robią duże zakupy na cały tydzień. W ostatnim miesiącu w typowym koszyku zakupowym w tym formacie sklepów można było znaleźć 3-4 opakowania różnych produktów, a wartość co trzeciego paragonu nie przekraczała 5 zł - czytamy w komunikacie.
Sklepy małoformatowe do 300 m2. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2., średnie sklepy spożywcze 41-100 m2., duże sklepy spożywcze 101-300 m2. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Dołącz do dyskusji: W lipcu wzrosła sprzedaż w małych sklepach