Rusza elektroniczna platforma ZUS. Możemy sprawdzić, czy pracodawca płaci składki emerytalne
Przyszli emeryci i wszyscy ubezpieczeni mogą od dziś korzystać z elektronicznej platformy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Na prywatnym profilu znajdą się informacje m.in. o wysokości zgromadzonych środków na emeryturę, składkach odprowadzanych przez pracodawcę i środkach przekazywanych do otwartego funduszu emerytalnego. W lipcu ZUS umożliwi również składanie wniosków przez internet.
14 czerwca zaczyna funkcjonować Platforma Usług Elektronicznych ZUS. Każdy ubezpieczony, płatnik i niektórzy świadczeniobiorcy zyskają dostęp do swoich danych w ZUS przez internet. Online będziemy mogli uzyskać informacje, m.in. o tym, czy mamy obowiązujące ubezpieczenie zdrowotne, o składkach odprowadzanych przez naszego pracodawcę, o wielkości świadczeń czy zgromadzonych środkach na emeryturę.
– Na portalu są wszystkie informacje na temat ubezpieczonego – mówi Dariusz Śpiewak, wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. – Można na bieżąco, miesiąc po miesiącu, a nie tak, jak do tej pory raz do roku, sprawdzać, czy i o jakiej wysokości pensji pracodawca poinformował ZUS, jaką wysokość składek uiścił i jaka wysokość składek została zarejestrowana na koncie ubezpieczonego.
Będą to dane z ostatnich 12 miesięcy, ale na zamówienie będą dostępne również archiwalne dane z minionych 10 lat.
Z platformy skorzystać będą mogli również świadczeniobiorcy, ale tylko z tzw. nowego portfela, czyli ci, którzy otrzymują świadczenia od marca 2008 roku. Zyskają oni dostęp do danych o wysokości emerytur, terminów przelewów i banku, do którego wpłyną.
System ma ułatwiać życie także płatnikom składek, czyli przedsiębiorcom i osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Będą oni mogli korzystać z funkcjonalności e-płatnik, która umożliwi załatwienie części spraw administracyjnych przez internet.
– Do tej pory był to specjalny program, który trzeba było zainstalować. W tej chwili dla małych przedsiębiorców i dla jednoosobowych firm będzie taka możliwość składania wszystkich deklaracji przez internet, z wykorzystaniem zaufanego profilu jako sposobu logowania się do systemu i podpisywania dokumentów. Czyli nie drogi certyfikat kwalifikowany, tylko darmowy podpis – podkreśla Dariusz Śpiewak.
Właśnie utworzenie własnego konta na stronie internetowej Platformy www.pue.zus.pl będzie warunkiem, by skorzystać z nowego systemu. Dodatkowo użytkowników czeka jedna wizyta w najbliższym oddziale ZUS w celu potwierdzenia swoich danych.
– W tej chwili ten portal udostępniamy dla wszystkich. Będzie można w każdym oddziale ZUS-u, we wszystkich 348 jednostkach, otrzymać zaufany profil i dostęp do portalu – zapewnia wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Jak podkreśla Dariusz Śpiewak, pilotażowe akcje wykazały, że proponowane funkcjonalności podobają się potencjalnym użytkownikom i że działają poprawnie. W kolejnych miesiącach system zostanie poszerzony o kolejne możliwości.
– Za chwilę będziemy udostępniać również możliwość składania wszystkich wniosków do ZUSu przez internet – mówi wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Taka opcja pojawi się już w przyszłym miesiącu, na razie dla części wniosków, m.in. o zasiłek macierzyński czy chorobowy.
Dołącz do dyskusji: Rusza elektroniczna platforma ZUS. Możemy sprawdzić, czy pracodawca płaci składki emerytalne
To jak mam zaufany profil założony w Urzędzie Miasta to nie można go wykorzystać,
tylko będę biegał i w każdej instytucji zakładał oddzielny? PARANOJA!
To jak mam zaufany profil założony w Urzędzie Miasta to nie można go wykorzystać,
tylko będę biegał i w każdej instytucji zakładał oddzielny? PARANOJA!