Rośnie rynek reklamy zewnętrznej
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej zaprezentowała dane dotyczącewielkości sprzedaży branży w trzecim kwartale 2007 roku.Zestawienie obejmuje firmy "pierwszej piątki" (ze wszystkimipodmiotami z grupy): AMS S.A., Cityboard Media, Clear ChannelPoland, Ströer Out of home Media oraz News Outdoor Poland. Raportzawiera także dane firm: Business Consulting, CAM Media, DefiPoland, Gigaboard Polska oraz Mini Media/Publiprox.
Wielkość sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosław trzecim kwartale 2007 roku sumę: 156.870.343,00 zł (bez wydatkówna reklamę na środkach komunikacji, tak zwaną reklamę tranzytową).Była wyższa w stosunku do drugiego kwartału roku ubiegłego o ponad30 procent.
Poniżej zestawienie wielkości sprzedaży w trzecim kwartaleubiegłych lat oraz w III kwartale 2007 roku:
III kwartał roku | Sprzedaż łączna | Sprzedaż w stosunku do 2007 |
2003 | 77.295.553 | - 79.574.790 |
2004 | 92.814.426 | - 64.055.917 |
2005 | 121.140.337 | - 35.730.006 |
2006 | 120.613.585 | - 36.256.758 |
2007 | 156.870.343 |
Wynik pierwszych trzech kwartałów 2007 roku zamyka się kwotą wwysokości 442.767.292,00 zł, która jest wyższa w stosunku do tegosamego okresu poprzedniego roku o ponad 16,5 procent (W pierwszychtrzech kwartałach 2006 roku kwota sprzedaży wyniosła 380.239.939,00zł.).
- Wynik ten jest wyższy od prognoz IGRZ dla bieżącego roku -planowaliśmy wzrost sprzedaży na poziomie dziesięciu procent. Wpływna wielkość sprzedaży w trzecim kwartale 2007 roku miała rozpoczętakampania wyborcza przed przedterminowymi wyborami parlamentarnymi.Partie wydały w tym czasie ponad 6,5 miliona złotych, co stanowi4,19% wielkości sprzedaży w trzecim kwartale (blisko 1,5% wstosunku do wielkości sprzedaży w dziewięciu miesiącach bieżącegoroku) - informuje Lech Kaczoń, Prezes IGRZ.
Dominujące sektory w trzecim kwartale 2007 roku:
1. Telekomunikacja 20,18%
2. Rozrywka/Kultura 20,03%
3. Sprzedaż 15,81%
4. Motoryzacja/Transport 9,27%
5. Żywność 8,55%
Wśród kategorii produktów pierwsza piątka wyglądanastępująco:
1. Systemy telefonii komórkowej 15,70%
2. Sieci handlowe/hipermarkety 13,93%
3. Samochody 7,84%
4. Stacje TV 5,54%
5. Odzież/Obuwie 4,81%
Komentarz Lech Kaczoń, Prezes IGRZ
Powyższe dane odzwierciedlają znaną od lat specyfikę rynkuoutdooru w Polsce, na którym dominują określone sektory. Okresowozachodzą zmiany w kategorii produktów. Tak jest na przykład wwypadku "Stacji TV", które prowadzą wzmożoną aktywność na nośnikachreklamy zewnętrznej w okresie poprzedzającym wprowadzenie nowychramówek (jesień roku kalendarzowego). W pierwszej piątce produktówutrzymuje się na wysokiej pozycji kategoria "samochody", coświadczy o istotnej konkurencji między ich producentami o polskichnabywców. Zwracam również uwagę na pozycję "Gazety codzienne"(3,39% wydatków na reklamę outdoorową w trzecim kwartale, czyliponad pięć milionów złotych), w których nie znajdują się jeszczewydatki na promocję nowego dziennika "Polska". Ciekawym będziebowiem analiza czwartego kwartału, w którym dziennik ten trafił doczytelników i rozpoczął kampanię na nośnikach reklamy zewnętrznej.Walka o czytelników może także przyczynić się do większegowykorzystania outdooru w końcówce bieżącego roku.
Uważam, że branża reklamy zewnętrznej w Polsce zakończy ten rokwiększym wzrostem od prognozowanego w końcówce 2006 roku. Nieprzeszkodzi jej w tym również nieracjonalna oraz niezrozumiałapolityka Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, który drastycznieograniczył liczbę nośników reklamy członków IGRZ w pasie drogi.
Dołącz do dyskusji: Rośnie rynek reklamy zewnętrznej