Sieci kablowe i platformy cyfrowe stracą miliony abonentów
Sieci kablowe i platformy cyfrowe stracą 9 mln abonentów - pokazuje raport Digital TV Research. - Płatna telewizja satelitarna będzie największym przegranym, ponieważ większość platform cyfrowych nie oferuje usługi szerokopasmowego internetu - ocenia ekspert.
Analitycy Digital TV Research zauważyli, że kondycja tradycyjnych dostawców płatnej telewizji nie będzie tak zła jak w Stanach Zjednoczonych, gdzie penetracja operatorów spadnie z 58 proc. w 2023 roku do 53 proc. w 2029 roku. Głównym powodem rezygnacji z usług sieci kablowych i platform cyfrowych są coraz popularniejsze serwisy streamingowe.
Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max, Viaplay, a w Polsce także Canal+ online, Polsat Box Go, Player, stanowią alternatywę dla tradycyjnych operatorów. Nie trzeba się z nimi wiązać długoterminowymi umowami. W przypadku braku interesujących treści, można zrezygnować z miesiąca na miesiąc.
Platformy cyfrowe największym przegranym
W latach 2023-2029 liczba abonentów płatnej telewizji spadnie w 14 z 18 krajów Europy Zachodniej. W Niemczech ubędzie 2,7 mln klientów, w Wielkiej Brytanii 2 mln, we Włoszech 1,5 mln, a we Francji 1,1 mln.
Z platform cyfrowych zrezygnuje 6,4 mln osób, z telewizji kablowej 2,4 mln, natomiast z płatnych pakietów oferowanych drogą naziemną 0,8 mln. O 1 mln wzrośnie liczba klientów IPTV.
- Płatna telewizja satelitarna będzie największym przegranym, ponieważ większość platform cyfrowych nie oferuje usługi szerokopasmowego internetu. Sky próbuje zachęcić abonentów satelitarnych do korzystania z jego rozwiązań streamingowych. W latach 2023-2029 operator ten w Wielkiej Brytanii i Niemczech, straci 1,8 miliona abonentów telewizji satelitarnej - stwierdził Simon Murray, główny analityk w Digital TV Research.
Niedawno informowaliśmy, że Sky zwolni blisko tysiąc osób. Wśród nich są m.in. instalatorzy anten satelitarnych. Aż 8 na 10 nowych klientów firmy wybiera przystawkę do streamingu Sky Stream zamiast dekodera podłączonego do konwertera przy antenie satelitarnej.
55-calowy Sky Glass Medium był z kolei w 2023 roku najlepiej sprzedającym się telewizorem w Wielkiej Brytanii. Sky na razie nie zamierza zakończyć emisji satelitarnej. Jest kontynuowana dla osób mieszkających w małych miejscowościach, gdzie trudno o szybkie i nielimitowane łącze internetowe. Zmienia się to dzięki usłudze internetu satelitarnego Starlink czy nielimitowanym pakietom internetowym dzięki sieci 5G.
O spadku liczby abonentów satelitarnych informują Polsat Box (wcześniej Cyfrowy Polsat) i Orange. Pierwsza z platform stawia na rozwój serwisu streamingowego Polsat Box Go, a także pakiety oferowane przez IPTV. Orange już od dawna stopniowo odchodzi od satelity na rzecz rozwiązań światłowodowych. Od końca 2020 roku aktualnej liczby abonentów nie podaje Canal+ Polska. Firma również promuje pakiety serwisu streamingowego Canal+ online, który może być alternatywą wobec odbioru satelitarnego.
Dołącz do dyskusji: Sieci kablowe i platformy cyfrowe stracą miliony abonentów
Operatorzy, nadawcy sami zepsuli rynek. I to raczej nieodwracalnie.