Polska blogosfera w 2013 roku, prognozy na 2014
O minionym roku w polskiej blogo- i vlogosferze oraz prognozach na bieżący rok dla portalu Wirtualnemedia.pl mówią czołowi blogerzy i eksperci, m.in. Radosław Kotarski, Paweł Tkaczyk, Jacek Gadzinowski, Artur Kurasiński, Michał Stępień i Krzysztof Gonciarz.
W podsumowaniu 2013 roku w polskich mediach i marketingu przyszedł czas na blogo- i vlogosferę. O minionych 12 miesiącach w tej branży i prognozach na najbliższy rok opowiadają najważniejsi twórcy i eksperci.
>>> Polska reklama: jaka była w 2013, jaka będzie w 2014? (agencje)
>>> Rok 2013 w polskiej e-reklamie, prognozy na 2014 (sieci, wydawcy, agencje)
>>> Polska branża interaktywna: jaki był 2013 rok, co w 2014?
>>> Social media w Polsce: podsumowanie 2013, prognozy na 2014
>>> Internet i marketing mobilny: podsumowanie 2013 roku, prognozy na 2014
>>> Rok 2013 w e-commerce, prognozy na 2014
>>> 2013 rok pod lupą branży PR, prognozy na 2014
>>> Branża SEO/SEM: jaki był 2013 rok, co w 2014?
>>> Polski internet w 2013 roku, prognozy na 2014 (portale)
>>> Rok 2013 pod lupą branży telewizyjnej, prognozy na 2014
>>> Reklama kinowa i outdoorowa: jaka była w 2013roku, co w 2014?
>>> Rok 2013 pod lupą producentów telewizyjnych, prognozy na 2014
>>> VoD i wideo w polskim internecie: podsumowanie 2013 roku, co w 2014?
Radosław Kotarski, autor Polimaty.pl, współzałożyciel LifeTube
Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku jest zdobycie przez kanał SA Wardega miliona subskrypcji na YouTube.
Sukces roku
Sukcesem tego roku jest paradoksalnie konflikt Sokołowa z Piotrem Ogińskim. Pokazał on, że twórcy treści wideo są niezwykle poważnie traktowani przez rynek, który liczy się z opiniami wyrażanymi w takim programie jak „Kocham gotować”.
Porażka roku
Porażką roku jest stopniowe ograniczanie zasięgu postów na Facebooku. I nie jest to oczywiście porażka tego serwisu, ale wszystkich twórców, którzy popularność swoich treści opierali na ich agregowaniu z „niebieskiego kciuka”.
Człowiek roku
Człowiekiem roku bezsprzecznie, w mojej opinii, jest Maciej Sojka, szef programu partnerskiego YouTube’a na Europę Środkową i Wschodnią, który używając telewizyjnego doświadczenia, konsekwentnie buduje realną konkurencję dla swojego dawnego pracodawcy. I co najważniejsze - mocno wierzy w świetlaną przyszłość rynku wideo w internecie.
Trend roku
Trend tego roku jest wyjątkowo wyraźny. Jest nim poważne traktowanie youtuberów przez „stare” media. Przestali być już małpkami, które można pokazać przez chwilę w ramówce telewizyjnej jako ciekawostkę przyrodniczą, a stali się bezlitosnym konkurentem dla wszystkich stacji telewizyjnych.
Prognoza na 2014
2014 rok będzie czasem, w którym po raz pierwszy o największe budżety reklamowe stacje telewizyjne będą biły się z twórcami internetowego wideo. I właśnie wtedy wiele osób decyzyjnych w domach mediowych, agencjach reklamowych i bezpośrednio u klientów rynku reklamowego będzie ufało w zakresie promocji ich produktów AdBusterowi, ekipie Abstrachuje czy Sylwestrowi Wardędze.
Paweł Tkaczyk, właściciel agencji Midea, szkoleniowiec, bloger
Wydarzenie roku
Eward Snowden. Wiem, że mieliśmy rozmawiać o polskiej blogosferze/vlogosferze, ale sprawa Snowdena jest globalna i dotyka nas wszystkich. Ten człowiek pokazał, jak kruche jest nasze złudzenie bezpieczeństwa i anonimowości w sieci, jak mało szczere są deklaracje ludzi, którzy ten internet próbują regulować. W dniu, w którym to piszę, Snowden nadal jest poszukiwany jako zdrajca USA, a jednocześnie amerykański senat… przyznał mu rację i powołał komisję, która ma ukrócić zapędy elektronicznego Wielkiego Brata. Snowden zmienił sposób, w jaki myślimy o sieci w 2013 roku. I dlatego znalazł się w moim podsumowaniu.
Sukces roku
Przejęcie Wirtualnej Polski przez Grupę o2. Nie jest to blogosfera/vlogosfera sensu stricte, ale będziemy obserwowali więcej mariaży „tradycyjnego dziennikarstwa” i technik stosowanych przez blogerów. „Zwykłe” portale horyzontalne będą tracić na rzecz „sprytnych” serwisów takich jak Biztok.pl (należący do Grupy o2) - ich wzrosty zasięgu w 2013 roku są naprawdę imponujące. Chciałbym widzieć taki ożywczy wpływ Grupy o2 na serwisy Wirtualnej Polski. W końcu podmiot, który powstanie, przewyższy swoim zasięgiem nawet Facebooka, a jego jedyną konkurencją będzie Google. Czy uda się nad tym zapanować?
Porażka roku
Sokołów - postawa firmy wobec autora bloga „Kocham gotować”. Słabo zagrane (nasyłanie prawników na blogera), słabo rozwiązane (zapowiedź debaty o zasadach współpracy, podczas gdy bloger wycofuje się ze swoich słów)… Pokazuje to, że blogerzy są zauważalni (wpis Kominka o budyniu wisiał na jego blogu przez rok chyba, zanim go ktoś w firmie zauważył), choć nadal nie są traktowani poważnie (bo i nie zachowują się poważnie). Na jednym z Orange Blog Talks Dorota Kamińska z PozytywnaKuchnia.pl uczyła blogerki kulinarne, jak mają się zachować we współpracy z firmami. Podsumowując krótko: „nie chichotać”. A mnóstwo blogosfery nadal to robi. I pierzcha, kiedy ktoś tupnie nogą.
Człowiek roku
Piotr “VaGla” Waglowski. Uosabia to, czym moim zdaniem bloger być powinien. Mocnym i poważnym głosem pojedynczego człowieka, który - między innymi dzięki możliwościom, jakie daje internet - jest w stanie wytknąć błędy tak potężnej instytucji jak państwo. I swoimi działaniami sprawił, że państwo go słucha, zwraca na niego uwagę, odpowiada mu. Jest „jednym z nas”, ale jeśli wymieni się jego nazwisko w środowisku polityków czy dziennikarzy, doskonale wiedzą, czego się po nim spodziewać. Podziwiam go za to.
Trend roku
Blogosfera przestała mówić o pieniądzach, a zaczęła myśleć o formatach, treści i czytelnikach. Nie wiem, na ile to jest ogólnokrajowy trend, ale „moja część” blogosfery (blogi technologiczne, marketingowe) to nie są już ludzie, którym wydaje się, że wystarczy założyć blog, by zarabiać krocie. Okazało się, że bezpośrednich metod zarobku na blogu (reklamy i akcje promocyjne) jest mało oraz że są zarezerwowane dla kilku najjaśniejszych gwiazd. Pozostali muszą traktować blog jako trampolinę do prowadzenia firm, warsztatów, dzielenia się wiedzą… Piszą książki, prowadzą szkolenia, doradzają agencjom… Mam nadzieję zobaczyć tego więcej w 2014 roku.
Prognoza na 2014
Blogerzy „idą na papier”. I nie chodzi tylko o tych, którzy napiszą książki (w 2013 roku drugą książkę wydał Tomek „Kominek” Tomczyk, debiut na papierze zaliczył Michał Kędziora z blogu Mr. Vintage). Bardziej o taki manewr, jaki wykonała Agora. Maciej Samcik, który na swoim blogu słynął z walki o prawa klientów w konfliktach z bankami, dostał swój własny team i jest filarem działu gospodarczego papierowej „Gazety Wyborczej”. Ludzie z nazwiskami (bo chodzi nie tylko o blogerów) będą nimi firmować informacje, cykle, formaty i programy. Bo jeśli czytelnik/widz ma do wyboru przeczytać komentarz na temat wydarzeń dnia dzisiejszego od kogokolwiek (anonimowego dziennikarza) albo od Maciej Samcika, wybierze tego ostatniego. Anonimowość będzie wrogiem blogosfery.
Andrzej Tucholski, autor JestKultura.pl
Wydarzenie roku
Stanowczo Blog Forum Gdańsk. Impreza o ogromnej skali, prawie w 100 proc. poświęcona robieniu dobrych, pozytywnych i miłych rzeczy. Jestem przekonany, że tak ciekawie podrzucony zestaw wartości znajdzie teraz odzwierciedlenie w wielu innych inicjatywach.
Sukces roku
Być może to tylko moja perspektywa, ale sukcesem szczególnie drugiego półrocza 2013 stanowczo było wygaśnięcie różnych małych blogowych utarczek. Nie wiem, na ile to wrażenie jest czymś ogólnym, a na ile efektem działania mojego feeda, ale dla mnie blogosfera to rejon w 100 proc. pokojowy i cieszę się, gdy faktycznie mogę ją w takim stanie widzieć :)
Porażka roku
Nie przychodzi mi nic do głowy.
Człowiek roku
Zbiorczo: czytelnicy. Nie wiem, czego to zasługa, ale tak dobrych komentarzy i dyskusji jak w 2013 roku to nie widziałem jeszcze nigdy wcześniej.
Trend roku
Rosnące znaczenie YouTube'a i odchodzenie blogerów od Facebooka. Widzę silne migracje na Twittera, Instagrama czy też do moich ulubionych, prywatnych newsletterów.
Prognoza na 2014
Więcej książek, YouTube'a i współpracy pomiędzy blogerami. Szczególnie ciepło nastawiam się na tę ostatnią możliwość. Dobre kolaboracje (wspólne wpisy, wspólne filmiki, wspólne akcje lub też, powiedzmy, agregacje różnych opinii) to coś, co zawsze mnie kręciło w amerykańskiej blogo- i vlogosferze.
Wydaje mi się też, że będzie to bardzo silny rok dla rosnącej blogosfery kulturowej. Rozmowy z przedstawicielami różnych gałęzi tego segmentu nastrajają lepiej niż pozytywnie.
Na kolejnych stopnach wypowiedzi Jacka Gadzinowskiego, Artura Kurasińskiego, Michała Stępnia, Adama Przeździęka i Krzysztofa Gonciarza
Dołącz do dyskusji: Polska blogosfera w 2013 roku, prognozy na 2014
http://dopiskipedala.blox.pl/2013/11/PROJEKT-Polska-Blogosfera-Klirowa.html