Polak z komórką: częściej dzwoni niż SMS-uje, wydaje 30-70 zł, zna Orange i Plusa (raport)
Polacy korzystający z telefonów komórkowych najczęściej dzwonią w obrębie swojej sieci i na inne telefony komórkowe, a rzadziej wysyłają SMS-y. Najbardziej znane marki to Orange i Plus.
Z badania przeprowadzonego przez PBS DGA i CBM Indicator wynika, że ponad połowa Polaków w wieku 15 lat i więcej ma tylko telefony komórkowe. Natomiast zarówno z telefonii komórkowej, jak i stacjonarnej korzysta ponad jedna czwarta osób.
Ponad 85 proc. użytkowników telefonów komórkowych zna Orange, a ponad 80 proc. - Plusa. T-Mobile kojarzy już trzy czwarte osób (ale przy zasugerowaniu, że wcześniej była to Era), a Play - dwie trzecie. Wśród taryf zdecydowanie najpopularniejsza jest Heyah, a wśród tzw. operatorów wirtualnych (MVNO) - Cyfrowy Polsat, którego w tym kontekście zna więcej ludzi niż Netię.
>>> Najlepiej w Play, najgorzej w Orange - jak klienci oceniają sieci komórkowe?
W dwóch trzecich polskich gospodarstw domowych korzystających z telefonii komórkowej są dwa takie telefony, a w jednej trzeciej - trzy. Służbowe telefony komórkowe są mało popularne - korzystanie z nich deklaruje ok. 5 proc. respondentów.
Telefon w abonamencie lub na kartę planuje kupić po kilka procent użytkowników komórek. W ogóle takich planów nie ma natomiast ok. 80 proc. osób.
Polacy korzystający z telefonów komórkowych zdecydowanie najczęściej dzwonią w obrębie własnej sieci. Nieco rzadziej wykonywane są połączenia na numery komórkowe w innych sieciach oraz wysyłane i odbierane SMS-y. Za granicę w ogóle nie dzwoni z komórek 73 proc. ich użytkowników, z internetu nie korzysta z nich 84 proc. użytkowników, a płatności mobilnych nie realizuje 91 proc.
Przy wyborze sieci komórkowej zdecydowanie najistotniejszymi kryteriami są atrakcyjne ceny, promocje i rabaty, a wyraźnie najmniejsze znaczenie mają ceny roamingu.
Polacy korzystający z taryf na kartę przeciętnie płacą za to w miesiącu 30-42 zł.
Prawie tyle samo wynosi przeciętny koszt taryfy mix - konkretnie 30-41 zł.
Natomiast Polacy korzystający z abonamentu komórkowego miesięcznie płacą za to średnio 50-69 zł.
Najczęściej za zbyt wysokie są uważane ceny rozmów międzymiastowych. Natomiast najmniej osób narzeka na koszty najczęstszych usług, czyli rozmów wewnątrz własnej sieci i SMS-ów.
Za minutę połączenia użytkownicy telefonów komórkowych średnio są skłonni płacić maksymalnie 27 groszy.
Natomiast za SMS osoby korzystające z komórek chciałyby płacić najwyżej 15 groszy.
Maksymalna akceptowana cena MMS-a to średnio 25 groszy.
Z kolei za 1 MB pobranych danych użytkownicy komórek są skłonni płacić najwyżej 36 groszy.
Spory wzrost cen może skłonić do rezygnacji z telefonii komórkowej tylko niecałe 15 proc. jej użytkowników. Ponad 80 proc. użytkowników nie bierze pod uwagę takiej rezygnacji w jakiejkolwiek sytuacji rynkowej.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej przez firmy PBS DGA i CBM Indicator od 22 listopada do 2 grudnia br. Sondaże - w formie bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych twarzą w twarz - zrealizowano w całym kraju na grupie 1,6 tys. osób w wieku minimum 15 lat reprezentatywnej pod względem miejsca zamieszkania. 1356 z tych osób zadeklarowało korzystanie z telefonu komórkowego.
Dołącz do dyskusji: Polak z komórką: częściej dzwoni niż SMS-uje, wydaje 30-70 zł, zna Orange i Plusa (raport)