Outsourcing informatyczny ważny dla małych i średnich firm (infografika)
74 proc. przedstawicieli małych i średnich firm uważa, że outsourcing jest ważny w informatyzacji przedsiębiorstwa. Korzysta z niego ponad połowa badanych (55 proc.), a 47 proc. twierdzi, że jego rola w ostatnich latach wzrosła - wynika z badania ICAN Research.
Trzy czwarte małych i średnich firm zgodnie twierdzi, że outsourcing IT jest ważny w informatyzacji przedsiębiorstwa. Najważniejszy jest on dla firm działających w sektorze handlu (75 proc.), usług (74 proc.) i produkcji (72 proc.).
Zdaniem niemal połowy badanych firm (49 proc.) outsourcing IT wzmacnia efektywność biznesu. Niewiele mniej (47 proc.) zauważa, że jego rola w ciągu ostatnich lat wzrosła.
Ponad połowa firm z branży usług (54 proc.) twierdzi, że outsourcing informatyczny poprawia efektywność biznesu. Podobnie twierdzi 48 proc. przedstawicieli sektora handlu. Jedynie w sektorze produkcji odsetek wskazań jest niższy i wynosi 39 proc. Podobnie rozkładają się proporcje w przypadku twierdzenia o rosnącej roli outsourcingu IT. Zgadza się z nim 57 proc. firm z branży handlowej, 46 proc. z usługowej oraz 36 proc. z produkcyjnej.
Małe i średnie firmy korzystające z outsourcingu w większości (55 proc.) preferują usługi wyspecjalizowanych firm zewnętrznych. Ponadto 41 proc. badanych woli współpracować z niezależnymi konsultantami bądź informatykami. Tylko co dziesiąty respondent korzysta z outsourcingu wewnętrznego.
Najczęściej w modelu outsourcingowym kupowane są usługi telekomunikacyjne - korzysta z nich 98 proc. badanych. Następne wśród najchętniej outsourcowanych są usługi informatyczne (39 proc.) oraz czasowe zatrudnianie pracowników (14 proc.).
Zdecydowana większość firm (79 proc.) poza IT w ogóle nie korzysta z outsourcingu. Tylko 7 proc. firm korzysta z outsourcingu w finansach, a także w obszarze jakości obsługi klienta.
49 proc. małych i średnich firm korzysta z outsourcingu usług informatycznych przede wszystkim do wdrażania i utrzymywania systemów informatycznych, a 36 proc. wykorzystuje go do serwisu sprzętu oraz rozwoju systemów informatycznych. W sektorze usług przedsiębiorcy najchętniej za pomocą działań outsourcingowych rozwijają systemy informatyczne (45 proc.), a w produkcji i handlu rozwiązania te służą do wdrażania oraz utrzymywania systemów informatycznych (odpowiednio 75 proc. i 49 proc.). Wszystkie firmy są najmniej skłonne do korzystania z outsourcingu informatycznego w przypadku takich usług jak back-up danych, chmura obliczeniowa oraz helpdesk (po 1 proc. wskazań).
Respondenci pytani o usługi w outsourcingu IT, z których planują korzystać w przyszłości, najczęściej wskazywali rozwijanie systemów informatycznych oraz serwis sprzętu (po 15 proc.). Z kolei 9 proc. firm wskazało na doradztwo w zakresie wykorzystania IT w biznesie oraz na usługi online. Skupiając się na sektorach, dla co piątej firmy usługowej priorytetem na przyszłość jest przede wszystkim serwis sprzętu. Przedsiębiorstwa z sektora handlu planują w pierwszej kolejności korzystać z usług online (18 proc.), a z sektora produkcji - głównie z rozwoju systemów informatycznych (18 proc.).
Małe i średnie przedsiębiorstwa w większości korzystają z outsourcingu IT ze względu na wysoką jakość usług, łatwy dostęp do wysokiej klasy specjalistów oraz możliwość optymalizacji kosztów. Do największych zalet outsourcingu IT respondenci zaliczają dostęp do wysokiej klasy specjalistów (54 proc.), wysoką jakość usług IT (52 proc.), szybkie wdrażanie rozwiązań IT (47 proc.) oraz optymalizację kosztów (27 proc.).
W przypadku wad outsourcingu IT firmy nie były już tak jednomyślne i najczęściej wskazywały na niekontrolowane koszty (13 proc.), wysokie koszty rozwiązania (7 proc.) oraz ograniczenia w elastyczności zarządzania IT i zagrożenie dla bezpieczeństwa informacji (po 6 proc.).
Z kolei przedstawiciele poszczególnych sektorów w różnym stopniu zwracają uwagę na wskazywane zalety rozwiązania outsourcingowego. Dla większości firm z sektora handlu największą wartością jest dostęp do wysokiej klasy specjalistów (63 proc.), podobnie dla połowy firm z sektora usług. Z kolei firmy produkcyjne cenią sobie wysoką jakość usług IT (56 proc.). Największą wadą dla przedsiębiorstw handlowych i usługowych jest pojawianie się niekontrolowanych kosztów. Zauważa je odpowiednio 21 proc. i 20 proc. badanych. Firmy produkcyjne wskazują także na wysokie koszty samego rozwiązania (19 proc.).
Praktycznie wszystkie badane firmy (99 proc.) finansują informatyzacje z własnych środków. Niemal co czwarte przedsiębiorstwo wskazuje, że na outsourcing informatyczny przeznacza więcej niż 10 proc. wydatków przeznaczonych na IT. Prawie co piąta (18 proc.) przeznacza na ten cel 20 proc. budżetu IT. Z kolei 30 proc. budżetu IT jest przeznaczone na outsourcing informatyczny u 15 proc. małych i średnich firm.
Badanie zostało przeprowadzone przez ICAN Research na zlecenie Orange Polska wśród działających w Polsce przedsiębiorców. Tematem raportów dotyczących małych i średnich firm zatrudniających mniej niż 250 pracowników było postrzeganie informatyzacji przez ich przedstawicieli (osoby decyzyjne w zakresie inwestycji w sprzęt, oprogramowanie i technologie teleinformatyczne - prezesi, właściciele). W ramach badania zrealizowanego metodą jakościowych wywiadów eksperckich przeprowadzono 11 wywiadów pogłębionych w 11 firmach. Badanie ilościowe zrealizowane zostało metodą CATI/CAWI – składało się na nie łącznie 500 ankiet. Wywiady były przeprowadzone z osobami decyzyjnymi w małych i średnich firmach w zakresie inwestycji w sprzęt, oprogramowanie i technologie teleinformatyczne (prezesi, właściciele).
Dołącz do dyskusji: Outsourcing informatyczny ważny dla małych i średnich firm (infografika)