Nowy obszar ekspansji centrów handlowych
Po nasyceniu rynku największych miast powierzchnią handlową, w latach 2007-2008 przewidywana jest ekspansja centrów handlowych w miastach o populacji 100-350 tys. mieszkańców - wynika z raportu Centrum im. Adama Smitha "Rozwój handlu w Polsce".
Eksperci podkreślają w raporcie, że dynamicznemu rozwojowi handlu w Polsce towarzyszy wzrost inwestycji. W latach 1994-2006 zainwestowano w branżę ok. 20 mld USD, w tym ok. 85 proc. stanowiły inwestycje europejskich sieci handlowych.
Po okresie dynamicznego rozwoju hipermarketów i sklepów
dyskontowych prognozowany jest szybki rozwój kanału supermarketów,
w którym silną pozycję zdążyły zdobyć polskie przedsiębiorstwa,
m.in.: Piotr i Paweł, Bomi i Alma.
Centrum im. Adama Smitha zwraca uwagę w raporcie, że nasila się
proces koncentracji w handlu. W 2006 r w Polsce odnotowano 398
fuzji i przejęć, z czego w handlu detalicznym i hurtowym 39.
Koncentracji na rynku towarzyszy wzmocnienie pozycji negocjacyjnej
sieci handlowych względem dostawców.
Z drugiej strony - jak podkreślają autorzy raportu - współpraca z sieciami daje dostawcom pewność otrzymania zapłaty za dostarczony towar i może być szansą dla producentów działających w skali lokalnej na osiągnięcie ogólnopolskiego zasięgu i eksport produktów.
Sieci handlowe działające w Polsce blisko współpracują z krajowymi producentami, 90-95 proc. asortymentu sprzedawanego przez czołowe sieci handlowe wyprodukowano w Polsce.
Wraz z rozwojem handlu w Polsce rośnie zatrudnienie. Z danych Centrum im. Adama Smitha wynika, że 16 proc. zatrudnionych w Polsce pracuje w handlu, a pięć największych sieci handlowych zatrudnia około 90 tys. pracowników. W latach 1995-2005 zatrudnienie w handlu wzrosło o 8 proc., podczas gdy liczba pracujących w gospodarce spadła o 17 proc.
Również w 2006 roku zatrudnienie w handlu rosło szybciej, niż w całej gospodarce. Kobiety stanowią ponad połowę zatrudnionych w handlu i aż 67 proc. zatrudnionych w handlu detalicznym, znacznie więcej, niż wynosi średnia zatrudnienia kobiet w gospodarce.
Autorzy raportu zwrócili też uwagę, że w ostatnich latach zmniejsza się liczba zwolnień z pracy "w drodze wypowiedzenia umowy przez zakład pracy". Ten spadek widoczny jest w skali całej gospodarki oraz w branży handlowej, w której przypadki takich zwolnień zdarzają się relatywnie rzadziej niż w innych branżach.
Największy wpływ na tempo i kierunek zmian zachodzących w polskim handlu wywierają - według autorów raportu - struktura demograficzna oraz ekspansja europejskich sieci handlowych.
38 mln Polaków mieszka w blisko 54,5 tys. miejscowości, spośród których zaledwie 600 stanowią miasta o populacji przekraczającej 5 tys. mieszkańców, podkreślają eksperci z Centrum im. Adama Smitha.
Dołącz do dyskusji: Nowy obszar ekspansji centrów handlowych