Netflix wesprze francuskie i europejskie produkcje filmowe. 40 mln euro rocznie
Netflix podpisał porozumienie z organizacjami reprezentującymi francuską kinematografię. Serwis co roku przeznaczy na wsparcie finansowe filmów kręconych we Francji i Europie kwotę 40 mln euro. W zamian otrzyma możliwość włączenia tych tytułów do swojej oferty po piętnastu miesiącach od kinowej premiery.
Netflix to największa platforma streamingowa na świecie, która ma 213,6 mln subskrybentów. W grudniu 2021 r. serwis osiągnął w Polsce swój kolejny rekordowy wynik - 13,3 mln użytkowników, co dało mu 44,9 proc. zasięgu.
Netflix pozostaje najpopularniejszym serwisem VoD i OTT w Polsce od drugiej połowy 2019 r., dał się wyprzedzić jedynie w lutym ub.r., kiedy na należącym do Grupy TVN Discovery Playerze premierę miała komedia „Listy do M. 4”, z powodu lockdownu nieemitowana wcześniej w kinach.
40 mln euro na lokalne filmy
Netflix działa na różnych rynkach europejskich, gdzie m.in. wspiera lokalne produkcje filmowe we współpracy z twórcami i wytwórniami w różnych krajach. Tak jest m.in. w Polsce.
Czytaj także: Netflix: czwarty sezon "Stranger Things" w dwóch częściach. Piąty sezon będzie ostatnim
Teraz poinformowano (m.in. w serwisie Variety), że Netflix podpisał trzyletnią umowę z francuskimi gildiami filmowymi, na mocy której zainwestuje minimum 40 mln euro w finansowanie francuskich i europejskich filmów, które trafią do kin we Francji.
Wcześniej Netflix podpisał porozumienie z francuskimi nadawcami, aby zacząć inwestować 20 proc. swoich lokalnych, rocznych przychodów w treści francuskie, zarówno seriale, jak i filmy, w ramach dekretu wynikającego z wdrożenia dyrektywy w sprawie audiowizualnych usług medialnych (AVMS).
Czytaj także: Netflix szykuje kolejną serię występów Dave'a Chappelle'a. Komika zobaczymy już 28 lutego
Na mocy zawartego obecnie porozumienia Netflix zainwestuje 4 proc. swoich rocznych przychodów we Francji w finansowanie filmów francuskich i europejskich, przy czym co najmniej 30 mln euro zostanie przeznaczonych na filmy francuskojęzyczne.
Wszystkie te produkcje będą miały premierę we francuskich kinach, a 15 miesięcy później pojawią się w serwisie Netflix. Platforma będzie miała wyłączność na te filmy przez okres siedmiu miesięcy.
Umowa zawiera również postanowienia dotyczące filmów o niższym budżecie. Zawiera ona klauzulę, zgodnie z którą Netflix będzie musiał przeznaczyć co najmniej 17 proc. z 40 mln euro na finansowanie francuskojęzycznych filmów o budżecie poniżej 4 mln euro. Serwis będzie inwestować w minimum 10 filmów na etapie prefinansowania, czyli nie później niż w momencie rozpoczęcia zdjęć głównych.
- Ta umowa to nowy krok w kierunku naszej integracji z unikalnym francuskim ekosystemem kinowym - przyznał Netflix w komunikacie przesłanym do Variety. - Odzwierciedla ona zarówno nasz konstruktywny wkład w proces negocjacji AVMS, jak i nasze zaangażowanie w bycie częścią francuskiego pejzażu kulturowego.
Jak dotąd Netflix jest pierwszym i jedynym serwisem streamingowym, który podpisał takie porozumienie z francuskimi organizacjami filmowymi: BLIC (Bureau de liaison des industries cinématographiques), BLOC (Bureau de liaison des organisations du cinema) i ARP (Société civile des auteurs réalisateurs producteurs).
Dotychczas Netflix musiał czekać 36 miesięcy na dostęp do filmów, które miały swoją premierę kinową we Francji, i ma nadzieję, że obecne 15-miesięczne okno zostanie skrócone w ciągu najbliższych trzech lat.
Dołącz do dyskusji: Netflix wesprze francuskie i europejskie produkcje filmowe. 40 mln euro rocznie