Nastroje konsumenckie Polaków w górę
W lutym br. wartość Barometru Nastrojów Konsumenckich GfK wzrosła w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,5 pkt i obecnie wynosi minus 20,8 pkt.
Biorąc pod uwagę poszczególne wskaźniki wchodzące w skład barometru, na przestrzeni ostatniego miesiąca pogorszyły się oczekiwania co do pozytywnych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju. Wzrosły natomiast oceny możliwości oszczędzania. Z kolei oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych oraz zmian na rynku pracy nie uległy zmianie.
Wartość składowej barometru GfK dotyczącej ocen przyszłej sytuacji gospodarczej kraju spadła w lutym o 2 pkt. i wynosi obecnie minus 15 pkt. Lutowy wynik oznacza powrót do sytuacji z grudnia ubiegłego roku.
W lutowym pomiarze wskaźnik przedstawiający skłonność gospodarstw domowych do oszczędzania wzrósł o 4 pkt. i wynosi obecnie minus 33 pkt., co oznacza korektę styczniowego spadku.
Oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych pozostały w lutym na niezmienionym poziomie minus 7 pkt. Oznacza to powrót do sytuacji z przełomu III i IV kwartału 2013 roku.
Wskaźnik ilustrujący składową barometru GfK mówiący o prognozach rozwoju sytuacji na rynku pracy utrzymał się w lutym na tym samym poziomie i wynosi obecnie minus 28 pkt.
Wykres zawiera ilustrację wyników Barometru Nastrojów Konsumenckich. Jest to syntetyczny indeks oparty na poniższych składowych:
- ocena przyszłej sytuacji gospodarstwa domowego: wskaźnik oparty na odpowiedziach respondentów na pytanie "Jak - Pana(i) zdaniem – zmieni się sytuacja finansowa Pana(i) gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy?". ODP.: znacznie się poprawi, trochę się poprawi, nie zmieni się, trochę się pogorszy, znacznie się pogorszy.
- ocena przyszłej sytuacji gospodarczej kraju: wskaźnik oparty na odpowiedziach respondentów na pytanie "Jak – Pana(i) zdaniem – zmieni się sytuacja gospodarcza kraju w ciągu najbliższych 12 miesięcy?". ODP.: znacznie się poprawi, trochę się poprawi, nie zmieni się, trochę się pogorszy, znacznie się pogorszy.
- ocena przyszłej sytuacji na rynku pracy: wskaźnik oparty na odpowiedziach respondentów na pytanie "Jaka jest Pana(i) opinia na temat możliwych zmian poziomu bezrobocia w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy?". ODP.: zdecydowanie wzrośnie, trochę wzrośnie, pozostanie na tym samym poziomie, trochę spadnie, zdecydowanie spadnie.
- skłonność do oszczędzania: wskaźnik oparty na odpowiedziach respondentów na pytanie "Jak Pan(i) ocenia prawdopodobieństwo, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy będzie Pan(i) miał(a) możliwość oszczędzania pieniędzy?". ODP.: bardzo prawdopodobne, raczej prawdopodobne, raczej nieprawdopodobne, bardzo nieprawdopodobne.
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym według niezmienionej formuły od 1985 roku. Obecnie indeks obejmuje 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK współfinansowanego przez Komisję Europejską.
Dołącz do dyskusji: Nastroje konsumenckie Polaków w górę