Multiscreening w Polsce: podczas oglądania telewizji drugi najpopularniejszy ekran to komputer
Najbardziej popularnym drugim ekranem podczas oglądania telewizji jest komputer. Połowa internautów w trakcie oglądania telewizji korzysta także z telefonów - wynika z badania IRCenter i SW Research.
Niemal tyle samo internautów ogląda telewizję za pomocą telewizora, co za pomocą komputera.
Liderem listy najczęściej oglądanych kanałów przez uczestników badania jest Polsat, przed TVN, TVP 1, TVP 2 i TVN24. 59 proc. respondentów korzysta z usług komercyjnych dostawców treści wideo. Co czwarty badany korzysta z Cyfrowego Polsatu i nc+.
Najbardziej popularnym drugim ekranem podczas oglądania telewizji jest jeszcze ciągle komputer, ale już połowa internautów korzysta w tym czasie także z telefonów.
Osoby oglądające darmowe wideo w internecie poświęcają mu znacznie więcej uwagi niż osoby oglądające treści przez telewizor. Najwięcej czynności multiscreeningowych robią na komputerze, jednak jego rola nie jest aż tak duża, jak to jest w przypadku osób korzystających z telewizora.
Z komputerów i telefonów najchętniej korzystamy podczas oglądania płatnej telewizji (odbieranej zarówno przez telewizor, jak i komputer), a przede wszystkim podczas oglądania filmów (92 proc.) i seriali (81 proc.).
64 proc. osób oglądających płatną telewizję na telewizorze sięga po telefony w trakcie oglądania reklam (podczas oglądania telewizji publicznej - 56 proc.). Najwięcej takich osób można znaleźć wśród abonentów nc+ i Netii. Osoby te chętnie korzystają także z e-commerce, najczęściej kupując multimedia i oprogramowanie komputerowe. Tylko 6 proc. widzów tego typu telewizji kupuje na telefonie lub tablecie to, co widzi na ekranie.
Widzowie spontanicznie szukają informacji o treściach telewizyjnych w sieci - najchętniej o serialach i filmach. Największy potencjał mają tutaj oficjalne strony emitowanych programów (a zwłaszcza strony programów z wiadomościami). Widzowie stacji religijnych najczęściej zaglądają na ich oficjalne strony www.
Multiscreening to także oglądanie telewizyjnych treści na urządzeniach mobilnych. Treści mogą być kierowane bezpośrednio do aplikacji na smartfonach lub do stron mobilnych. Jak na razie to widownia flagowych kanałów komercyjnych jest do tego najbardziej przygotowana. Przykładowo 41 proc. osób oglądających HBO od czasu do czasu ogląda telewizję na ekranie mobilnym.
48 proc. uczestników badania korzysta z darmowego VoD na swoim komputerze. Najczęściej korzystają oni z YouTube, ale też z Ipli. Pozostałe serwisy z treściami wideo są raczej mniej popularne.
Niemal co trzeciemu multiscreeningowcowi zdarzyło się oglądać telewizję przez telefon albo tablet. Ta czynność jest już niemal powszechna.
Ponadto Internauci chętnie szukają informacji o treściach telewizyjnych w Google.
64 proc. osób korzystających z płatnej telewizji kablowej podczas reklam zaczyna coś robić na telefonie. Natomiast najmniejszy potencjał na sprzedaż reklam odnoszących się do telewizora ma płatne VoD w internecie.
Badanie "Multiscreening 2014" zostało przeprowadzone przez IRCenter i SW Research w dniach 29 kwietnia - 11 maja 2014 r. na reprezentatywnej próbie internautów n=986 (reprezentatywność próby była kontrolowana poprzez płeć, wiek i miejsce zamieszkania).
Dołącz do dyskusji: Multiscreening w Polsce: podczas oglądania telewizji drugi najpopularniejszy ekran to komputer