SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Meta grozi wydawcom usunięciem ich treści. „Katastrofalne skutki”

Australijskie media walczą z gigantami cyfrowymi (Google, Meta) o zapłatę za ich treści. Big techy grożą usunięciem wiadomości ze swoich platform. Wydawcy obawiają się poważnych konsekwencji i przedstawiają wyliczenia. 

fot. materiały prasowe fot. materiały prasowe

Jak informuje australijski portal Press Gazette, Meta miała zagrozić tamtejszym wydawcom usunięciem ich treści, jeśli przez obowiązujące prawo zostanie zmuszona do płacenia za korzystanie z wiadomości. Tylko w tym roku koncern zapowiedział, że zamyka produkt Facebook News dostępny w Australii i nie odnowi umów zawartych z wydawcami w tym kraju, które zaczęły wygasać w maju br.

Trzy lata temu Google i Meta miały zapłacić australijskim wydawcom około 100 mln funtów. W ten sposób big techy chciały uniknąć dokonywania płatności na podstawie kodeksu negocjacyjnego mediów - przepisów wprowadzonych w Australii, na mocy których wydawcy mogą oczekiwać zapłaty od platform cyfrowych.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Wydawcy walczą z big techami

Wydawcy twierdzą, że zmiany w funkcjonowaniu algorytmu Facebooka już dziś wpływają negatywnie na ich działalność, a może być jeszcze gorzej. Serwis informacyjny The Daily Aus przyznał, że sama groźba usunięcia wiadomości z mediów społecznościowych „doprowadziła do utraty umów handlowych”. Z kolei Broadsheet Media zajmująca się tematyką lokalną przekazała, że straci ponad 50 proc. przychodów, jeśli Meta zrealizuje swoją groźbę na Facebooku oraz Instagramie. - Skutki mogą być katastrofalne - czytamy.

Organizacja Sojusz Wydawców Cyfrowych zrzeszająca wydawców przeprowadziła ankietę wśród swoich członków. Wynika z niej, że średni ruch z Facebooka wynosi obecnie 18 proc. - Mimo prób podejmowanych przez Meta, ruch nadal stanowi ważne źródło dla wielu wydawców treści cyfrowych. Obserwujemy jednak spadek z uwagi na modyfikację algorytmów - wskazuje organizacja.

Także Australijskie Stowarzyszenie Wydawców Lokalnych i Niezależnych przekazało, że lokalni wydawcy już odczuwają skutki zmian w algorytmie. Posty członków tego stowarzyszenia mają docierać do zaledwie 15 proc. odbiorców w porównaniu do okresu sprzed kilku miesięcy. To zaś odbija się na przychodach z reklam.

Czytaj także: Donald Trump wraca na Facebooka oraz Instagrama

Australijscy wydawcy mają być podzieleni w kwestii tego, czy giganci technologiczni powinny być zmuszeni do zapłaty na mocy obecnego prawa, jeśli miałoby to równocześnie doprowadzić do usunięcia ich wiadomości z Facebooka oraz Instagrama.

Także w Polsce branża mediów cyfrowych i drukowanych walczy o sprawiedliwe ramy negocjacji z gigantami cyfrowymi ws. pieniędzy za swoje treści. 

Dołącz do dyskusji: Meta grozi wydawcom usunięciem ich treści. „Katastrofalne skutki”

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Bon
No i bardzo dobrze. Nadchodzi zmierzch tych koncernów mediowych którym się wydaje że mogą coś więcej.. na szczęście technologia ich już zastępuje i za parę lat będziemy mieli bardziej obiektywne wiadomości niż to co serwuje się nam dziś.

To samo się stanie w Polsce po tym co wyczyniają te pożal się Boże media.
10 7
odpowiedź
User
Bon
No i bardzo dobrze. Nadchodzi zmierzch tych koncernów mediowych którym się wydaje że mogą coś więcej.. na szczęście technologia ich już zastępuje i za parę lat będziemy mieli bardziej obiektywne wiadomości niż to co serwuje się nam dziś.

To samo się stanie w Polsce po tym co wyczyniają te pożal się Boże media.
3 3
odpowiedź
User
kolis
Koniec okradania Big Techów przez media. Chcieli wyłudzić 100 mln, a kończy się tak że im obroty spadają o połowę xd
6 4
odpowiedź