Która polska telewizja jest najbardziej oryginalna i wiarygodna?
Dom mediowy MPG przebadał preferencje polskich telewidzów dotyczące odbioru głównych kanałów o zasięgu ogólnopolskim.
Przeciętny Polak w minionym roku przeznaczył w ciągu doby 4h na oglądanie telewizji. To o 8 minut dłużej niż w 2001.
„W grupie 30-39 lat nastąpił spadek zainteresowania telewizją. Nieznaczny wzrost dostrzega się wśród emerytów” – mówi Alicja Cybulska, Head of Reaserch domu MPG.
Szczegółowe badania wykonane w grudniu ub.r. przez MillwardBrown SMG/KRC na grupie 1007 osób pokazują, że wśród czterech głównych kanałów, czyli TVP1, TVP2, Polsat i TVN nie ma jednoznacznego lidera. Każdy nadawca sformatowany jest na określonego odbiorcę.
Na pytanie, który z nadawców jest najbardziej oryginalny, kobiety w wieku 25-49 lat (najbardziej atrakcyjna grupa dla reklamodawców) wskazały, że TVN (27 proc.), Polsat (20 proc.), stacje TVP (17 proc.). Mężczyźni w tym samym wieku również wskazali na TVN.
„Wynika stąd, że respondenci doceniają bardziej oryginalność stacji komercyjnych” – komentuje CEO MPG Jacek Dzięcielak.
W przypadku pytania o wiarygodność kobiety jak i mężczyźni wskazali na TVN. Za najmniej wiarygodną uznali Polsat, przy czym TVP okazuje się liderem, jeżeli chodzi o wiarygodność informacji biznesowych.
Bezkonkurencyjnym liderem okazuje się Telewizja Polska w przypadku transmisji wydarzeń kulturalnych. Zarówno wśród telewidzów oglądających dziennie 2h telewizję (na ten aspekt wskazuje 45 proc. ankietowanych), jak i 4h (44 proc.). Na komercyjny TVN wskazało zaledwie 18 proc. osób przeznaczających na TV 4h dziennie. TVP doceniona została też za zaangażowanie w wydarzenia sportowe, ale jeżeli chodzi o ofertę filmową, prym wiodą nadawcy komercyjni. 29,1 proc. kobiet uważa, że Polsat, a 31 proc. mężczyzn, że TVN, jest pod tym względem najlepszy. Ten ostatni przewodzi też wśród mężczyzn w przypadku pytania o zaufanie, jeżeli chodzi o programy informacyjne. Kobiety w wieku 25-49 lat ufają zaś informacjom TVP.
65 proc. mężczyzn i 63 proc. kobiet uważa, że Polsat emituje za dużo reklam. Trochę lepiej oceniany jest TVN – odpowiednio 49 proc. i 47 proc. Polacy doceniają TVP za nie przerywanie programów blokami reklamowymi.
„Stacje komercyjne postrzegane są jako przeładowane reklamowo. Reklamodawcy powinni szukać nowych dróg dotarcia do reklamobiorców. Już teraz mocno stawia się na sponsoring, a w przekazach dostrzegamy coraz więcej product placement” – mówi Piotr Bieńko z MPG.
„Z naszego badania wynika, że każda ze stacji jest nośnikiem innych wartości. Polsat i TVN podobnie postrzegane są pod względem zachowań konsumenckich, pomimo że są na przeciwnych osiach jakości” – dodaje Jacek Dzięcielak.
MPG w swoim badaniu TV Track nie ocenia oferty stacji, ale pokazuje preferencje grup celowych w zakresie grup programowych stacji. MPG - Media Planning Group - to dom mediowy zajmujący się strategią komunikacji oraz zarządzaniem komunikacją w zakresie mediów.
Dołącz do dyskusji: Która polska telewizja jest najbardziej oryginalna i wiarygodna?