Viaplay bez 160 tys. subskrybentów. Strata poza Skandynawią
W ciągu zeszłego kwartał liczba subskrybentów platformy Viaplay zmalała o 162 tys. do 6,5 mln zł. Spadek nastąpił głównie poza Skandynawią, gdzie Viaplay Group przy wzroście przychodów miała prawie 400 tys. koron straty operacyjnej.
Na rynkach skandynawskich Viaplay Group wypracowała w minionym kwartale 4,14 mld koron szwedzkich przychodów, o 2,3 proc. więcej niż przed rokiem (wzrost organiczny wyniósł 2 proc.).
Wzrost nastąpił mimo spadku przychodów reklamowych o 3,6 proc. do 1,04 mld koron i wpływów z platformy Viaplay o 0,3 proc. do 1,59 mld. Na koniec grudnia platforma miała w Skandynawii 4,106 mln klientów, po spadku o 39 tys. w ciągu kwartału (głównie w Finlandii) oraz o 519 tys. rok do roku (firma tłumaczy to zakończeniem w połowie roku nierentownych akcji promocyjnych).
CZYTAJ TEŻ: HBO Max i Disney+ z większą przewagą nad TVP VOD i Playerem. Zyskuje Prime Video, w dół Viaplay
Całoroczne przychody z Viaplay poszły w górę o 18,1 proc. do 6,53 mld koron mimo straty części subskrybentów, ponieważ podwyższono ceny we wszystkich krajach. Natomiast dystrybucja kanałów telewizyjnych przyniosła w zeszłym kwartale 1,5 mld koron, o 10,1 proc. więcej niż przed rokiem.
Kwartalne koszty operacyjne koncernu zwiększyły się słabiej od przychodów - o 1,7 proc. do 3,97 mld koron, dzięki czemu zysk operacyjny zwiększył się ze 136 do 165 mln. W całym roku przy wzroście wydatków o 13,6 proc. do 15,04 mld koron zysk operacyjny poszedł w dół z 1,01 mld do 665 mln.
Viaplay ze spadkiem i stratą poza Skandynawią
Poza Skandynawią przychody Viaplay Group w zeszłym kwartale wzrosły rok do roku o 22,1 proc. do 767 mln koron (w ujęciu organicznym - o 12,4 proc.), a koszty operacyjne - o 10,9 proc. do 1,16 mld. Koszty marketingowe i sprzedażowe w minionym kwartale zmalały rok do roku z 330 do 250 mln koron, a wydatki ogólne i administracyjne - z 510 do 389 mln. W efekcie strata operacyjna zmniejszyła się z 420 do 395 mln koron.
Wzrost wpływów wynika głównie z podwyższenia cen subskrypcji na Viaplay (w Polsce opłaty poszły w górę na początku ub.r.) oraz wyższej sprzedaży oferty Viaplay Select.
CZYTAJ TEŻ: Rekordowy udział streamingu na ekranie telewizora. Netflix przed YouTube
Z Viaplay na koniec grudnia ub.r. korzystało 2,4 mln klientów. Przez kwartał ich liczba zmalała o 124 tys. (firma tłumaczy to sezonowym odpływem subskrybentów w Holandii), a w ciągu roku o 298 tys., do czego przyczyniło się zakończenie akcji promocyjnych, które nie przynosiły zysku i niepewność klientów po zapowiedzi wycofania się platformy z większości rynków.
W lipcu Viaplay Group zapowiedziała, że poza Skandynawią pozostanie jedynie w Holandii. Niedawno ogłosiła, że w marcu wycofa się z Litwy, Łotwy i Estonii. Posiadane prawa do transmisji sprzedała koncernowi TV3 Group, a jej subskrybenci będą korzystać z jego platformy Go3.
Wyjście z innych krajów, m.in. Polski, gdzie Viaplay działa od drugiej połowy 2021 roku, Wielkiej Brytanii i USA, ma nastąpić do połowy 2025 roku.
Miliardy na odpisy
W drugim półroczu ub.r. Viaplay Group zwolniła już ponad jedną czwartą pracowników oraz dokonała dużych odpisów: w trzecim kwartale w kwocie 6,28 mld koron (z czego 5,2 mld dotyczyło posiadanych treści, przede wszystkim praw do transmisji sportowych), a w czwartym kwartale - 2,6 mld (2,11 mld dotyczyły treści sportowych w krajach, z których się wycofa).
CZYTAJ TEŻ: Ponad 39 mln zł wpływów w „podatku od VoD” w 2023 roku
Łączne odpisy na treści sportowe sięgnęły w ub.r. 4,5 mld koron (1,85 mld w Skandynawii i 2,65 mld na innych rynkach), na treści niesportowe - 3,75 mld (z czego 2,27 mld w Skandynawii), a na inne aktywa niematerialne poza Skandynawią - 641 mln. Natomiast restrukturyzacja kosztowała 300 mln koron.
W bilansie koncernu wycena posiadanych aktywów bieżących skurczyła się w ub.r. z 5,21 do 2,91 mld koron, a długoterminowych aktywów niematerialnych - z 2,44 do 1,71 mld.
Viaplay Group zanotowała 2,88 mld koron straty netto w czwartym kwartale i 9,75 mld w całym ub.r. Rok wcześniej było to odpowiednio 317 mln koron straty i 325 mln koron zysku. W konsekwencji na koniec ub.r. miała 1,09 mld koron ujemnego kapitału własnego, podczas gdy rok wcześniej było to 8,91 mld na plusie.
4 mld koron z emisji akcji, Canal+ ma 30 proc.
W lipcu ub.r. 12 proc. akcji Viaplay Group przejął Canal+, a 10,1 proc. - norweski koncern Schibsted. W styczniu akcjonariusze zgodzili się na emisję nowych walorów o wartości 4 mld koron (355 mln euro), z czego połowa przychodów na pójść na zmniejszenie zadłużenia. Akcje za 3,1 mld koron kupiły Canal+ i PPF, oba koncerny mają po ok. 29,3 proc. kapitału Viaplay Group.
- Dokapitalizowanie pomaga nam sprostać naszym najpilniejszym wyzwaniom, a także daje nam możliwość realizacji naszych długoterminowych ambicji. Poczyniliśmy już szereg ważnych kroków naprzód w realizacji naszej nowej strategii i planu. Zidentyfikowaliśmy szeroki zakres działań naprawczych i kreatywnych, które są wymagane, aby dostosować nasze modele cenowe i partnerskie do osiągalnych celów komercyjnych, skoncentrować się na naszych głównych rynkach i wyjść z rynków międzynarodowych niezwiązanych z podstawową działalnością, zmienić bazę kosztową na konkurencyjny poziom, zresetować naszą strategię dotyczącą treści i zapewnić odpowiedzialność we wszystkich obszarach - wyliczył Jørgen Madsen Lindemann, od czerwca ub.r. prezes i dyrektor generalny Viaplay Group.
Dołącz do dyskusji: Viaplay bez 160 tys. subskrybentów. Strata poza Skandynawią