SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Przychody sieci kablowych i platform cyfrowych zrównają się z przychodami usług SVoD

Roczne przychody płatnych serwisów streamingowych z wideo na żądanie (SVoD) będą  w 2027 roku niemal identyczne, jak przychody tradycyjnych dostawców płatnej telewizji. Prognoza GlobalData przewiduje dalszy spadek popularności sieci kablowych i platform cyfrowych.

Aplikacje w systemie operacyjnym Android TV Aplikacje w systemie operacyjnym Android TV

Analitycy zakładają, że przychody usług SVoD, takich jak Netflix, Amazon Prime Video i Disney+ wzrosną z prawie 47,6 mld dol. w 2022 roku do 64,6 mld. dol. w 2027 roku. Roczna stopa wzrostu (CAGR) ma być na poziomie 6,3 proc. Streaming urośnie kosztem tradycyjnych dostawców płatnej telewizji.
 
Stany Zjednoczone są rynkiem, gdzie najbardziej upowszechniły się serwisy streamingowe typu Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max. W USA kwitnie też piractwo IPTV, a opłaty abonamentowe za tradycyjne usługi płatnej telewizji należą do najwyższych na świecie. W ostatnich latach najwięksi gracze tracą więc miliony abonentów. Platforma cyfrowa DirecTV miała w 2015 roku 24,47 mln klientów, a obecnie 13,1 mln. Konkurencyjna Dish Netwok w 2009 roku mogła pochwalić się bazą  22 mln abonentów, a na koniec zeszłego roku było ich zaledwie 7,416 mln.

Spadek przychodów i penetracji dostawców płatne telewizji

Przychody sieci kablowych, operatorów IPTV i platform satelitarnych spadną z 88,5 mld dol. w zeszłym roku do mniej niż 65 mld dol. za cztery lata. Ujemny CAGR wyniesie 6,0 proc. Penetracja gospodarstw domowych usługami SVoD, która w 2022 roku wyniosła 260 proc., dzięki domostwom korzystającym z kolejnych serwisów wzrośnie do 312 proc. w 2027 roku.

Wskaźnik penetracji płatnej telewizji spadnie z 47 proc. w 2022 roku do 33 proc. w 2027 roku przy ciągłych odejściach abonentów sieci kablowych i platform cyfrowych. Do tej pory osoby oszczędzające lub niezadowolone z oferty zostały zastępowane przez nowych klientów, często młodych dorosłych. Obecnie wyrasta pokolenie, które nigdy nie korzystało z płatnej telewizji i nie zamierza. Z kolei starsi użytkownicy rezygnują z abonamentów na rzecz subskrypcji streamingowych.

- Branża SVoD już wcześniej znajdowała się w imponującej trajektorii wzrostu, a dodanie do streamingu transmisji sportowych jeszcze bardziej zmieniło nawyki publiczności. Doprowadza do dodatkowych rezygnacji z abonamentów płatnej telewizji i wzrostu popularności streamingu. W tym miesiącu National Football League i NBCUniversal ogłosiły, że serwis Peacock wyemituje pierwszy w historii ekskluzywny mecz NFL po sezonie NFL w styczniu 2024 roku. Nawet ESPN podobno analizuje perspektywę samodzielnej wersji streamingowej swojego flagowego kanału - stwierdził Tammy Parker, główny analityk w GlobalData.

Mimo pesymistycznych prognoz, GlobalData przewiduje, że średni miesięczny przychód na abonenta tradycyjnych dostawców płatnej telewizji (ARPU) pozostanie wysoki. ARPU płatnej telewizji w USA sięgnął 113,49 dol. w 2022 r. i oczekuje się, że wzrośnie do 118,34 USD w 2027 roku, głównie dzięki podwyżkom abonamentu. Tymczasem amerykańscy dostawcy SVoD odnotują niskie, ale stabilne ARPU. W ciągu najbliższych lat wzrośnie ono z 12,16 dol. w 2022 roku do 12,79 dol. w 2027 roku. Podwyżki cen SVoD zostaną ograniczone ze względu na coraz większą konkurencję, a także tańszym pakietom z reklamami, które uruchomił m.in. na rynku amerykańskim Netflix czy Disney+. GlobalData przewiduje, że Netflix pozostanie liderem pod względem przychodów SVoD. Mają być trzy razy wyższe niż w przypadku Amazon Prime Video i dwa razy wyższy niż Hulu (samo SVoD, bez telewizji na żywo).

Spadki płatnej telewizji w wielu częściach świata

Przychody z płatnej telewizji osiągnęły szczyt w 2016 roku, kiedy wyniosły 199 mld dol. Z badania Global Pay TV Forecasts firmy Digital TV Research wynika, że spadną ze 151 mld dol. w 2022 roku do 125 mld dol. w 2028. Spadek nastąpi, choć liczba abonentów pozostanie na poziomie niespełna miliarda.

Do 2028 roku przychody z płatnej telewizji w Europie Zachodniej spadną o prawie 5 mld dolarów. Spośród krajów objętych prognozą Digital TV Research, jedynie na Malcie sieci kablowe nie odnotują pogorszenia sytuacji finansowej. Według Digital TV Research, do 2028 roku platformy cyfrowe i sieci kablowe w naszej części Europy stracą 2,093 mln abonentów, co odbije się z pewnością negatywnie na przychodach.

Pewien odpływ już widać w przypadku platform cyfrowych. Baza abonencka Orange Polska w 2022 roku zmniejszyła się o 40 tys. klientów. Z kolei Polsat Box miał 113 tys. mniej abonentów indywidualnych. Spadek tłumaczy m.in. zamknięciem iPli, która była oferowana abonentom Plusa gratis. Klienci satelitarni mają być zastępowani przez użytkowników usług IPTV i OTT.

Dołącz do dyskusji: Przychody sieci kablowych i platform cyfrowych zrównają się z przychodami usług SVoD

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl