Instagram głównym bohaterem serialu. Te produkcje o mediach społecznościowych musisz znać
Media społecznościowe stały się integralną częścią naszego życia. Mimo że to wynalazek stosunkowo nowy, bo znany dopiero od dwóch dekad, na stałe zagościł również w kulturze popularnej. Przygotowaliśmy zestawienie seriali, w których to social media odgrywają kluczową rolą.
1. „Pie****ć social media” – Prime Video, 8 odcinków
Chilijska komedia przedstawia losy Amandy (Paulina Gaitan), która jest youtuberką na fali spadkowej. Właśnie ukończyła 30 lat, co sprawia, że stała się internetową seniorką. Uświadamia sobie, że nie potrafi robić nic innego i że zainteresowanie ze strony nieznajomych jest dla niej najważniejsze. Aby odzyskać popularność w mediach społecznościowych, posunie się do wszystkiego i wyeliminuje każdego, kto stanie jej na drodze.
W tym czasie Vicky Moo (Azul Guaita), świeżo upieczona sensacja TikToka, próbuje ułożyć sobie normalne życie z dala od nadopiekuńczego ojca i zarazem menedżera. Obie zostają zmuszone do wspólnego życia i uświadomienia sobie, że każda z nich ma to, czego potrzebuje druga.
2. „Influencerzy offline” – Netflix, 8 odcinków
Reality show pokazuje zmagania ósemki najpopularniejszych indyjskich influencerów z mediów społecznościowych, którzy próbują przetrwać 21 dni bez telefonów, internetu i swoich wiernych fanów.
Ten nieprzewidywalny program reality pokazuje, jak uczestnicy rezygnują ze zdobytej sławy i fanów, aby zacząć walkę o tytuł najlepszego influencera.
3. „Czarne lustro” – Netflix, 6 sezonów, 27 odcinków
Popularny serial science fiction stworzony przez Charliego Brookera w 2023 roku powrócił na ekrany po czteroletniej przerwie, od razu zdobywając rekordową oglądalność w serwisie Netflix.
Serialowi często przypisuje się przepowiadanie przyszłości w najbardziej przygnębiający sposób z możliwych. Najnowszy sezon, który pojawił się w czerwcu 2023 roku, rozpoczął się odcinkiem poświęconym usłudze przesyłania strumieniowego o nazwie Streamberry (skojarzenia z Netfliksem jak najbardziej wskazane), która inwigiluje swoją subskrybentkę Joan.
Netflix już niejednokrotnie udowodnił, że jest w stanie wyprodukować popularny serial, który nie opowiada o niczym szczególnym, ale zyskuje rozpoznawalność dzięki odpowiedniej narracji promocyjnej (w odcinku dowiadujemy się, że upokorzenie i wściekłość lepiej się klika niż pozytywne bodźce, więc takie seriale częściej powstają, a my je chętniej oglądamy). Uwielbiane seriale true crime, którym twórca poświęcił drugi odcinek, także stanowią część diety opartej na binge-watchingu.
„Martwię się o świat – ogólnie rzecz biorąc, tym się zajmuję – i bardzo martwię się sztuczną inteligencją, korzystaniem z ChatGPT i tym podobnymi rzeczami” – powiedział Charlie Brooker podczas londyńskiego wiecu poparcia dla strajku hollywoodzkich scenarzystów w 2023. „To dla mnie szczególnie ważne, dlatego tu jestem” - dodał. Zapytany, czy odcinek poświęcony streamingowi był zatem kolejnym przykładem przepowiadania przyszłości przez „Czarne lustro”, odpowiedział: „Niestety, w tym przypadku tak”.
W serialu analizowane są związki człowieka z mediami społecznościowymi, streamingiem, uzależnieniem od internetu i wszystkich „czarnych ekranów”. To zdecydowanie najciekawsza propozycja w naszym zestawieniu.
4. „Szefowa” – Netflix, 13 odcinków
Serial powstał na podstawie bestsellerowej książki „#Szefowa” autorstwa Sophii Amoruso, założycielki marki odzieżowej Nasty Gal.
Opowiada historię Amoruso (w tej roli Britt Robertson), która zaczynała od sprzedaży ubrań vintage na eBayu, a już w wieku 28 lat została szefową własnej firmy Nasty Gal - wartego miliony dolarów imperium mody, które swój początek miało w internecie i mediach społecznościowych.
„Szefowa” ukazuje, jak internet i media społecznościowe mogą być potężnym narzędziem w budowaniu i rozwijaniu biznesu, szczególnie w branży mody. Podkreśla znaczenie autentyczności, zaangażowania i umiejętności wykorzystania cyfrowych narzędzi w osiąganiu sukcesu.
5. „Influencerzy śmierci: jak zabijają social media” – Max, 6 odcinków
Wydaje się, że influencerzy w mediach społecznościowych mają wszystko: pieniądze, sławę i władzę. Ale w tych szokujących kryminalnych historiach uwydatnia się przerażająca, ciemna strona sławy.
Serial dokumentalny w każdym z sześciu odcinków opowiada losy innej postaci, której problemy zaczęły się w tym samym miejscu, czyli w mediach społecznościowych.
„Clickbait z Miasta Grzechu” to analiza przypadku, w którym influencerka z Las Vegas staje się ofiarą brutalnego przestępstwa po nawiązaniu kontaktu z nieznajomym online. „Zabójcze treści” to badanie wpływu kontrowersyjnych treści publikowanych przez influencerów na zachowania ich obserwatorów. „Terror TikToka” przedstawia historię młodej kobiety, której życie zostaje zniszczone przez stalkera poznanego na TikToku.
Dokument „Influencerzy śmierci: jak zabijają social media” rzuca światło na niebezpieczeństwa związane z nadmiernym korzystaniem z mediów społecznościowych i ich potencjalnie destrukcyjnym wpływem na życie jednostek.
Max promuje dokument następującym hasłem: „Szokujące historie o tym, jak internetowe sny mogą stać się krwawymi koszmarami”.