Wydawca prasy branżowej ze sprzedażą wyższą niż przed covidem. Wypłaci 4,2 mln zł dywidend
W ub.r. wydawnictwo Forum Media Polska zwiększyło przychody o 12,6 proc. do 66,33 mln zł, a jego zysk netto nieznacznie zmalał, do 4,22 mln zł. Firma skupia się na inwestycjach w obszarze cyfrowym.
Przychody sprzedażowe Forum Media Polska wzrosły z 55,99 do 66,33 mln zł a wynik ze zmiany stanu produktów poszedł w górę z -474 do 136,8 tys. zł. - W 2022 roku największe przekroczenia w planowanym przychodzie związane były z rozwojem produktów w obszarze „lifestyle”, organizacją eventów ( również stacjonarnych po okresie covid-owym) oraz szkoleń - wyliczyła spółka w sprawozdaniu.
2022 był dla niej kolejnym wzrostowym rokiem - w 2021 jej przychody zwiększyły się o 2,7 mln zł. W efekcie z małą nawiązką odrobiła covidowy spadek z 2020 roku, gdy wpływy zmalały o 12,6 proc., z 65,61 do 57,31 mln zł.
Przychody ze sprzedaży produktów (głównie czasopism) wzrosły w ub.r. z 22,58 do 25,05 mln zł, a te z usług (przede wszystkim reklamowych) - z 33,41 do 37,45 mln zł. W portfolio prasowym wydawnictwa są magazyny z paru obszarów tematycznych: edukacja (m.in. „Psychologia w praktyce”, „Głos Pedagogiczny”, „Charaktery”, „Polonistyka”, „Forum Logopedy”), medycyna (m.in. „Animal Expert”, „Wiadomości Dermatologiczne”, „Forum Pediatrii Praktycznej”), budownictwo („Real Estate Magazine”, „Mieszkanie i Wspólnota”), BHP i produkcja („Menedżer Produkcji”, „Logistyka a Jakość”, „Służby Utrzymania Ruchu”), administracja i zarządzanie (m.in. „Magazyn Online Marketing”, „PR Manager”, „Monitor Zamówień Publicznych”, „HR Business Partner”) oraz zdrowie i uroda (m.in. „Food Forum”, „Kurier Fryzjerski”, „BikeBoard”). Firma publikuje również kursy i programy na CD i DVD.
Wpływy z zagranicy (m.in. od Forum Media Group, niemieckiego właściciela spółki) zmalały z 1,81 do 1,24 mln zł, a te krajowe zwiększyły się z 33,41 do 37,45 mln zł.
Więcej na druk i pracowników
Koszty operacyjne Forum Media Polska sięgnęły w ub.r. 55,62 mln zł, po wzroście rok do roku o 14,6 proc. Wydatki na usługi obce zwiększyły się z 16,79 do 22,01 mln zł, na wynagrodzenia - z 21,02 do 24,5 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 3,82 do 4,18 mln zł. Na koniec ub.r. firma zatrudniała etatowo 241 osób, o cztery więcej niż średnio w 2021 roku.
Natomiast koszty amortyzacji zmalały z 1,15 mln zł do 562,3 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 4,62 do 3,21 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Na poziomie sprzedażowym zysk nieznacznie wzrósł (z 10,35 do 10,71 mln zł), natomiast przy wzroście pozostałych kosztów operacyjnych z 4,24 do 5,01 mln zł i kosztów finansowych z 532,9 do 635 tys. zł zysk operacyjny zmniejszył się z 6,31 do 6,19 mln zł, a zysk netto - z 4,59 do 4,22 mln zł.
Zeszłoroczny zysk trafi w całości do Forum Media Group jako jedynego udziałowca wydawnictwa. Dywidendę podzielono na kilka transz, ostatnia zostanie wypłacona do końca października.
Priorytetem rozwój cyfrowy
Na br. Forum Media Polska planuje wzrost przychodów o 2,1 proc. Po stronie inwestycji zamierza postawić na obszar cyfrowy, m.in. rozwój swoich księgarni internetowych oraz wprowadzenie platformy uniqskills do Wielkiej Brytanii. Firma deklaruje, że jest też zainteresowana przejęciami na rynku internetowym.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021