Facebook zapłaci twórcom treści wideo i transmisji Live, ale tylko tych odpowiednio długich
Facebook zaproponował twórcom treści wideo nowe warunki kontraktu, w ramach którego otrzymają opłaty oraz przychody z reklam za publikację materiałów na portalu. Warunkiem jest zamieszczanie gotowych klipw o długości nie mniejszej niż 1,5 minuty lub transmisji live trwających minimum 6 minut. W trakcie przeglądania takich treści odbiorcy zobaczą reklamy typu mid-roll.
Do informacji dotyczących polityki Facebooka wobec twórców wideo dotarł serwis Recode. Wynika z nich, że serwis Marka Zuckerberga w dalszym ciągu zamierza stawiać na treści filmowe.
W sprawie publikowania transmisji na żywo Facebook porozumiał się z wybranymi wydawcami i celebrytami jeszcze w połowie ub.r. zachęcając ich finansowo to nadawania tego typu treści. Wówczas Facebookowi chodziło głównie o wypromowanie platformy Live, na co według nieoficjalnych informacji firma Zuckerberga przeznaczyła w sumie ponad 50 mln dol.
Teraz większość z podpisanych w ub.r. kontraktów wkrótce wygaśnie, ale Facebook zamierza podpisać nowe z nieco zmienionymi zasadami.
Nieoficjalnie Facebook będzie płacił mediom i twórcom nie tylko za transmisje na żywo, ale także za przygotowane przez nich wcześniej treści wideo. Wydawcy mają otrzymać nie tylko opłatę za publikację, ale także część przychodów z reklam emitowanych w towarzystwie treści wideo. Według Recode umowy przewidują, że z emisji reklam wydawca otrzyma 55 proc., a Facebook - 45 proc. przychodów.
Są jednak dwa istotne warunki, które muszą spełnić twórcy treści podpisując kontrakt. Pierwszy z nich to emisja minimalnej zdefiniowanej w umowie liczby materiałów w miesiącu, a także ich odpowiednia długość - gotowe filmy nie mogą być krótsze niż 90 sekund, zaś transmisje na żywo - 6 minut. Wynika to ze strategii przyjętej przez Facebooka, który zamierza w ramach treści wideo zamieszczać głównie reklamy osadzone wewnątrz filmów, zatem te ostatnie muszą trwać odpowiednio długo.
Na razie nie wiadomo, które firmy medialne podpiszą pierwsze nowe kontrakty z Facebookiem. Według spekulacji z pewnością znajdą się wśród nich BuzzFeed, „The New York Times” i CNN, bowiem właśnie te tytuły skorzystały finansowo najwięcej na poprzednich kontraktach dotyczących wyłącznie relacji online na żywo.
W ub.r. Facebook zanotował 27,64 mld dol. przychodów, co oznacza wzrost o 54 proc. w skali roku. Zysk netto firmy wzrósł z 3,69 do 10,22 mld dol. Miesięczna liczba aktywnych użytkowników Facebooka na koniec grudnia ub.r. wynosiła 1,86 mld.
Dołącz do dyskusji: Facebook zapłaci twórcom treści wideo i transmisji Live, ale tylko tych odpowiednio długich