Grupa Cyfrowy Polsat ma 7,1 tys. pracowników, zmalały zarobki zarządu
W grupie Cyfrowy Polsat (należą do niej m.in. Telewizja Polsat, Polkomtel, Netia i Eleven Sports) w czwartym kwartale ub.r. stałe zatrudnienie wynosiło 7 114 etatów, o 0,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Wydatki na pensje wzrosły rok do roku o 6 proc., a całoroczne wynagrodzenie zarządu zmalało z 23,6 do 15,8 mln zł.
Średnie zatrudnienie w grupie Cyfrowy Polsat zwiększyło się z 6 086 do 7 231 etatów, czyli o 1 145 etatów (18,8 proc.). Ta statystyka nie obejmuje pracowników, którzy nie świadczyli pracy z racji długotrwałej nieobecności.
W sprawozdaniu finansowym stwierdzono, że liczba stałych pracowników wzrosła w ub.r. przede wszystkim w związku z przejęciami, zwłaszcza Netii, a także przeniesieniem części pracowników tymczasowych na etaty.
Cyfrowy Polsat większościowy pakiet akcji Netii kupił w październiku 2018 roku po uzyskaniu zgody UOKiK-u. W efekcie ma prawie 66 proc. jej kapitału. W ub.r. wyniki Netii były uwzględniane w raportach Cyfrowego Polsatu przez cały rok, natomiast w 2018 roku tylko w ostatnim kwartale.
W połowie 2018 roku Cyfrowy Polsat kupił nieco ponad 50 proc. udziałów Eleven Sports, a w czerwcu ub.r. dokupił kolejne 49,98 proc. Firma zrealizowała też mniejsze akwizycje poza sektorem mediów i telekomunikacji: w połowie ub.r. przejęła 46 proc. udziałów firmy windykacyjnej Vindix, a na początku br. za 6,9 proc. kupiła 51,2 proc. udziałów firmy Alledo oferującej usługi z zakresu systemów oświetleniowych i fotowoltaiki.
Wydatki grupy Cyfrowy Polsat na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze w ub.r. wyniosły 870,6 mln zł, co wobec 738,9 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 17,8 proc. Mocniej zwiększyły się nakłady na treści - o 23 proc. do 1,67 mld zł.
Z głównych kategorii kosztowych firmy zmalały jedynie nakłady na amortyzację, utratę wartości i likwidację - o 9,4 proc. do 1,79 mld zł (według starego standardu rachunkowości MSR 17).
W samym czwartym kwartale ub.r. dynamika wydatków na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze była znacznie niższa - wzrosły o 6 proc. do 253,1 mln zł. W raporcie grupy Cyfrowy Polsat stwierdzono, że do wzrostu oprócz przejścia części pracowników tymczasowych na etaty przyczyniło się podwyższenie średniego wynagrodzenia przypadającego na etat.
Od października do grudnia ub.r. średnie zatrudnienie stałe w firmie było nieco niższe od średniej całorocznej - wyniosło 7 114 etatów, co wobec 7 066 etatów rok wcześniej daje wzrost tylko o 0,7 proc.
Wynagrodzenie zarządu w dół bez premii Tobiasa Solorza
W ub.r. podstawowe wynagrodzenie członków zarządu Cyfrowego Polsatu wyniosło 6,3 mln zł, o 0,7 mln zł mniej niż rok wcześniej.
Wiosną ub.r. po rezygnacji Tobiasa Solorza funkcję prezesa firmy objął Mirosław Błaszczyk. Jednocześnie z zasiadania w zarządzie zrezygnowali Dariusz Działkowski i Tomasz Gillner-Gorywoda, w ich miejsce powołano Jacak Felczykowskiego.
Z kolei wartość premii wypłaconych członkom zarządu zmalała z roku na rok z 16,6 do 9,5 mln zł. Wynika to głównie z faktu, że w 2018 roku Tobias Solorz zainkasował 9,5 mln zł premii, natomiast w ub.r. nie dostał w ogóle, tak samo jak Dariusz Działkowski i Tomasz Gillner-Gorywoda.
Natomiast łączne wynagrodzenie rady nadzorczej Cyfrowego Polsatu zwiększyło się rok do roku z 1,23 do 1,32 mln zł, bo w ub.r. całoroczne wynagrodzenie otrzymał Piotr Żak, powołany do rady w połowie 2018 roku.
Cyfrowy Polsat ze wzrostem wpływów i zysku
W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 11,68 mld zł przychodów sprzedażowych i 1,11 mld zł zysku netto. Liczba sprzedanych przez nią usług zwiększyła się o 2,8 proc. do 17,39 mln, natomiast liczba abonentów zmalała o 1,2 proc. do 5,64 mln.
Według nowego standardu rachunkowości MSSF 16 w ub.r. na 11,68 mld zł przychodów sprzedażowych grupy Cyfrowy Polsat złożyło się 6,46 mld zł wpływów detalicznych od klientów, 3,35 mld zł wpływów hurtowych, 1,58 mld zł ze sprzedaży sprzętu i 282,1 mln zł pozostałych przychodów.
W 2018 roku firma raportowała jeszcze według poprzedniego standardu MSR 17, jej łączne wpływy wyniosły 10,69 mld zł.
Tylko w czwartym kwartale ub.r. przychody grupy Cyfrowy Polsat miały wartość 3,07 mld zł, z czego 1,62 mld zł wpływów detalicznych od klientów, a 925,4 mln zł hurtowych.
W ub.r. firma poniosła 9,75 mld zł kosztów operacyjnych, najwięcej na kwestie techniczne i rozliczenia międzyoperatorskie (2,31 mld zł), amortyzację, utratę wartości i likwidację (2,23 mld zł), treści (1,66 mld zł), sprzedany sprzęt (1,32 mld zł) oraz dystrybucję, marketing, obsługę i utrzymanie klientów (1,02 mld zł). W samym czwartym kwartale ub.r. nakłady operacyjne wyniosły 2,59 mld zł.
Grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła w ub.r. 1,97 mld zł zysku operacyjnego i 1,11 mld zł zysku netto, natomiast rok wcześniej (według MSR 17) miała 1,73 mld zł zysku operacyjnego i 816,1 mln zł zysku netto.
- 2019 rok był bardzo pracowity, angażujący nas na wielu polach, intensywny w przebiegu wielu wydarzeń i przede wszystkim zakończony wieloma sukcesami. W myśl naszej idei strategicznej „Telewizja - Dla każdego. Wszędzie. Internet - Dla każdego. Wszędzie. Telefon - Dla każdego. Wszędzie” konsekwentnie pracowaliśmy nad rozwojem portfolio naszych usług tak, aby były one dostępne dla wszystkich polskich rodzin, niezależnie od miejsca zamieszkania, potrzeb, wybranego zakresu świadczeń i technologii. Działania te nie tylko odpowiadały na oczekiwania naszych klientów, ale także wzmacniały nasz program łączenia usług smartDOM, który zdobył już 2 miliony uczestników - podkreślił prezes Cyfrowego Polsatu Mirosław Błaszczyk w piśmie do interesariuszy.
1,2 mld zł na inwestycje
W ub.r. firma na inwestycje przeznaczyła 1,23 mld zł, wobec 928,4 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA wzrósł z roku na rok z 3,7 do 4,2 mld zł, a marża EBITDA - z 34,6 do 35,9 proc.
Ponad połowa wydatków inwestycyjnych grupy Cyfrowy Polsat jest przeznaczana na sieć telekomunikacyjną, a ponad jedna trzecia - na IT. Relacja inwestycji do łącznych przychodów firmy zwiększyła się z 8,7 proc. w 2018 roku do 10,5 proc. w ub.r.
Mniej abonentów, więcej usług telefonii mobilnej
Na koniec ub.r. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 17,39 mln jednostkowych usług (RGU), o 2,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba usług oferowanych w modelu abonamentowym zwiększyła się o 3,3 proc. do 14,73 mln zł, głównie dzięki wzrostowi w zakresie telefonii mobilnej o 7,5 proc. do 7,89 mln RGU.
Natomiast liczba usług płatnej telewizji zmalała o 1,2 proc. do 5,04 mln (za to liczba usług multiroom wzrosła o 2,8 proc. do 1,19 mln), a liczba usług internetowych - o 1,1 proc. do 1,79 mln.
Firma miała 5,64 mln klientów ofert abonamentowych, o 1,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Średni miesięczny przychodów od abonenta (ARPU) wzrósł z 84 do 85,60 zł, natomiast wskaźnik rezygnacji (churn) zmalał z 7,6 do 6,4 proc. Abonent korzystał średnio z 2,61 usługi, podczas gdy w 2018 roku było to 2,5.
Z kolei w segmencie pre-paidowym liczba sprzedanych usług zwiększyła się o 0,4 proc. do 2,66 mln, mimo spadku sprzedanych usług telefonii mobilnej o 0,3 proc. do 2,41 mln. Przeciętny miesięczny przychód od klienta wynosił bez zmian 20,30 zł.
Od marca br. Cyfrowy Polsat oferuje IPTV obejmującą dostęp przez internet do 152 stacji telewizyjnych z wykorzystaniem dekodera Evobox IP. Oferta jest skierowana do klientów internetu stacjonarnego w Netii, Plusie lub Orange o minimalnej prędkości pobierania 8 Mb/s (w przeliczeniu na jeden dekoder). W połowie lipca operator wprowadził do sprzedaży telewizję internetową OTT umożliwiającą odbiór ponad 100 kanałów telewizyjnych przez internet od dowolnego dostawcy (po Wi-Fi lub kablu) oraz przeznaczony do tej usługi dekoder Evobox Stream.
- Nowe usługi pozwalają nam docierać do zupełnie nowych klientów, zainteresowanych ciekawymi i wartościowymi treściami telewizyjnymi dostępnymi za pośrednictwem najnowszych technologii, jak i oferować dotychczasowym abonentom jeszcze większą elastyczność w dostępie do ich ulubionych kanałów i programów - komentuje Mirosław Błaszczyk.
Pod koniec grudnia w efekcie wezwania giełdowego Cyfrowy Polsat przejął mniejszościowy pakiet akcji Asseco Poland - za 21,68 proc. jego kapitału zapłacił 1,17 mld zł, a 0,22 proc. walorów tymczasowo przejęła spółka Reddev należąca do Zygmunta Solorza. Krótko przed tym należący do Cyfrowego Polsatu Polkomtel, operator sieci Plus, zawarł ugodę z Huawei w sprawie wdrożenie zintegrowanego systemu IT.
Wiosną i w grudniu ub.r. firma Zygmunta Solorza sprzedała dwie serie 7-letnich obligacji po 1 mld zł. Natomiast pod koniec listopada w ramach umowy kredytowej pozyskała 1 mld zł kolejnego kredytu, który ma spłacić w jednej racie w marcu 2023 roku.
Dołącz do dyskusji: Grupa Cyfrowy Polsat ma 7,1 tys. pracowników, zmalały zarobki zarządu