Coca-Cola, Colgate, Lifebuoy, Maggi i Pepsi w czołówce najczęściej kupowanych marek na świecie (Top 50)
Coca-Cola, Colgate, Lifebuoy, Maggi, Pepsi to najczęściej kupowane marki na świecie, a Dettol to najszybciej rosnąca globalnie marka - wynika z najnowszego badania Brand Footprint realizowanego już po raz piąty przez Kantar Worldpanel.
Z raportu Brand Footprint realizowanego przez Kantar Worldpanel wynika, że w 2016 roku wydatki na produkty FMCG na tzw. rynkach wschodzących wzrosły o 34 mld dolarów, czyli o 6 proc. w stosunku do roku 2015.
Średnia wartość sprzedanego produktu markowego wyniosła w skali globalnej 1,92 dol.
Do wzrostu sprzedaży artykułów FMCG przyczyniły się w ub.r. w 72 proc. marki lokalne. Z analizy Kantara wynika, że podczas gdy gospodarki rozwinięte praktycznie nie zwiększały sprzedaży, cały wzrost branża zawdzięcza krajom rozwijającym się, takim jak Rosja (14 proc.), Sri Lanka (9 proc.), Indonezja (6 proc.) i Filipiny (6 proc.).
Globalnie sprzedaż dóbr szybkozbywalnych spadła w ub.r. o 3 proc. W Afryce i na Bliskim Wschodzie wartość sprzedaży FMCG wzrosła w ub.r. o 8 proc., w Ameryce Łacińskiej była większa o 9 proc., w USA sprzedaż pozostała na niezmienionym poziomie, a w Europie wzrosła tylko o 2 proc. Największe spowolnienie odnotowały kraje Azji - tam sprzedaż spadła z 6 proc. w 2015 r. do 2 proc. w ub.r.
Największe spowolnienie dotknęło produkty z kategorii zdrowie i uroda (wzrost jedynie o 1 proc.). sprzedaż żywności i napojów wzrosła o 3 proc., a artykułów gospodarstwa domowego – o 4 proc.
Z raportu Brand Footprint wynika także, że szybciej rosła w ub.r. sprzedaż marek lokalnych niż globalnych. Popyt na brandy lokalne wzrósł o 3,9 proc., a na globalne - o 2,6 proc.
Rankign Brand Footprint powstaje na podstawie wskaźnika CRP - Consumer Reach Point, uwzględniającego liczbę sprzedanych produktów danej marki. Według najnowszych danych, 21 brandów kupowanych było w liczbie większej niż miliard produktów jednostkowych. Spośród marek z pierwszej dziesiątki zestawienia Sunsilk zwiększył wskaźnik CRP o 12 proc., Colgate i Nestle - o 1 proc.
Najczęściej wybieraną marką światową pozostaje Coca-Cola. Globalnie dociera do 42 proc. konsumentów, a w 9 krajach jest kupowana przez ponad 80 proc. populacji.
Drugie miejsce w rankingu zajmuje Colgate, który jako jedyna marka na świecie jest kupowana przez ponad 50 proc. populacji. Najszybciej rosnącą marką jest Dettol, który po raz pierwszy znalazł się w zestawieniu Top 50. Do pierwszej dziesiątki po raz pierwszy trafiła marka Sunsilk, osiągając 12 proc. wzrost w punktacji consumer reach points.
Marka Dove natomiast pozyskała w ub.r. najwięcej nowych konsumentów – pojawiła się w 14 mln nowych gospodarstw domowych, w porównaniu z rokiem poprzednim.
Najczęściej kupowaną marką w kategorii żywność jest Maggi, w kategorii zdrowie i uroda – Colgate, a w kategorii home care – Sunlight. Najszybciej rosnącym brandem w kategorii żywność jest Barilla.
Dołącz do dyskusji: Coca-Cola, Colgate, Lifebuoy, Maggi i Pepsi w czołówce najczęściej kupowanych marek na świecie (Top 50)