SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jakie produkty najmocniej zdrożały? Najtaniej w Lidlu, najdrożej w Netto

Po wrześniowych podwyżkach październik przyniósł niewielką obniżkę cen podstawowych produktów spożywczych w sieciach handlowych - wynika z najnowszego badania ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka zakupowego spadła o 20 zł w skali miesiąca. Dodatkowo w 8 na 13 sieci objętych badaniem, ceny badanych produktów były niższe niż przed miesiącem. Najtańsze zakupy oferował Lidl, a najdroższe Netto.

Fot. G. Lyko x Newspix.plFot. G. Lyko x Newspix.pl

Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2024 r. wzrosły w ujęciu rok do roku o 5 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,3 proc. Analitycy przewidują, że w kolejnych miesiącach nastąpi kontynuacja wzrostu cen, a inflacja wyniesie nawet 5,5 proc. na początku przyszłego roku.

Średnia cena koszyka zakupowego spadła poniżej 300 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że październiku br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 20,28 zł czyli 6,56proc. i wyniosła 288,99 zł. Spadek cen odnotowano w ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były wyższe niż we wrześniu br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (29,04 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach Carrefour (1,45 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 7 na 13 analizowanych sieci. 

Największy wzrost cen koszyka zanotowano natomiast w sieci Kaufland, w której średnia cena koszyka w październiku 2024 r. była wyższa aż o 43,16 zł niż w 2023 r., tj. o 16proc.. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 5 sklepach, były to m.in.: Makro Cash & Carry (5,15 proc.), Selgros Cash & Carry (4,55 proc.) czy E.Leclerc (3,11 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 2,02 proc., z 283,27 zł w październiku 2023 r. do 288,99 zł w październiku 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 186,90 zł (mniej o 48,64 zł niż we wrześniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 355,90 zł (mniej o 3,64 zł niż we wrześniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w październiku 2024 r. wyniosła 169,00 zł i jest ona o 45,00 zł wyższa niż we wrześniu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w październiku 2024 r. była wyższa o 27,14% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku 2024 r. droższy o 1,04proc. niż w 2023 r.

- Choć najnowsze dane o inflacji wskazują na wciąż stopniowy wzrost cen w skali kraju, to z naszego najnowszego badania wynika, że w ostatnim miesiącu w 8 na 13 badanych sieci handlowych ceny nieco spadły. W październiku spadek wyniósł 6,5 procent w porównaniu do września. Średnia cena koszyka zakupowego zeszła poniżej 300 złotych. Patrząc na poszczególne kategorie produktów widzimy, że w październiku, w porównaniu do zeszłego roku, podrożało 6 na 10 badanych kategorii. Wzrosty notujemy między innymi w przypadku mięsa, wędlin, ryb, mrożonek i napojów. Z najnowszych danych GUS wynika, że inflacja znów daje o sobie znać, ale pamiętajmy, że wchodzimy właśnie w najgorętszy handlowy okres w roku. Najbliższe tygodnie poprzedzające grudniowe święta, będą obfitować w liczne promocje i akcje handlowe a sieci będą prowadziły wiele działań, którymi postarają się przyciągnąć uwagę klientów – mówi Kamil Kruk, client service & analysis director ASM SFA.

Lidl przed Biedronką i Auchan

Z październikowego badania wynika, że tym razem pozycję lidera najniższych cen zajął Lidl. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 230,09 zł. To spadek o 50,18 proc., czyli o 17,09 proc . mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu br., należący przed miesiącem do sieci Auchan.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 1,19 zł (Biedronka) i 6,34 zł (Auchan). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w październiku 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,72 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 272,14 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 364,78 zł. Natomiast najtańsze zakupy (288,99 zł) można było zrobić w sieciach tradycyjnych.

Najmocniej zdrożały napoje, produkty tłuszczowe z największym spadkiem

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w październiku 2024 r. względem 2023 roku podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały następujące kategorie: produkty tłuszczowe (6,50 proc.), dodatki (2,68 proc.), produkty sypkie (1,64 proc.) oraz chemia domowa i kosmetyki (0,31 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. W październiku br. wzrost ten wyniósł 18,17 proc. wobec 2023 r. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku chemia domowa i kosmetyki (w październiku 2024 r. taniej o 0,31 proc.).

W październiku br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 25 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Auchan z 7 produktami z najniższymi cenami a następnie Lidl (3 produkty) i Selgros Cash & Carry (2 produkty). Na wykresie widać, że w sieciach: E.Leclerc, Intermarché, Makro Cash & Carry i Netto znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (28) można było w październiku br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasował się sklep POLOmarket (11 produktów). Następnie Aldi i Intermarchė (po 7 produktów), Dino i Kaufland (po 6 produktów), Carrefour (4 produkty) oraz Selgros Cash & Carry (2 produkty). W sklepach Biedronka, E.Leclerc i Makro Cash & Carry znalazło się po 1 produkcie z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Dołącz do dyskusji: Jakie produkty najmocniej zdrożały? Najtaniej w Lidlu, najdrożej w Netto

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
p
Czy odezwą się prawnicy, menagerowie z "B", że to oni są najtansi, ze zle liczycie, ze mozna sprawdzic na innej stronie itd.?
odpowiedź
User
foof
𝙏𝙚𝙣 "𝙠𝙤𝙨𝙯𝙮𝙠" 𝙯𝙖𝙠𝙪𝙥𝙤́𝙬 𝙨ł𝙪𝙯̇𝙮 𝙜ł𝙤́𝙬𝙣𝙞𝙚 𝙙𝙤 𝙧𝙤𝙗𝙞𝙚𝙣𝙞𝙖 𝙠𝙡𝙞𝙚𝙣𝙩𝙤́𝙬 𝙬 𝙗𝙖𝙢𝙗𝙪𝙠𝙤. 𝙎𝙠𝙡𝙚𝙥𝙮 𝙯𝙣𝙖𝙟𝙖̨ 𝙯𝙚𝙨𝙩𝙖𝙬, 𝙬𝙞𝙚𝙘 𝙪𝙨𝙩𝙖𝙬𝙞𝙖𝙟𝙖̨ 𝙘𝙚𝙣𝙮 𝙥𝙤𝙙 𝙠𝙤𝙨𝙯𝙮𝙠. 𝙏𝙮𝙢𝙘𝙯𝙖𝙨𝙚𝙢 𝙇𝙞𝙙𝙡𝙞 𝙢𝙖 𝙟𝙪𝙯̇ 𝙯𝙣𝙖𝙘𝙯𝙣𝙞𝙚 𝙬 𝙮 𝙯̇ 𝙨 𝙯 𝙚 𝙘𝙚𝙣𝙮 𝙣𝙞𝙯 np. 𝙡𝙤𝙠𝙖𝙡𝙣𝙮 𝙗𝙖𝙯𝙖𝙧𝙚𝙠, 𝙟𝙚𝙙𝙚𝙣 𝙯 𝙣𝙖𝙟𝙙𝙧𝙤𝙯̇𝙨𝙯𝙮𝙘𝙝 𝙬 𝙒𝙖𝙧𝙨𝙯𝙖𝙬𝙞𝙚. 𝙕ł𝙪𝙙𝙯𝙚𝙣𝙞𝙚 𝙣𝙞𝙨𝙠𝙞𝙘𝙝 𝙘𝙚𝙣 𝙩𝙬𝙤𝙧𝙯𝙖̨ 𝙩𝙚𝙯 𝙬𝙞𝙚𝙚𝙚𝙚𝙚𝙡𝙠𝙞𝙚 𝙥𝙖𝙠𝙞, 𝙬 𝙠𝙩𝙤́𝙧𝙮𝙘𝙝 𝙟𝙚𝙨𝙩 "𝙘𝙖𝙡𝙚" 𝟴𝟬𝙜𝙧 𝙬𝙚̨𝙙𝙡𝙞𝙣𝙮 𝙤𝙧𝙖𝙯 𝙣𝙖 𝙬𝙮𝙨́𝙬𝙞𝙚𝙩𝙡𝙖𝙘𝙯𝙖𝙘𝙝 𝙢𝙞𝙠𝙧𝙤𝙘𝙚𝙣𝙠𝙞 𝙠𝙞𝙡𝙤𝙜𝙧𝙖𝙢𝙖.
P𝙤𝙩𝙚𝙢 𝙨𝙪𝙨𝙯𝙖 𝙣𝙖𝙢 𝙜ł𝙤𝙬𝙚̨ 𝙨́𝙢𝙞𝙚𝙘𝙞𝙖𝙢𝙞. 𝙏𝙤 𝙣𝙞𝙚 𝙢𝙮 𝙟𝙚 𝙬𝙮𝙩𝙬𝙖𝙧𝙯𝙖𝙢𝙮, 𝙩𝙮𝙡𝙠𝙤 𝙝𝙖𝙣𝙙𝙚𝙡. 𝙄 𝙣𝙞𝙚 𝙡𝙤𝙠𝙖𝙡𝙣𝙮 𝙨𝙥𝙤𝙯̇𝙮𝙬𝙘𝙯𝙖𝙠 𝙖𝙣𝙞 𝙣𝙞𝙚 𝙩𝙖𝙧𝙜/𝙗𝙖𝙯𝙖𝙧𝙚𝙠/𝙧𝙮𝙣𝙚𝙠.
odpowiedź
User
foof
Dzieki wielkie Dobry Duszku od śmiesznych... :)
odpowiedź