Allegro.pl pod lupą branży internetowej
Nowa odsłona portalu Allegro.pl jest bardziej funkcjonalna, ale nowy layout to ukłon w stronę starszych użytkowników - wynika z zebranych przez nas opinii przedstawicieli agencji interaktywnych m.in. K2, OS3, Fire Fly Creation, Web Search Factory, Hypermedia, Digital One, AMP Media i Supermedia Interactive.
We wtorek premierę miała nowa wersja portalu aukcyjnego Allegro.pl (QXL Poland).
- Chcemy dać się poznać jako marka lifestylowa. Nowa identyfikacja ma nam w tym pomóc - tłumaczy wprowadzane zmiany portalowi Wirtualnemedia.pl Patryk Tryzubiak, rzecznik Allegro.pl. - Działamy w internecie, niezwykle dynamicznym medium, jesteśmy zmuszeni podążać za trendami - dodaje.
Nowy layout został opracowany przez dział interfejsu użytkownika
spółki QXL Poland, którym kieruje Piotr Szczepański.
Opinie ekspertów o nowej wersji
Allegro.pl
Marta Wałkuska, senior user experience designer w OS3 multimedia
Założeniem liftingu serwisu było jego odświeżenie i unowocześnienie. Zmiany okazały się jednak większe i serwis oprócz nowego "look and feel" pozyskał nową strukturę oraz layouty podstron. Głosy za i przeciw są podzielone. Jednak w większości użytkownicy opowiadają się za poprzednią wersją serwisu. Czy jest to po prostu wrodzona niechęć do zmian? Czy serwis okaże się przyjazny użytkownikowi i ten z czasem nauczy się go oraz doceni dokonane zmiany?
Strona główna
Na pierwszy rzut oka strona główna wydaje się toporna. Mam
wrażenie, że serwis został zbudowany z myślą o starszych i słabiej
widzących osobach, chociaż średni wiek użytkownika Allegro to 35
lat. Wielkie boksy i guziki, duża ilość niewykorzystanej
przestrzeni oraz znacznych rozmiarów grafiki sprawiają, że pierwszy
klik użytkownika jest bardzo utrudniony. Brak tu elementów
aktywujących interakcje. Strona wydaje się bardzo statyczna.
Standardowa nawigacja (lewostronne menu) jest przytłoczona przez
bardzo duży obszar promocyjny - "Polecamy".
Korzystnym zabiegiem jest umieszczenie okna "Szukaj" na początku
strony oraz wyróżnienie go. Wyszukiwarka obok filtrowania to
istotny sposób na odnalezienie interesujących użytkownika
aukcji.
Minusem jest brak możliwości zalogowania się bezpośrednio ze
strony głównej. Zmuszanie użytkownika do dodatkowych (zbędnych)
klików pojawia się w całym obecnym serwisie. Podobnie jest z
nawigacją gdzie, by uzyskać dostęp do podkategorii, trzeba przejść
na podstronę odpowiedniej kategorii. Dotychczas rozwiązane było to
za pomocą dynamicznego menu.
Ogólny wygląd strony głównej, choć miał zachwycać, raczej zawodzi.
Belki i buttony przypominają raczej makiety niż skończony projekt
graficzny. Kolorystyka jest ciężka. Duże kontrasty oraz notoryczne
użycie logotypowego pomarańczu męczą oczy. Rezygnacja z ikon na
korzyść belki nie tylko zmniejszyła zapamiętywalność elementów
aktywnych, ale doprowadziła do tego, że elementy strukturowe
serwisu t.j. "społeczność" czy "moje allegro", są zaprezentowane w
równoważny sposób co guzik akcji "wyloguj". Działanie to ze
względów użytecznych jest niekorzystne i może dezorientować
użytkownika
Obszar "Polecamy"
Obszar ten prezentuje trzy promowane kategorie produktów. Treści
promocyjne przewijane mogą być wyłącznie za pomocą akcji
użytkownika. Musi on sam nawigować pomiędzy treściami w boksie. Nie
jest to zgodne z filozofią Allegro o podążaniu za światowymi
trendami, gdzie obecnie dynamiczna prezentacja obszaru promocyjnego
jest już standardem. Ze względu na charakter prezentacji obszar
"Polecamy" nie zachęca do interakcji. Zawartość boksu wygląda jak
nieklikany obraz.
"Promowane przedmioty"
Prezentacja niesformatowanych nazw przedmiotów aukcyjnych, bez
określenia ich zdjęciem powoduje, że informacja ta jest mało
czytelna. Brak jest opisów dotyczących promowanych przedmiotów,
brak kategorii. Słaba prezentacja treści sprawia, że prawie
niemożliwe jest wyodrębnienie poszczególnych elementów oraz
rozpoznanie ich znaczenia. Mam wrażenie, że dział został
umieszczony na stronie głównej trochę przypadkowo i przy niewielkim
nakładzie pracy włożonym w jego wygląd oraz prezentację.
"Ostatnio oglądane" oraz "Obserwowane"
Korzystna funkcjonalność, od dawna obecna na światowych serwisach o
podobnym profilu. Pozwala na szybki dostęp do interesujących
użytkownika produktów.
Menu
Kategorie nawigacyjne praktycznie się
nie zmieniły. Dodatkowo prezentowane są oferty specjalne, jako
stały element menu. Prezentacja informacji na stronach
poszczególnych kategorii menu jest zastanawiająca. Trudno znaleźć
wytłumaczenie, dlaczego przedstawione są dwa działy: "przegląd" i
"szczegółowy przegląd". Drugie jest rozwinięciem pierwszego. Biorąc
pod uwagę, że nagłówki w podglądzie szczegółowym są klikalne, nie
mogę znaleźć zastosowania dla powtórnej prezentacji tej samej
informacji na tej samej stronie tyle, że w postaci skróconej.
Moje Allegro
Ta część serwisu wzbudziła najwięcej dyskusji. Z mojego punktu
widzenia rozwiązanie zastosowane jest raczej korzystne. Redukcja
liczby zakładek oraz zastosowanie bocznego menu prezentują
ulepszoną architekturę informacji. Jestem przekonana, że usprawni
to proces nauki i poznawania serwisu nowym użytkownikom, a obecnie
korzystający z Allegro bardzo szybko się do niego przyzwyczają. Nie
rozumiem natomiast wyszukiwarki wewnątrz menu. Nawigacja w "moje
allegro", nie jest na tyle rozbudowana, by odnalezienie
interesującej pozycji było na tyle trudne, by niezbędne było
wykorzystanie funkcji "szukaj". Prezentacja informacji w tabelach
wzmaga przejrzystość i usprawnia czytanie informacji na
stronie.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że prace nad serwisem są jeszcze w toku i to, co
obecnie funkcjonuje, zostanie podszlifowane. Zrobiono solidne
podstawy w kierunku poprawy architektury informacji. Serwis ma
potencjał płynnej nawigacji oraz przyjaznej użytkownikowi
prezentacji treści. Zrozumiale filtry, jasne kategorie, adekwatny
do treści sposób jej prezentacji na pewno sprzyjają podwyższeniu
ergonomii serwisu. Najwięcej pracy wymaga strona główna.
Nieodpowiednia hierarchizacja obszarów w stosunku do istoty ich
zawartości, nieefektywne wykorzystanie przestrzeni oraz brak
elementów wzmagających interakcje to podstawowe błędy projektu.
Dodatkowo warto by dołożyć starań do bardziej korzystnej oprawy
graficznej. Banalne belki i ramki nie komunikują nowoczesności oraz
chęci podążania za najnowszymi trendami światowymi.
Ireneusz Bloch, prezes iFusion
Allegro zdecydowało się pokazać nową twarz zmieniając layout serwisu i robiąc refresh logo. Zanim jednak miałem okazję dokonać pierwszej transakcji w serwisie po liftingu zderzyłem się z opiniami na forach gdzie rozgorzała dyskusja na temat słuszności wprowadzonych zmian. Wiele z opinii zbudowanych jest na pierwszym wrażeniu, które często jest kluczowe w pozytywnym czy negatywnym odbiorze serwisów internetowych. W przypadku Allegro.pl ta atmosfera jest zrozumiała choćby ze względu na rozpoznawalność marki i rodzaj dostarczanej usługi. Zaskoczyła mnie ilość negatywnych opinii co tylko zwiększyło ciekawość nową wersją serwisu.
Moje pierwsze wrażenie? Serwis został gruntownie uporządkowany widać to po świadomym doborze kolorystyki, która wybiórczo akcentuje ważne elementy serwisu jakimi są bez wątpienia logo, elementy nawigacyjne i promowane aukcje, którym też poświęcono znacznie większą przestrzeń ekranu. Treści zamknięto w skalowalnych modułach i layout zyskał na tych zmianach. Trzeba także zauważyć personalizację strony głównej Allegro. Po zalogowaniu znajdujemy miniatury odwiedzonych i obserwowanych ofert, to ciekawy dodatek dla użytkowników serwisu.
QXL Poland informując o zmianach w serwisie nie zdradza czy były one poprzedzone badaniami funkcjonalnymi serwisu, ale taki wniosek można szybko wyciągnąć na podstawie intuicyjnego poruszania się po stronie głównej. Uporządkowanie to, widać w ogromnej konsekwencji w pozostałej części serwisu np. Moje Allegro. Koniec z zagubieniem funkcjonalnym i kolorystycznym. Ważne funkcje nawigacji Moje Allegro oferuje w wersji rozwiniętej, te z których użytkownicy korzystają rzadziej pozostają zwinięte w zakładkach. Listingi ofert zyskały na zmianie kolorystyki oraz po wprowadzeniu galerii aukcji, chociaż w takim ujęciu traci się łatwość porównywania ofert.
Wszystkie wprowadzone zmiany dają ciekawy rezultat chociaż
odrobinę monotonny. Osiągnięta precyzja uśpiła pewną twórczą
swobodę. Użytkownicy serwisów internetowych zazwyczaj dokonują
szybkiej oceny na podstawie dwóch parametrów design oraz usability.
Jeżeli serwis oferuje ciekawą grafikę i treści to użytkownicy są
wstanie zaakceptować gorszą funkcjonalność interakcji lub
odwrotnie. Tworząc serwis trzeba pamiętać, że celem nie jest
maksymalizacja użyteczności. Czasem trzeba iść na kompromis z
wiernymi użytkownikami. W przypadku Allegro niezadowolenie
użytkowników serwisu raczej pozostanie bez echa, a serwis będzie
żył swoim nowym życiem. Allegro z całą pewnością odwołuje się do
user centered design, ale trzeba pamiętać, że mimo to użytkownicy
nie koniecznie szybko zaakceptują proponowane zmiany.
Przyzwyczajenie drugą naturą internauty.
Jarosław Kubicki, dyrektor kreatywny FireFly Creation
Zmiany wyglądu najpopularniejszego polskiego serwisu aukcyjnego należało się spodziewać, bowiem poprzedni nosił znamiona chaotycznego powstawania w czasie dynamicznego rozwijania się serwisu. Niestety, tego chaosu nie udało się uniknąć w odświeżonym layout'cie.
O ile poprawienie funkcjonalności (wyświetlanie listy produktów
w postaci galerii, zwiększenie zdjęć produktów w liście, zmiany
układu zakładki "moje allegro") należy ocenić pozytywnie, o tyle
wygląd postrzegam jako krok w złym kierunku. Jak zwykle wtedy, gdy
trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czemu owa zmiana miała
służyć. Dość infantylna, "templejtowa" wersja stylu potocznie
określanego jako "web 2.0" przy jednoczesnym braku konsekwencji i
niedbalstwie widocznym w detalach (choćby różny styl buttonów,
wrażenie swobodnego lewitowania elementów na głównej, niepotrzebnie
przerośniętej belce itp) sprawia, że można odnieść wrażenie
amatorskiego podejścia do zagadnienia przez osoby odpowiedzialne za
te zmiany. Najlepiej z tego wszystkiego odbieram zmianę logo, gdyż
w dość dobry sposób oddaje wartości obrane przez Allegro przy
zmianie szaty graficznej.
Sławomir Ziętarski, dyrektor operacyjny Web Search Factory Polska
Przez długi czas Allegro broniło się przed większymi zmianami, okazjonalnie tylko modyfikując wygląd niektórych - mniej widocznych elementów. Przyzwyczaiło to nas do obłych ikonek na górze strony, rozbijających się o twarde krawędzie wszechobecnych ramek. Obserwując wprowadzane zmiany graficzne na innych portalach, zastanawiałem się czasem kiedy przyjdzie czas na Allegro. No i przyszedł :)
Jaka jest więc nowa strona Allegro? Zapewne twórcom nie chodziło o delikatny lifting. Zmiany są bardzo widoczne. Nowa forma wizualna tak bardzo się zmieniła, że ciężko z początku uwierzyć, że jesteśmy na właściwej stronie. Jednak po bliższym zapoznaniu się ze stroną wydaje się, że wszystkie najważniejsze elementy pozostały na tym samym miejscu.
Strona ma mniej elementów, czcionki są większe i całość sprawia wrażenie dużej przejrzystości i czytelności& może nawet lekko przesadzonej. Być może twórcy chcieli zrobić krok w kierunku grupy starszych użytkowników?
Przyznam jednak, że ten lekki chaos panujący na poprzedniej wersji strony (dużo kolorowych boksów) miał urok targowiska, gdzie można było coś tanio i okazyjnie kupić. Strona główna jest teraz chłodna, racjonalna, wykalkulowana, trochę sklepowa. Może więc autorom przyświecał cel poprawy wizerunku marki? Nie ma w nowej stronie Allegro wspomnianej "bazarowości". Wydaje się nawet, że ktoś ukrył stopkę, by nie wprowadzała dodatkowego zamieszania. Na podstronach jest już o wiele spokojniej. Zmiany nie są tak radykalne i wszystko wydaje się być na starym miejscu.
Patrząc jednak z technicznego punktu widzenia zmiany
poszły w bardzo dobrym kierunku:
- widać, że Allegro chce się wpasować w stylistykę serwisów web
2.0,
- usability jest na wyższym poziomie (duża wyszukiwarka, czytelne
elementy i czcionki, wprowadzenie na stronie głównej mini sitemapy,
brak obcych bannerów i innych "dystraktorów"),
- uwypuklone zostały mechanizmy konwertujące (3 główne buttony:
Zaloguj się, Zarejestruj się, Jak korzystać?)
- kod strony jest bardzo przejrzysty, a sama strona została
zoptymalizowana pod kątem SEO.
Myślę więc, że za kilka dni wszyscy zaakceptują nową stronę, a
wszelkie negatywne komentarze szybko umilkną.
Beata Kubik, head of project management unit, Digital One
Mania wielkości opanowała Allegro :-). Boxy są tak duże, że przypominają ciężkie klocki. Zastosowanie ciemnej szarości i obłych kształtów spowodowało, że strona z pewnością nie wygląda nowocześnie i dynamicznie. Moim zdaniem zmiany w layoucie to ukłon w stronę nieco starszych użytkowników, dla których korzystanie z Internetu jest problematyczne. Widać jest potencjał w targecie :-) Stąd pewnie także pomysł na mocne (chyba nawet za mocne) wyeksponowanie przycisków "zaloguj się" i "zarejestruj się". Niestety dzięki temu główne funkcje serwisu, czyli kupno i sprzedaż, tracą na wyrazistości.
Sfera funkcjonalna wypada zdecydowanie lepiej niż grafika, co jednak nie zmienia faktu, że niewiele się tutaj zmieniło. Strony z kategoriami na przykład w ogóle nie poddano żadnym zmianom - takie samo sortowanie, układ drzewka. Zaskakuje natomiast bałagan w górnym menu strony głównej: "szukaj", "rejestracja", "sprzedaj" etc. - wszystko obok siebie, bez żadnego wyróżnienia. Przycisk "rejestracja" został nie potrzebnie powtórzony w belce menu i boxie poniżej.
Wśród wprowadzonych zmian pozytywnie wyróżnia się uproszczenie
sekcji "moje allegro". Obecnie po zalogowaniu mamy 3 główne buttony
+ boczne menu - wszystko jest proste i funkcjonalne. Widzę także
mały krok w stronę personalizacji: po zalogowaniu, na stronie
głównej widzimy oferty, które ostatnio obserwowaliśmy. Nieśmiało
ale w dobrym kierunku.
Marta Szczepańska, Senior Strategy Consultant K2
Internet
Nowe Allegro okiem "hard-usera"
Przyznam, że na premierę nowego wyglądu strony głównej Allegro
czekałam z nieco mieszanymi uczuciami. Mimo, że jako pracownik
branży internetowej uważam, że poprzedni layout zdecydowanie
wymagał już odświeżenia, "prywatnie" - jako użytkownik od blisko 8
lat - byłam jak większość osób korzystających z serwisu
przyzwyczajona do poprzedniego wyglądu strony, która dodatkowo
spełniała swoje funkcje w dotychczasowej wersji. Po uchyleniu rąbka
tajemnicy przez Allegro w zeszłym tygodniu i prezentacji projektu
strony byłam nastawiona w miarę optymistycznie, niestety dziś po
przetestowaniu w praktyce entuzjazm nieco opadł. Poniżej pierwsze
wrażenia (okiem nieco bardziej użytkownika niż specjalisty z
branży&)
Pierwsze wrażenie
Pierwsza myśl po wejściu na stronę: "ale to już było"& Nowe
Allegro nie uniknie raczej (przynajmniej z mojej strony) porównań z
serwisem eBay (zwłaszcza po zalogowaniu) a zastosowane m.in. w
górnym menu efekty graficzne (gradienty, lustrzane odbicia) budzą
lekkie skojarzenie z Windows Vista i społecznościami z nurtu Web
2.0. Pod tym względem layout zdecydowanie jest nowocześniejszy od
poprzedniego, pytanie tylko czy takie zabiegi pasują do tego typu
serwisu. Po udostępnieniu projektu strony w zeszłym tygodniu w
Internecie pojawiły się także opinie, że strona w nowej wersji
wygląda jak przygotowana według gotowego szablonu do projektowania
serwisów i w pewnym stopniu trudno się z nimi nie zgodzić&
Obecna strona sprawia także wrażenie zdecydowanie "dłuższej" (w pionie), do czego przyczynił się duży boks z polecanymi ofertami - przy mniejszych rozdzielczościach lub na monitorach panoramicznych bez przewijania strony wyświetla się mniej niż jej połowa, co może być problematyczne dla użytkowników korzystających z Internetu np. na netbookach. Sam boks z polecanymi ofertami wymaga ręcznego przełączania, co mogło być rozwiązane inaczej (np. automatycznym rotowaniem), jednak nie jest to zdecydowany minus strony. Na "zdrowie" serwisowi wyszło natomiast w moim odczuciu zmniejszenie liczby elementów i rezygnacja z prawej kolumny zawierającej boksy reklamowe - nowa strona jest dzięki temu mniej przeładowana treściami.
Nowa kolorystyka strony zapewnia zdecydowanie większy kontrast pomiędzy poszczególnymi elementami niż "stare" Allegro (poprzednia wersja charakteryzowała się dość monotonną kolorystyką - niebieski layout z mnóstwem niebieskich linków) , jednak nasi specjaliści od usability zwracają uwagę, że zastosowanie w serwisie zbyt dużej ilości jaskrawych kolorów naraz sprawia, że osoba wchodząca na stronę nie wie na czym powinna skupić wzrok - wyszukiwarce, przyciskach pod menu, górnej nawigacji, polecanych przedmiotach czy liście kategorii. Sam dobór kolorów niekoniecznie zachwyca, zwłaszcza zastosowana m.in. w górnym i dolnym menu ciemna szarość, a ich zestawienie jest nieco męczące dla oczu. Jako użytkownikowi serwisu zdecydowanie spodobał mi się natomiast wyeksponowany na nowej stronie przycisk "Zaloguj się", który zdecydowanie skraca kontakt użytkownika ze stroną główną :-)
Allegro zyskało również nowy logotyp (zaprezentowany już w zeszłym tygodniu), jednak zmiana nie jest na tyle rewolucyjna żeby stanowić przedmiot rozważań czy też większych protestów użytkowników.
Zagłębiając się w serwis&
Zmiany szaty graficznej w częściach serwisu położonych "głębiej"
sprawiają wrażenie raczej kosmetycznych, a w niektórych pozostała
ona wręcz niezmieniona (np. Pomoc). Wyjątkiem jest "Moje Allegro",
którego nowy układ udostępniony w zeszłym tygodniu (zmiana z
poziomych zakładek na pionowe, grupujące funkcje kupna, sprzedaży i
zarządzania kontem) wywołał już sporo kontrowersji wśród
użytkowników (opinie na Cafe Allegro), jednak w moim odczuciu
akurat w tym przypadku chodzi bardziej o konieczność przestawienia
się użytkowników na nowy układ niż o rzeczywiste problemy z
korzystaniem z nowych zakładek czy ich nieintuicyjność (jeden z
głównych zarzutów użytkowników wypowiadających się na Cafe
Allegro).
Jeśli chodzi o zmiany w dostępnych dla użytkownika funkcjonalnościach, wydaje się, że Allegro tym razem zdecydowanie bardziej pomyślało o kupujących w serwisie. Może o tym świadczyć dodanie funkcji personalizacji strony głównej (znanych juz nota bene z eBay) - wyświetlanie ostatnio przeglądanych ofert i obserwowanych aukcji na stronie głównej zalogowanego użytkownika (maksymalnie 6), czy też umieszczenie w "Moim Allegro" na pierwszym miejscu zakładki "Moja Sprzedaż" , filtrowanie aukcji w danej kategorii za pomocą zakładek określających typ oferty oraz przeglądanie ofert w formie galerii zdjęć. Te zmiany oceniam zdecydowanie pozytywnie i jako zapalony Allegrowicz pewnie nie raz będę z nich korzystać (w przypadku personalizacji niejako automatycznie)
Na nowym layoucie strony głównej w moim odczuciu ucierpiały (przynajmniej chwilowo) osoby sprzedające w serwisie - przy obecnym wyglądzie strony oferty promowane na stronie głównej (najbardziej kosztowna forma promocji w serwisie) stały się praktycznie niewidoczne, a dobór ofert pojawiających się w boksie "Polecamy" dokonywany jest na niezbyt jasnych dla użytkowników zasadach (a w chwili obecnej po prostu nie występuje). Wydawać się może, że znacznie większy nacisk jest położony na promocję samego serwisu Allegro i jego funkcji niż ofert konkretnych użytkowników - szkoda. Sprzedającym został też udostępniony "nowy, bardziej przejrzysty" formularz wystawiania ofert, jednak głównymi zmianami są bieżąca weryfikacja błędnie wpisywanych informacji oraz dłuższy czas na wypełnianie (nie powodujący wygaśnięcia sesji) a sam formularz w dotychczasowej formie został podzielony zakładkami podsumowującymi kolejne kroki wystawiania przedmiotu. Możliwe, że twórcy serwisu planują dodanie kolejnych funkcjonalności, jednak na razie osoby sprzedające w nowym serwisie mają raczej powody do narzekań.
Podsumowując
Na chwilę obecną nowy wygląd
strony Allegro budzi we mnie mieszane uczucia, a dotychczasowy
odbiór jest - sądząc po wypowiedziach użytkowników, jak i
pierwszych komentarzach w branży - zdecydowanie negatywny. Bardziej
obiektywna ocena będzie możliwa za jakiś czas po ujawnieniu
dalszych planów twórców serwisu (prawdopodobnie nie jest to
ostatnia zmiana związana z rebrandingiem serwisu), lecz także po
przyzwyczajeniu się do nowego wyglądu - niezależnie od oceny zmiana
ma dość rewolucyjny charakter. Myślę jednak, że mimo niezadowolenia
i protestów dotychczasowych użytkowników przyzwyczajonych do tego
jak "zawsze" wyglądało Allegro, najważniejsze jest czy serwis nadal
spełnia swoje funkcje i dostarcza oczekiwanych treści (w tym
przypadku aukcji), a wygląd jest w przypadku tego typu serwisu
sprawą nieco drugorzędną. Oby nowy wygląd strony nie zniechęcił
użytkowników do wystawiania aukcji - ja nadal planuję korzystać z
Allegro.
Plusy nowej strony w mojej ocenie:
- większy
kontrast i przejrzystość strony
- silniej wyeksponowany dostęp do konta użytkownika
- nowe funkcje personalizacji i przeglądania ofert dla
kupujących
Minusy nowej strony:
- jaskrawa kolorystyka i dobór
kolorów
- "schematyczny" szablon
- konieczność przewijania strony, zwłaszcza na komputerach o
mniejszej rozdzielczości
- słabe promowanie wyróżnionych ofert i niejasne zasady wyboru
promowanych ofert
- praktycznie brak nowych funkcji dla sprzedających
Wojciech Adryańczyk, art director w Hypermedia
Zespołowi Allegro przede wszystkim należą się duże brawa za odwagę. Niełatwo jest zmienić szatę graficzną jednego z najbardziej popularnych serwisów w kraju, nie narażając się przy tym na zmasowaną krytykę wiecznie niezadowolonych użytkowników.
Strona główna nie zachwyca ani oryginalnością ani też nie jest specjalnie estetyczna, jednak nie można jej odmówić przejrzystości i poprawy funkcjonalności względem wersji poprzedniej. Duży i wygodny panel dla użytkowników umożliwia łatwy dostęp do rejestracji, logowania i większej ilości informacji na temat działania serwisu, co w przypadku serwisów transakcyjnych jest olbrzymią zaletą. Znalezienie odpowiedniej kategorii nie sprawi kłopotu nawet początkującym użytkownikom internetu, a przecież wciąż o takich nietrudno. Troszeczkę smuci mnie potraktowanie po macoszemu wyszukiwarki przedmiotów - blok jest wprawdzie słusznych rozmiarów, ale szarość w połączeniu z umiejscowieniem pod logo nie sprzyja jego odnalezieniu&
Logo z pewnością nie jest idealnym przykładem zastosowania liternictwa i można mu wytknąć sporo usterek, jak chociażby toporność elementów, czy niezbyt staranne dopracowanie poszczególnych znaków. Mimo wszystko jednak nie prezentuje się tak źle, żeby trzeba było odwracać wzrok logując się do systemu.
Zmiany na podstronach są mocno kontrowersyjne, ale z opinią chyba warto jeszcze poczekać. Modyfikacje tego rodzaju zawsze będą budziły niechęć - przyzwyczajamy się przecież łatwo, a odzwyczajamy niechętnie.
Być może Allegro pracuje jeszcze nad detalami i ogólną estetyką
platformy - z niecierpliwością czekam na rezultaty - schemat
funkcjonalny jest już dostępny w internecie, teraz czas zabrać się
za grafikę.
Mirosław Nowoszewski, dyrektor
ds. rozwoju projektów specjalnych, Supermedia
Interactive
Strona główna
Zakładam, że allegro.pl chciało przede wszystkim poprawić
przejrzystość strony głównej. To im się udało, ale... Elementy na
stronie są jednak za duże i miejsce nie zostało optymalnie
wykorzystane.
Listy produktów
Listing produktów jest bardziej przejrzysty. Wprowadzone zakładki
oraz poprawione sortowanie ułatwiają przeglądanie aukcji, ale...
Kiedy doczekamy się belki z lepszym stronicowaniem? Małe linki,
trudno trafić, trudny dostęp...
Moje Allegro
Tutaj widzę stanowczą poprawę w przejrzystości informacji i
ergonomii.
Reasumując, zmiana grafiki niestety, tworzy wrażenie powrotu do
przeszłości - tej sprzed kilku lat w internecie. Natomiast zmiany w
funkcjonalności i ergonomii pchnęły allegro.pl ku
przyszłości.
Paweł Haltof, research director & partner w Yuux (Grupa Omnigence)
Na nowym Allegro widać dużą zmianę w komunikacji wizualnej, ale nieznaczną w sferze architektury informacji. Na pierwszej stronie szary i pomarańczowy kolor zawładnął nagłówkami. Jednocześnie układ strony sprawia wrażenie bardziej uporządkowanego. Menu też jest bardziej czytelne a wyszukiwarka lepiej wyeksponowana. Sporym błędem menu głównego jest brak oznaczenia miejsca w serwisie, na którym przebywamy. Pewnym dyskomfortem jest dostępność stopki, która zanika na podstronach, jako rozwijane menu, a na stronie głównej jest rozwinięta.
Zmiany w panelach dla zalogowanych użytkowników były
koniecznością. Obecne są znacznie czytelniejsze i łatwiejsze w
użyciu, np. układ menu. System zapamiętuje chociażby rozwinięte
kategorie Wydaje mi się, że same użyteczności poszły w dobrym
kierunku, choć w ich wizualizacji brak mocnego akcentu. Brakuje mi
też skupienia się na takich funkcjach, które prezentują tylko
najpopularniejsze elementy z menu czy najpopularniejsze funkcje. W
Allegro wszystko mamy zaprezentowane jednocześnie, bez hierarchii i
ukrywania mało używanych elementów. Zdecydowanie zabrakło mi
silniejszego hierarchizowania informacji. Niektóre są przecież
kluczowe - jak np. aktualna cena i czas do końca aukcji.
Maciej Dądela, kierownik działu IT AMP MEDIA
Siecią i branżą internetową zajmuję się już dość długo i trudno mnie w jakiś konkretny sposób zaskoczyć bowiem zdaję sobie sprawę że wszelkie działania prowadzone są w określonym celu i z pewnych powodów to jednak nowa wersja allegro.pl była niezwykle intrygującym zjawiskiem. I nie mam tutaj na myśli tylko i wyłącznie samej szaty graficznej - może nawet bardziej interesował mnie nowy trend jaki zaproponuje nam - użytkownikom, oraz nam - osobom związanym z Internetem serwis allegro.pl. Stąd właśnie z dużą niecierpliwością śledziłem w Sieci wszelkie informacje dotyczące tej modyfikacji. Informacji było dużo, powiedziałbym nawet bardzo dużo jednak nie ukrywam że w większości były to opinie dość negatywnie nacechowane. Starałem się odnaleźć pozytywne aspekty nowej odsłony allegro.pl jednak nie ukrywam że było ich znacznie mniej - jeśli już jakieś się pojawiały. Allegro.pl, branża oraz użytkownicy Sieci stopniowo odsłaniali tajniki nowej wersji budując napięcie i zainteresowanie. Momentami dochodzę do wniosku że to właśnie o to chodziło. Aby zbudować ekscytację i przypomnieć rzeszy użytkowników że allegro.pl radzi sobie świetnie nawet w czasach kryzysu. Nie można nie zauważyć zmian dotyczących zarówno funkcjonalności jak i szaty graficznej, które to modyfikacje były potrzebne już od pewnego czasu, jednak nie tylko ja postacią tych zmian byłem zawiedziony. Oczywiście serwis nie mógł zmienić się w aspekcie rewolucyjnym, - wielu użytkowników mogłoby tego nie przetrwać - spodziewałem się jednak czegoś co da jasny znak użytkownikom i branży, przypominając o popularności i potędze serwisu - niestety według mnie działanie to niestety nie nastąpiło.
Strona główna
Na stronie głównej niewątpliwie w oczy rzuca się nowy, jednorodny design poszczególnych boxów. Na pewno ich wielkość oraz kształty budzą zainteresowanie jednak nie każdemu muszą się podobać. Wyszukiwarka jest bez wątpienia elementem koniecznym ale nie jestem pewny czy powinna być tak wielka. Podobnie zresztą z modułem do rejestracji/logowania. Na stronie głównej podoba mi się przede wszystkim lewa kolumna - jest wyrazista i czytelna, dając jasno użytkownikowi do zrozumienia gdzie szukać produktów. Jeśli chodzi o środkową część strony głównej koncepcja Polecamy jest trafna aczkolwiek jej rozmiary już mniej - nie zachęca również do klikania wyglądając bardzo statycznie. Nie podoba mi się również stopka za swój rozmiar, procent zajmowanej strony oraz szczegółowość prezentowanych w niej informacji - zainteresowane osoby i tak znajdą potrzebne dane a tak znaczna ich prezentacja jest przesadna. Wbrew wszelkim opiniom mnie bardzo podoba się nowa wersja logo - taka trochę jakby z dawnych czasów oraz trygonometryczne kształty elementów. W sekcji promowane produkty brakuje mi ich wyrazistości - sformatowanego tekstu i zdjęć produktów. Zmodyfikowałbym również moduł nowości i komunikaty - rozdzielając je i eksponując bowiem tego mi właśnie brakuje.
Listing produktów
Patrząc na listing produktów widać ich modyfikację i nie ukrywam że jest to część która mi się w nowej odsłonie podoba. Fajnie zaprezentowany jest sposób zmiany czcionki oraz prezentacji produktów. I co ważne została ograniczona wielkość stopki - czy nie można było tego zrobić również na stronie głównej?
"Ostatnio oglądane" oraz "Obserwowane"
Podobnie jak w przypadku pozostałych elementów ze strony głównej jest to element znacznie przesadzony pod względem wielkości - no i dlaczego nie ma go na pozostałych stronach?
Moje allegro
Podobnie jak listing produktów mam bardzo pozytywne odczucia
dotyczące samej strony konta użytkownika. Pewne elementy zostały
wreszcie ułożone a dobór kolorów (przynajmniej dla mnie)wprowadza
harmonię podczas pracy. Pozytywnie odbieram również dynamiczne
elementy konta użytkownika - jako miłośnik dynamiki niezwykle
podobają mi się wszelkie przejawy podobnych trendów, niezależnie
czy jest to w nowej czy starej odsłonie allegro.pl. Nie podoba mi
się wyszukiwarka (prawdę mówiąc nie wiem gdzie będzie ona szukać -
czy po produktach czy po elementach konta użytkownika) oraz układ
elementów na zakładce "moje konto" - brakuje mi odpowiedniej
hierarchii i powielony link do sporów transakcyjnych. Podoba mi się
natomiast połączenie z systemem rekrutacyjnym oraz z Profil
Cafe.
Podsumowanie
Na wstępnie wspomniałem że mimo iż rewolucja nie jest wskazana
dla serwisu, o tyle silnie znaczące zmiany jak najbardziej tak.
Zmiany te się pojawiły ale albo mają jakieś niedociągnięcia albo
nie są całkowicie przemyślane. Część rozwiązań jest trafna - część
znacznie mniej. Na pewno przyczyn tych braków jest wiele jednak tak
znanej i doświadczonej marce nie wypada. Rewolucja nie wskazana
jednak również bez nowych trendów dla branży. Jednocześnie o ile
zmiany byłby konieczne o tyle uważam że obecna odsłona nie jest
jeszcze ukończona.
Dołącz do dyskusji: Allegro.pl pod lupą branży internetowej