SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Allegro.pl pod lupą branży internetowej

Nowa odsłona portalu Allegro.pl jest bardziej funkcjonalna, ale nowy layout to ukłon w stronę starszych użytkowników - wynika z zebranych przez nas opinii przedstawicieli agencji interaktywnych m.in. K2, OS3, Fire Fly Creation, Web Search Factory, Hypermedia, Digital One, AMP Media i Supermedia Interactive.

We wtorek premierę miała nowa wersja portalu aukcyjnego Allegro.pl (QXL Poland).

- Chcemy dać się poznać jako marka lifestylowa. Nowa identyfikacja ma nam w tym pomóc - tłumaczy wprowadzane zmiany portalowi Wirtualnemedia.pl Patryk Tryzubiak, rzecznik Allegro.pl. - Działamy w internecie, niezwykle dynamicznym medium, jesteśmy zmuszeni podążać za trendami - dodaje.

Nowy layout został opracowany przez dział interfejsu użytkownika spółki QXL Poland, którym kieruje Piotr Szczepański.

allegrostrona



Opinie ekspertów o nowej wersji Allegro.pl


martawalkuskaMarta Wałkuska, senior user experience designer w OS3 multimedia

Założeniem liftingu serwisu było jego odświeżenie i unowocześnienie. Zmiany okazały się jednak większe i serwis oprócz nowego "look and feel" pozyskał nową strukturę oraz layouty podstron. Głosy za i przeciw są podzielone. Jednak w większości użytkownicy opowiadają się za poprzednią wersją serwisu. Czy jest to po prostu wrodzona niechęć do zmian? Czy serwis okaże się przyjazny użytkownikowi i ten z czasem nauczy się go oraz doceni dokonane zmiany?

Strona główna
Na pierwszy rzut oka strona główna wydaje się toporna. Mam wrażenie, że serwis został zbudowany z myślą o starszych i słabiej widzących osobach, chociaż średni wiek użytkownika Allegro to 35 lat. Wielkie boksy i guziki, duża ilość niewykorzystanej przestrzeni oraz znacznych rozmiarów grafiki sprawiają, że pierwszy klik użytkownika jest bardzo utrudniony. Brak tu elementów aktywujących interakcje. Strona wydaje się bardzo statyczna. Standardowa nawigacja (lewostronne menu) jest przytłoczona przez bardzo duży obszar promocyjny - "Polecamy".
Korzystnym zabiegiem jest umieszczenie okna "Szukaj" na początku strony oraz wyróżnienie go. Wyszukiwarka obok filtrowania to istotny sposób na odnalezienie interesujących użytkownika aukcji.

Minusem jest brak możliwości zalogowania się bezpośrednio ze strony głównej. Zmuszanie użytkownika do dodatkowych (zbędnych) klików pojawia się w całym obecnym serwisie. Podobnie jest z nawigacją gdzie, by uzyskać dostęp do podkategorii, trzeba przejść na podstronę odpowiedniej kategorii. Dotychczas rozwiązane było to za pomocą dynamicznego menu.
Ogólny wygląd strony głównej, choć miał zachwycać, raczej zawodzi. Belki i buttony przypominają raczej makiety niż skończony projekt graficzny. Kolorystyka jest ciężka. Duże kontrasty oraz notoryczne użycie logotypowego pomarańczu męczą oczy. Rezygnacja z ikon na korzyść belki nie tylko zmniejszyła zapamiętywalność elementów aktywnych, ale doprowadziła do tego, że elementy strukturowe serwisu t.j. "społeczność" czy "moje allegro", są zaprezentowane w równoważny sposób co guzik akcji "wyloguj". Działanie to ze względów użytecznych jest niekorzystne i może dezorientować użytkownika

Obszar "Polecamy"
Obszar ten prezentuje trzy promowane kategorie produktów. Treści promocyjne przewijane mogą być wyłącznie za pomocą akcji użytkownika. Musi on sam nawigować pomiędzy treściami w boksie. Nie jest to zgodne z filozofią Allegro o podążaniu za światowymi trendami, gdzie obecnie dynamiczna prezentacja obszaru promocyjnego jest już standardem. Ze względu na charakter prezentacji obszar "Polecamy" nie zachęca do interakcji. Zawartość boksu wygląda jak nieklikany obraz.

"Promowane przedmioty"
Prezentacja niesformatowanych nazw przedmiotów aukcyjnych, bez określenia ich zdjęciem powoduje, że informacja ta jest mało czytelna. Brak jest opisów dotyczących promowanych przedmiotów, brak kategorii. Słaba prezentacja treści sprawia, że prawie niemożliwe jest wyodrębnienie poszczególnych elementów oraz rozpoznanie ich znaczenia. Mam wrażenie, że dział został umieszczony na stronie głównej trochę przypadkowo i przy niewielkim nakładzie pracy włożonym w jego wygląd oraz prezentację.

"Ostatnio oglądane" oraz "Obserwowane"
Korzystna funkcjonalność, od dawna obecna na światowych serwisach o podobnym profilu. Pozwala na szybki dostęp do interesujących użytkownika produktów.

Menu
Kategorie nawigacyjne praktycznie się nie zmieniły. Dodatkowo prezentowane są oferty specjalne, jako stały element menu. Prezentacja informacji na stronach poszczególnych kategorii menu jest zastanawiająca. Trudno znaleźć wytłumaczenie, dlaczego przedstawione są dwa działy: "przegląd" i "szczegółowy przegląd". Drugie jest rozwinięciem pierwszego. Biorąc pod uwagę, że nagłówki w podglądzie szczegółowym są klikalne, nie mogę znaleźć zastosowania dla powtórnej prezentacji tej samej informacji na tej samej stronie tyle, że w postaci skróconej.

Moje Allegro
Ta część serwisu wzbudziła najwięcej dyskusji. Z mojego punktu widzenia rozwiązanie zastosowane jest raczej korzystne. Redukcja liczby zakładek oraz zastosowanie bocznego menu prezentują ulepszoną architekturę informacji. Jestem przekonana, że usprawni to proces nauki i poznawania serwisu nowym użytkownikom, a obecnie korzystający z Allegro bardzo szybko się do niego przyzwyczają. Nie rozumiem natomiast wyszukiwarki wewnątrz menu. Nawigacja w "moje allegro", nie jest na tyle rozbudowana, by odnalezienie interesującej pozycji było na tyle trudne, by niezbędne było wykorzystanie funkcji "szukaj". Prezentacja informacji w tabelach wzmaga przejrzystość i usprawnia czytanie informacji na stronie.

Podsumowanie
Mam nadzieję, że prace nad serwisem są jeszcze w toku i to, co obecnie funkcjonuje, zostanie podszlifowane. Zrobiono solidne podstawy w kierunku poprawy architektury informacji. Serwis ma potencjał płynnej nawigacji oraz przyjaznej użytkownikowi prezentacji treści. Zrozumiale filtry, jasne kategorie, adekwatny do treści sposób jej prezentacji na pewno sprzyjają podwyższeniu ergonomii serwisu. Najwięcej pracy wymaga strona główna. Nieodpowiednia hierarchizacja obszarów w stosunku do istoty ich zawartości, nieefektywne wykorzystanie przestrzeni oraz brak elementów wzmagających interakcje to podstawowe błędy projektu. Dodatkowo warto by dołożyć starań do bardziej korzystnej oprawy graficznej. Banalne belki i ramki nie komunikują nowoczesności oraz chęci podążania za najnowszymi trendami światowymi.


irekblochIreneusz Bloch, prezes iFusion

Allegro zdecydowało się pokazać nową twarz zmieniając layout serwisu i robiąc refresh logo. Zanim jednak miałem okazję dokonać pierwszej transakcji w serwisie po liftingu zderzyłem się z opiniami na forach gdzie rozgorzała dyskusja na temat słuszności wprowadzonych zmian. Wiele z opinii zbudowanych jest na pierwszym wrażeniu, które często jest kluczowe w pozytywnym czy negatywnym odbiorze serwisów internetowych. W przypadku Allegro.pl ta atmosfera jest zrozumiała choćby ze względu na rozpoznawalność marki i rodzaj dostarczanej usługi. Zaskoczyła mnie ilość negatywnych opinii co tylko zwiększyło ciekawość nową wersją serwisu.

Moje pierwsze wrażenie? Serwis został gruntownie uporządkowany widać to po świadomym doborze kolorystyki, która wybiórczo akcentuje ważne elementy serwisu jakimi są bez wątpienia logo, elementy nawigacyjne i promowane aukcje, którym też poświęcono znacznie większą przestrzeń ekranu. Treści zamknięto w skalowalnych modułach i layout zyskał na tych zmianach. Trzeba także zauważyć personalizację strony głównej Allegro. Po zalogowaniu znajdujemy miniatury odwiedzonych i obserwowanych ofert, to ciekawy dodatek dla użytkowników serwisu.

QXL Poland informując o zmianach w serwisie nie zdradza czy były one poprzedzone badaniami funkcjonalnymi serwisu, ale taki wniosek można szybko wyciągnąć na podstawie intuicyjnego poruszania się po stronie głównej. Uporządkowanie to, widać w ogromnej konsekwencji w pozostałej części serwisu np. Moje Allegro. Koniec z zagubieniem funkcjonalnym i kolorystycznym. Ważne funkcje nawigacji Moje Allegro oferuje w wersji rozwiniętej, te z których użytkownicy korzystają rzadziej pozostają zwinięte w zakładkach. Listingi ofert zyskały na zmianie kolorystyki oraz po wprowadzeniu galerii aukcji, chociaż w takim ujęciu traci się łatwość porównywania ofert.

Wszystkie wprowadzone zmiany dają ciekawy rezultat chociaż odrobinę monotonny. Osiągnięta precyzja uśpiła pewną twórczą swobodę. Użytkownicy serwisów internetowych zazwyczaj dokonują szybkiej oceny na podstawie dwóch parametrów design oraz usability. Jeżeli serwis oferuje ciekawą grafikę i treści to użytkownicy są wstanie zaakceptować gorszą funkcjonalność interakcji lub odwrotnie. Tworząc serwis trzeba pamiętać, że celem nie jest maksymalizacja użyteczności. Czasem trzeba iść na kompromis z wiernymi użytkownikami. W przypadku Allegro niezadowolenie użytkowników serwisu raczej pozostanie bez echa, a serwis będzie żył swoim nowym życiem. Allegro z całą pewnością odwołuje się do user centered design, ale trzeba pamiętać, że mimo to użytkownicy nie koniecznie szybko zaakceptują proponowane zmiany. Przyzwyczajenie drugą naturą internauty.


jaroslawkubickiJarosław Kubicki, dyrektor kreatywny FireFly Creation

Zmiany wyglądu najpopularniejszego polskiego serwisu aukcyjnego należało się spodziewać, bowiem poprzedni nosił znamiona chaotycznego powstawania w czasie dynamicznego rozwijania się serwisu. Niestety, tego chaosu nie udało się uniknąć w odświeżonym layout'cie.

O ile poprawienie funkcjonalności (wyświetlanie listy produktów w postaci galerii, zwiększenie zdjęć produktów w liście, zmiany układu zakładki "moje allegro") należy ocenić pozytywnie, o tyle wygląd postrzegam jako krok w złym kierunku. Jak zwykle wtedy, gdy trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czemu owa zmiana miała służyć. Dość infantylna, "templejtowa" wersja stylu potocznie określanego jako "web 2.0" przy jednoczesnym braku konsekwencji i niedbalstwie widocznym w detalach (choćby różny styl buttonów, wrażenie swobodnego lewitowania elementów na głównej, niepotrzebnie przerośniętej belce itp) sprawia, że można odnieść wrażenie amatorskiego podejścia do zagadnienia przez osoby odpowiedzialne za te zmiany. Najlepiej z tego wszystkiego odbieram zmianę logo, gdyż w dość dobry sposób oddaje wartości obrane przez Allegro przy zmianie szaty graficznej.



slawekzientarskiSławomir Ziętarski, dyrektor operacyjny Web Search Factory Polska

Przez długi czas Allegro broniło się przed większymi zmianami, okazjonalnie tylko modyfikując wygląd niektórych - mniej widocznych elementów. Przyzwyczaiło to nas do obłych ikonek na górze strony, rozbijających się o twarde krawędzie wszechobecnych ramek. Obserwując wprowadzane zmiany graficzne na innych portalach, zastanawiałem się czasem kiedy przyjdzie czas na Allegro. No i przyszedł :)

Jaka jest więc nowa strona Allegro? Zapewne twórcom nie chodziło o delikatny lifting. Zmiany są bardzo widoczne. Nowa forma wizualna tak bardzo się zmieniła, że ciężko z początku uwierzyć, że jesteśmy na właściwej stronie. Jednak po bliższym zapoznaniu się ze stroną wydaje się, że wszystkie najważniejsze elementy pozostały na tym samym miejscu.

Strona ma mniej elementów, czcionki są większe i całość sprawia wrażenie dużej przejrzystości i czytelności& może nawet lekko przesadzonej. Być może twórcy chcieli zrobić krok w kierunku grupy starszych użytkowników?

Przyznam jednak, że ten lekki chaos panujący na poprzedniej wersji strony (dużo kolorowych boksów) miał urok targowiska, gdzie można było coś tanio i okazyjnie kupić. Strona główna jest teraz chłodna, racjonalna, wykalkulowana, trochę sklepowa. Może więc autorom przyświecał cel poprawy wizerunku marki? Nie ma w nowej stronie Allegro wspomnianej "bazarowości". Wydaje się nawet, że ktoś ukrył stopkę, by nie wprowadzała dodatkowego zamieszania. Na podstronach jest już o wiele spokojniej. Zmiany nie są tak radykalne i wszystko wydaje się być na starym miejscu.

Patrząc jednak z technicznego punktu widzenia zmiany poszły w bardzo dobrym kierunku:
- widać, że Allegro chce się wpasować w stylistykę serwisów web 2.0,
- usability jest na wyższym poziomie (duża wyszukiwarka, czytelne elementy i czcionki, wprowadzenie na stronie głównej mini sitemapy, brak obcych bannerów i innych "dystraktorów"),
- uwypuklone zostały mechanizmy konwertujące (3 główne buttony: Zaloguj się, Zarejestruj się, Jak korzystać?)
- kod strony jest bardzo przejrzysty, a sama strona została zoptymalizowana pod kątem SEO.
Myślę więc, że za kilka dni wszyscy zaakceptują nową stronę, a wszelkie negatywne komentarze szybko umilkną.



beatakubikBeata Kubik, head of project management unit, Digital One

Mania wielkości opanowała Allegro :-). Boxy są tak duże, że przypominają ciężkie klocki. Zastosowanie ciemnej szarości i obłych kształtów spowodowało, że strona z pewnością nie wygląda nowocześnie i dynamicznie. Moim zdaniem zmiany w layoucie to ukłon w stronę nieco starszych użytkowników, dla których korzystanie z Internetu jest problematyczne. Widać jest potencjał w targecie :-) Stąd pewnie także pomysł na mocne (chyba nawet za mocne) wyeksponowanie przycisków "zaloguj się" i "zarejestruj się". Niestety dzięki temu główne funkcje serwisu, czyli kupno i sprzedaż, tracą na wyrazistości.

Sfera funkcjonalna wypada zdecydowanie lepiej niż grafika, co jednak nie zmienia faktu, że niewiele się tutaj zmieniło. Strony z kategoriami na przykład w ogóle nie poddano żadnym zmianom - takie samo sortowanie, układ drzewka. Zaskakuje natomiast bałagan w górnym menu strony głównej: "szukaj", "rejestracja", "sprzedaj" etc. - wszystko obok siebie, bez żadnego wyróżnienia. Przycisk "rejestracja" został nie potrzebnie powtórzony w belce menu i boxie poniżej.

Wśród wprowadzonych zmian pozytywnie wyróżnia się uproszczenie sekcji "moje allegro". Obecnie po zalogowaniu mamy 3 główne buttony + boczne menu - wszystko jest proste i funkcjonalne. Widzę także mały krok w stronę personalizacji: po zalogowaniu, na stronie głównej widzimy oferty, które ostatnio obserwowaliśmy. Nieśmiało ale w dobrym kierunku.


martaszczepanskaMarta Szczepańska, Senior Strategy Consultant K2 Internet

Nowe Allegro okiem "hard-usera"
Przyznam, że na premierę nowego wyglądu strony głównej Allegro czekałam z nieco mieszanymi uczuciami. Mimo, że jako pracownik branży internetowej uważam, że poprzedni layout zdecydowanie wymagał już odświeżenia, "prywatnie" - jako użytkownik od blisko 8 lat - byłam jak większość osób korzystających z serwisu przyzwyczajona do poprzedniego wyglądu strony, która dodatkowo spełniała swoje funkcje w dotychczasowej wersji. Po uchyleniu rąbka tajemnicy przez Allegro w zeszłym tygodniu i prezentacji projektu strony byłam nastawiona w miarę optymistycznie, niestety dziś po przetestowaniu w praktyce entuzjazm nieco opadł. Poniżej pierwsze wrażenia (okiem nieco bardziej użytkownika niż specjalisty z branży&)

Pierwsze wrażenie
Pierwsza myśl po wejściu na stronę: "ale to już było"& Nowe Allegro nie uniknie raczej (przynajmniej z mojej strony) porównań z serwisem eBay (zwłaszcza po zalogowaniu) a zastosowane m.in. w górnym menu efekty graficzne (gradienty, lustrzane odbicia) budzą lekkie skojarzenie z Windows Vista i społecznościami z nurtu Web 2.0. Pod tym względem layout zdecydowanie jest nowocześniejszy od poprzedniego, pytanie tylko czy takie zabiegi pasują do tego typu serwisu. Po udostępnieniu projektu strony w zeszłym tygodniu w Internecie pojawiły się także opinie, że strona w nowej wersji wygląda jak przygotowana według gotowego szablonu do projektowania serwisów i w pewnym stopniu trudno się z nimi nie zgodzić&

Obecna strona sprawia także wrażenie zdecydowanie "dłuższej" (w pionie), do czego przyczynił się duży boks z polecanymi ofertami - przy mniejszych rozdzielczościach lub na monitorach panoramicznych bez przewijania strony wyświetla się mniej niż jej połowa, co może być problematyczne dla użytkowników korzystających z Internetu np. na netbookach. Sam boks z polecanymi ofertami wymaga ręcznego przełączania, co mogło być rozwiązane inaczej (np. automatycznym rotowaniem), jednak nie jest to zdecydowany minus strony. Na "zdrowie" serwisowi wyszło natomiast w moim odczuciu zmniejszenie liczby elementów i rezygnacja z prawej kolumny zawierającej boksy reklamowe - nowa strona jest dzięki temu mniej przeładowana treściami.

Nowa kolorystyka strony zapewnia zdecydowanie większy kontrast pomiędzy poszczególnymi elementami niż "stare" Allegro (poprzednia wersja charakteryzowała się dość monotonną kolorystyką - niebieski layout z mnóstwem niebieskich linków) , jednak nasi specjaliści od usability zwracają uwagę, że zastosowanie w serwisie zbyt dużej ilości jaskrawych kolorów naraz sprawia, że osoba wchodząca na stronę nie wie na czym powinna skupić wzrok - wyszukiwarce, przyciskach pod menu, górnej nawigacji, polecanych przedmiotach czy liście kategorii. Sam dobór kolorów niekoniecznie zachwyca, zwłaszcza zastosowana m.in. w górnym i dolnym menu ciemna szarość, a ich zestawienie jest nieco męczące dla oczu. Jako użytkownikowi serwisu zdecydowanie spodobał mi się natomiast wyeksponowany na nowej stronie przycisk "Zaloguj się", który zdecydowanie skraca kontakt użytkownika ze stroną główną :-)

Allegro zyskało również nowy logotyp (zaprezentowany już w zeszłym tygodniu), jednak zmiana nie jest na tyle rewolucyjna żeby stanowić przedmiot rozważań czy też większych protestów użytkowników.

Zagłębiając się w serwis&
Zmiany szaty graficznej w częściach serwisu położonych "głębiej" sprawiają wrażenie raczej kosmetycznych, a w niektórych pozostała ona wręcz niezmieniona (np. Pomoc). Wyjątkiem jest "Moje Allegro", którego nowy układ udostępniony w zeszłym tygodniu (zmiana z poziomych zakładek na pionowe, grupujące funkcje kupna, sprzedaży i zarządzania kontem) wywołał już sporo kontrowersji wśród użytkowników (opinie na Cafe Allegro), jednak w moim odczuciu akurat w tym przypadku chodzi bardziej o konieczność przestawienia się użytkowników na nowy układ niż o rzeczywiste problemy z korzystaniem z nowych zakładek czy ich nieintuicyjność (jeden z głównych zarzutów użytkowników wypowiadających się na Cafe Allegro).

Jeśli chodzi o zmiany w dostępnych dla użytkownika funkcjonalnościach, wydaje się, że Allegro tym razem zdecydowanie bardziej pomyślało o kupujących w serwisie. Może o tym świadczyć dodanie funkcji personalizacji strony głównej (znanych juz nota bene z eBay) - wyświetlanie ostatnio przeglądanych ofert i obserwowanych aukcji na stronie głównej zalogowanego użytkownika (maksymalnie 6), czy też umieszczenie w "Moim Allegro" na pierwszym miejscu zakładki "Moja Sprzedaż" , filtrowanie aukcji w danej kategorii za pomocą zakładek określających typ oferty oraz przeglądanie ofert w formie galerii zdjęć. Te zmiany oceniam zdecydowanie pozytywnie i jako zapalony Allegrowicz pewnie nie raz będę z nich korzystać (w przypadku personalizacji niejako automatycznie)

Na nowym layoucie strony głównej w moim odczuciu ucierpiały (przynajmniej chwilowo) osoby sprzedające w serwisie - przy obecnym wyglądzie strony oferty promowane na stronie głównej (najbardziej kosztowna forma promocji w serwisie) stały się praktycznie niewidoczne, a dobór ofert pojawiających się w boksie "Polecamy" dokonywany jest na niezbyt jasnych dla użytkowników zasadach (a w chwili obecnej po prostu nie występuje). Wydawać się może, że znacznie większy nacisk jest położony na promocję samego serwisu Allegro i jego funkcji niż ofert konkretnych użytkowników - szkoda. Sprzedającym został też udostępniony "nowy, bardziej przejrzysty" formularz wystawiania ofert, jednak głównymi zmianami są bieżąca weryfikacja błędnie wpisywanych informacji oraz dłuższy czas na wypełnianie (nie powodujący wygaśnięcia sesji) a sam formularz w dotychczasowej formie został podzielony zakładkami podsumowującymi kolejne kroki wystawiania przedmiotu. Możliwe, że twórcy serwisu planują dodanie kolejnych funkcjonalności, jednak na razie osoby sprzedające w nowym serwisie mają raczej powody do narzekań.

Podsumowując
Na chwilę obecną nowy wygląd strony Allegro budzi we mnie mieszane uczucia, a dotychczasowy odbiór jest - sądząc po wypowiedziach użytkowników, jak i pierwszych komentarzach w branży - zdecydowanie negatywny. Bardziej obiektywna ocena będzie możliwa za jakiś czas po ujawnieniu dalszych planów twórców serwisu (prawdopodobnie nie jest to ostatnia zmiana związana z rebrandingiem serwisu), lecz także po przyzwyczajeniu się do nowego wyglądu - niezależnie od oceny zmiana ma dość rewolucyjny charakter. Myślę jednak, że mimo niezadowolenia i protestów dotychczasowych użytkowników przyzwyczajonych do tego jak "zawsze" wyglądało Allegro, najważniejsze jest czy serwis nadal spełnia swoje funkcje i dostarcza oczekiwanych treści (w tym przypadku aukcji), a wygląd jest w przypadku tego typu serwisu sprawą nieco drugorzędną. Oby nowy wygląd strony nie zniechęcił użytkowników do wystawiania aukcji - ja nadal planuję korzystać z Allegro.

Plusy nowej strony w mojej ocenie:
- większy kontrast i przejrzystość strony
- silniej wyeksponowany dostęp do konta użytkownika
- nowe funkcje personalizacji i przeglądania ofert dla kupujących

Minusy nowej strony:
- jaskrawa kolorystyka i dobór kolorów
- "schematyczny" szablon
- konieczność przewijania strony, zwłaszcza na komputerach o mniejszej rozdzielczości
- słabe promowanie wyróżnionych ofert i niejasne zasady wyboru promowanych ofert
- praktycznie brak nowych funkcji dla sprzedających


wojtekhypermediaWojciech Adryańczyk, art director w Hypermedia

Zespołowi Allegro przede wszystkim należą się duże brawa za odwagę. Niełatwo jest zmienić szatę graficzną jednego z najbardziej popularnych serwisów w kraju, nie narażając się przy tym na zmasowaną krytykę wiecznie niezadowolonych użytkowników.

Strona główna nie zachwyca ani oryginalnością ani też nie jest specjalnie estetyczna, jednak nie można jej odmówić przejrzystości i poprawy funkcjonalności względem wersji poprzedniej. Duży i wygodny panel dla użytkowników umożliwia łatwy dostęp do rejestracji, logowania i większej ilości informacji na temat działania serwisu, co w przypadku serwisów transakcyjnych jest olbrzymią zaletą. Znalezienie odpowiedniej kategorii nie sprawi kłopotu nawet początkującym użytkownikom internetu, a przecież wciąż o takich nietrudno. Troszeczkę smuci mnie potraktowanie po macoszemu wyszukiwarki przedmiotów - blok jest wprawdzie słusznych rozmiarów, ale szarość w połączeniu z umiejscowieniem pod logo nie sprzyja jego odnalezieniu&

Logo z pewnością nie jest idealnym przykładem zastosowania liternictwa i można mu wytknąć sporo usterek, jak chociażby toporność elementów, czy niezbyt staranne dopracowanie poszczególnych znaków. Mimo wszystko jednak nie prezentuje się tak źle, żeby trzeba było odwracać wzrok logując się do systemu.

Zmiany na podstronach są mocno kontrowersyjne, ale z opinią chyba warto jeszcze poczekać. Modyfikacje tego rodzaju zawsze będą budziły niechęć - przyzwyczajamy się przecież łatwo, a odzwyczajamy niechętnie.

Być może Allegro pracuje jeszcze nad detalami i ogólną estetyką platformy - z niecierpliwością czekam na rezultaty - schemat funkcjonalny jest już dostępny w internecie, teraz czas zabrać się za grafikę.




miroslawnowoszewskiMirosław Nowoszewski, dyrektor ds. rozwoju projektów specjalnych, Supermedia Interactive

Strona główna
Zakładam, że allegro.pl chciało przede wszystkim poprawić przejrzystość strony głównej. To im się udało, ale... Elementy na stronie są jednak za duże i miejsce nie zostało optymalnie wykorzystane.

Listy produktów
Listing produktów jest bardziej przejrzysty. Wprowadzone zakładki oraz poprawione sortowanie ułatwiają przeglądanie aukcji, ale... Kiedy doczekamy się belki z lepszym stronicowaniem? Małe linki, trudno trafić, trudny dostęp...

Moje Allegro
Tutaj widzę stanowczą poprawę w przejrzystości informacji i ergonomii.

Reasumując, zmiana grafiki niestety, tworzy wrażenie powrotu do przeszłości - tej sprzed kilku lat w internecie. Natomiast zmiany w funkcjonalności i ergonomii pchnęły allegro.pl ku przyszłości.





pawelhaltofPaweł Haltof, research director & partner w Yuux (Grupa Omnigence)

Na nowym Allegro widać dużą zmianę w komunikacji wizualnej, ale nieznaczną w sferze architektury informacji. Na pierwszej stronie szary i pomarańczowy kolor zawładnął nagłówkami. Jednocześnie układ strony sprawia wrażenie bardziej uporządkowanego. Menu też jest bardziej czytelne a wyszukiwarka lepiej wyeksponowana. Sporym błędem menu głównego jest brak oznaczenia miejsca w serwisie, na którym przebywamy. Pewnym dyskomfortem jest dostępność stopki, która zanika na podstronach, jako rozwijane menu, a na stronie głównej jest rozwinięta.

Zmiany w panelach dla zalogowanych użytkowników były koniecznością. Obecne są znacznie czytelniejsze i łatwiejsze w użyciu, np. układ menu. System zapamiętuje chociażby rozwinięte kategorie Wydaje mi się, że same użyteczności poszły w dobrym kierunku, choć w ich wizualizacji brak mocnego akcentu. Brakuje mi też skupienia się na takich funkcjach, które prezentują tylko najpopularniejsze elementy z menu czy najpopularniejsze funkcje. W Allegro wszystko mamy zaprezentowane jednocześnie, bez hierarchii i ukrywania mało używanych elementów. Zdecydowanie zabrakło mi silniejszego hierarchizowania informacji. Niektóre są przecież kluczowe - jak np. aktualna cena i czas do końca aukcji.



maciekampmediaMaciej Dądela, kierownik działu IT AMP MEDIA

Siecią i branżą internetową zajmuję się już dość długo i trudno mnie w jakiś konkretny sposób zaskoczyć bowiem zdaję sobie sprawę że wszelkie działania prowadzone są w określonym celu i z pewnych powodów to jednak nowa wersja allegro.pl była niezwykle intrygującym zjawiskiem. I nie mam tutaj na myśli tylko i wyłącznie samej szaty graficznej - może nawet bardziej interesował mnie nowy trend jaki zaproponuje nam - użytkownikom, oraz nam - osobom związanym z Internetem serwis allegro.pl. Stąd właśnie z dużą niecierpliwością śledziłem w Sieci wszelkie informacje dotyczące tej modyfikacji. Informacji było dużo, powiedziałbym nawet bardzo dużo jednak nie ukrywam że w większości były to opinie dość negatywnie nacechowane. Starałem się odnaleźć pozytywne aspekty nowej odsłony allegro.pl jednak nie ukrywam że było ich znacznie mniej - jeśli już jakieś się pojawiały. Allegro.pl, branża oraz użytkownicy Sieci stopniowo odsłaniali tajniki nowej wersji budując napięcie i zainteresowanie. Momentami dochodzę do wniosku że to właśnie o to chodziło. Aby zbudować ekscytację i przypomnieć rzeszy użytkowników że allegro.pl radzi sobie świetnie nawet w czasach kryzysu. Nie można nie zauważyć zmian dotyczących zarówno funkcjonalności jak i szaty graficznej, które to modyfikacje były potrzebne już od pewnego czasu, jednak nie tylko ja postacią tych zmian byłem zawiedziony. Oczywiście serwis nie mógł zmienić się w aspekcie rewolucyjnym, - wielu użytkowników mogłoby tego nie przetrwać - spodziewałem się jednak czegoś co da jasny znak użytkownikom i branży, przypominając o popularności i potędze serwisu - niestety według mnie działanie to niestety nie nastąpiło.

Strona główna

Na stronie głównej niewątpliwie w oczy rzuca się nowy, jednorodny design poszczególnych boxów. Na pewno ich wielkość oraz kształty budzą zainteresowanie jednak nie każdemu muszą się podobać. Wyszukiwarka jest bez wątpienia elementem koniecznym ale nie jestem pewny czy powinna być tak wielka. Podobnie zresztą z modułem do rejestracji/logowania. Na stronie głównej podoba mi się przede wszystkim lewa kolumna - jest wyrazista i czytelna, dając jasno użytkownikowi do zrozumienia gdzie szukać produktów. Jeśli chodzi o środkową część strony głównej koncepcja Polecamy jest trafna aczkolwiek jej rozmiary już mniej - nie zachęca również do klikania wyglądając bardzo statycznie. Nie podoba mi się również stopka za swój rozmiar, procent zajmowanej strony oraz szczegółowość prezentowanych w niej informacji - zainteresowane osoby i tak znajdą potrzebne dane a tak znaczna ich prezentacja jest przesadna. Wbrew wszelkim opiniom mnie bardzo podoba się nowa wersja logo - taka trochę jakby z dawnych czasów oraz trygonometryczne kształty elementów. W sekcji promowane produkty brakuje mi ich wyrazistości - sformatowanego tekstu i zdjęć produktów. Zmodyfikowałbym również moduł nowości i komunikaty - rozdzielając je i eksponując bowiem tego mi właśnie brakuje.

Listing produktów

Patrząc na listing produktów widać ich modyfikację i nie ukrywam że jest to część która mi się w nowej odsłonie podoba. Fajnie zaprezentowany jest sposób zmiany czcionki oraz prezentacji produktów. I co ważne została ograniczona wielkość stopki - czy nie można było tego zrobić również na stronie głównej?

"Ostatnio oglądane" oraz "Obserwowane"

Podobnie jak w przypadku pozostałych elementów ze strony głównej jest to element znacznie przesadzony pod względem wielkości - no i dlaczego nie ma go na pozostałych stronach?

Moje allegro

Podobnie jak listing produktów mam bardzo pozytywne odczucia dotyczące samej strony konta użytkownika. Pewne elementy zostały wreszcie ułożone a dobór kolorów (przynajmniej dla mnie)wprowadza harmonię podczas pracy. Pozytywnie odbieram również dynamiczne elementy konta użytkownika - jako miłośnik dynamiki niezwykle podobają mi się wszelkie przejawy podobnych trendów, niezależnie czy jest to w nowej czy starej odsłonie allegro.pl. Nie podoba mi się wyszukiwarka (prawdę mówiąc nie wiem gdzie będzie ona szukać - czy po produktach czy po elementach konta użytkownika) oraz układ elementów na zakładce "moje konto" - brakuje mi odpowiedniej hierarchii i powielony link do sporów transakcyjnych. Podoba mi się natomiast połączenie z systemem rekrutacyjnym oraz z Profil Cafe.

Podsumowanie

Na wstępnie wspomniałem że mimo iż rewolucja nie jest wskazana dla serwisu, o tyle silnie znaczące zmiany jak najbardziej tak. Zmiany te się pojawiły ale albo mają jakieś niedociągnięcia albo nie są całkowicie przemyślane. Część rozwiązań jest trafna - część znacznie mniej. Na pewno przyczyn tych braków jest wiele jednak tak znanej i doświadczonej marce nie wypada. Rewolucja nie wskazana jednak również bez nowych trendów dla branży. Jednocześnie o ile zmiany byłby konieczne o tyle uważam że obecna odsłona nie jest jeszcze ukończona.

Dołącz do dyskusji: Allegro.pl pod lupą branży internetowej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl